Bleieslutt på 3 1/2 åring

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Jenten vår på 3 1/2 år nekter å bæsje på do. Hun sier det er skummelt. Greit nok det, men hun gir heller ikke beskjed når hun må bæsje og gjør det rett i trusen. Det som skjer da er at vi må ha på henne bleie. Og når hun har bleie gidd hun ikke tisse på do, noe hun klarer helt fint egentlig. Tisset på do siden i vår/sommer, og vært tørr om natten i 1 år.

Vi har prøvd det meste.. Står en premie som hun virkelig har ønsket seg her, men den er ikke motivasjon nok. Den kjøpte vi i sommer. Og når hun ikke klarer gi beskjed når hun må bæsje, så kan vi heller ikke kjøre trikset med å ta bleie på når det er behov...

Så tar veldig gjerne i mot tips...

Gi henne litt mer tid tenker jeg :)
Hadde samme greia med 4 åringen på ca samme tid.. ble til at vi satt på bleie og stresset ikke. Snakket litt sånn nå og da om å tisse og bæsje på do.. og at det var greit hvis ho ville bæsje i bleie :)
Sikkert litt påvirket av de andre i barnehagen som gikk på do.. Gikk ikke lang tid før ho ikke ville ha på bleie fordi ho skulle tisse på do.. ba om bleie når ho skulle bæsje.. nå for litt siden har bleia blitt lagt vekk for godt og alt kommer i do :dance011

Sønnen min ville plutselig ikke bæsje på do/potte nå i høst (var bleiefri i hele sommer), så nå bæsjer han på potta med bleie på. Vi tenkte å ta av bleien etterhvert når han er klar. Han sier fra når han vil ha på bleie, så sitter vi med ham til han er ferdig. Da tar vi bleien av. Det er mye vanskeligere om hun ikke sier fra, selvfølgelig, men kanskje dere kan prøve å sitte med henne på do? Kanskje hun bare ikke er helt klar enda :)

Jeg tenker også at hun ikke er helt klar..

Nei, hun er nok ikke klar.. Men er så kjipt. For hun kan jo tisse på do.. Får vell bare ta tiden til hjelp...

Mi som nettopp har fylt 4 bæsjer fortsatt i bleie. Men har vært helt tørr og ikke brukt bleie siden i vår. Heller ikke om natta. Så bæsja hun bare ikke og det begynte å lekke i trusa, for hun klarte/ville ikke bæsje i do. Skal vi ta på deg bleie så du kan bæsje? Spurte vi, også gikk hun ned på rommet sitt med bleia på og sto der og bæsja som hun pleide før hun slutta med bleie. Så fortsatte vi med det leeenge (at vi foreslo at hun skulle få på seg en bleie eller hun etterspurte selv, ca. annenhver dag fikk hun på en bleie på kvelden og bæsja da i den).

Men så ble jeg frustrert over at det aldri gikk noen vei. Var så lei av å skifte bæsjebleiene hennes... så jeg sa at du kan fortsatt bæsje i bleia, men må sitte på do og du skal få lov å bruke iPaden (som hun ellers bare får bruke når hun våkner tidlig om morgenen, den er egentlig ikke tilgjengelig på ettermiddag/kveld så det var veldig stas). Vi satte dosetet hennes på doen (hun har ikke det der når hun bare tisser), og en ganske høy krakk foran doen så hun kan ha bøyde bein (viktig for å få til å bæsje) også satt hun der et kvarter med iPaden og bæsja! Med bleie på, men likevel på do. Hun var selv overbevist om at hun ikke ville kunne bæsje på do, men vi sa bare sitt der med iPaden og se hva som skjer :) og det gikk jo bra!

Og der er vi fortsatt, rundt 2 måneder senere. Men nå er det bare én hindring som står igjen, og det er selve bleia, så vi tenker at den forsvinner når hun er klar.

Jeg har også vært mye frustrert, og å lokke med premie virker heller ikke her. Hun er veldig sta og gjør ting når hun selv vil.

Egentlig er det en fin ting. Når de blir tenåringer blir vi nok takknemlig for at de ikke så lett lar ser overtale til ting eller lokke til ting ;) ❤️

Han er 3,5 går uten bleie i bhg, men vil ha på bleie om han kjenner han må bæsje. Her hjemme tisser han på do, bæsjer innimellom på potta, mens andre dager nekter han å gå uten bleie. Lar han få styre det selv, det kommer en dag der han er helt klar for å kutte bleia helt. Men beste på han er å ikke ha stort fokus på det, men rose han når han selv forteller at han har tissa/bæsja på do/potte.

Ene barnet mitt gikk med bleier til godt over 4 år, hun slet med magen og opparbeidet seg en angst for å gå på do. Jeg synes det var flaut at min 4 åring gikk med bleier og følte jeg hadde feilet.. Var redd for mobbing siden nesten alle andre ( var ei til på avd som gikk like lenge med bleie) Vi prøvde med klistermerke, premier o.l.. Informerte barnehagen om de premiene som var i vente også. Litt press men hun styrte det likavell selv. ( først skulle det veldig lite til for premie, så strakk vi det lengre å lengre ut i fra hva vi trodde hun klarte)

Neste mann igjen sluttet med bleie av seg selv rett før 3 års alder både natt og dag.. SÅ er forskjellig, noen tar rett og slett lenger før de er klar er min erfaring.

Back
Topp