Bleieslutt og barnehage - hva kan man forvente?

Arca

Flørter med forumet
Barnehagen vår har veldig mange unger som har slutta med bleie på kort tid nå, og sliter litt med å få det til å fungere i hverdagen da folk visstnok forventer mye forskjellig. Selv har jeg bare sagt at ungen min har slutta med bleie (slutta i sommer, ikke hatt ett eneste uhell hjemme) og de må minne ho på å gå på do da ho kanskje glemmer det lettere der hvor ho er i lek og aktivitet hele tiden. Ho har hatt et par uhell der. De syns det er vanskelig fordi ho sier ho ikke må på do når ho leker. Hjemme sier jeg at ho skal. Da går ho på do og tisser uten noe problem. Sist de skulle på tur tok de på ho bleie fordi ho ikke hadde tissa før de skulle gå. Det syns jeg ikke var greit fordi ho har faktisk slutta. Jenta ble veldig lei seg for dette selv og. Ho tisser gjerne i gresset når vi er ute på tur hjemme, så ser ikke problemet med at ho kunne fått gjøre det der heller.

Vi er super fornøyde med barnehagen vår ellers, så jeg vil ikke lage et problem større enn det er, derfor lurer jeg på hva andre tenker. Burde man kunne forvente at de følger opp på den måten jeg beskriver, eller burde jeg godta at de tar på ho bleie på tur?
 
Jeg ville ikke godtatt at de hadde tatt på bleie på tur. Det er ikke ok når dere sier at hun har sluttet. Vår har pleid å tisse i skogen på turdager. Ellers har vi litt samme utfordring. Her hjemme MÅ han på do, mens de kanskje ikke er like bestemte i barnehagen?! Og så er det selvfølgelig kjipere å avbryte lek i barnehagen enn hjemme, de vil jo ikke gå glipp av noe.
 
Var vanlig å ta på barn som hadde uhell bleie når det var tur. Dette fordi barnet ikke skulle bære seg i hjel med masse skiftetøy. Ikke alle har nok skiftetøy i bhg heller til at man kan ta det med på tur. Ikke lett å skifte ute i skogen heller. Har selv hjulpet barn med å tisse ute, men det er jo barn som sier ifra at de må tisse.
 
Jeg syns bhg skal klare å følge opp et barn som nettopp har sluttet med litt hyppigere runder på do enn ellers. Ville ikke godtatt at de tok bleie på bare fordi det er et og annet uhell. Så lenge du stiller med den nødvendige mengden skiftetøy har det jo ikke noe å si. Si at de kan holde henne frem ute hvis hun må tisse, men at de ikke får ta på bleie igjen når hun har sluttet.
 
I overgangene har mine hatt bleie når de var på tur. Bedre med bleie de par første gangen, en at de
skal gå ut-tissa på tur. Ingen har starta med bleie pga de hadde på tur og jeg vil tro at alle parter fikk en bedre opplevelse, barn og voksne. Selvfølgelig ble det snakka med barnet om bleie på tur og om de måte på do, skulle de gi beskjed. det var ikke en «hvilepute» kun som ekstra sikkerhet.

Ganske mye vi foreldre ikke ser på som et problem når vi har et barn, mens barnehagen har gjerne 6 barn pr voksen.
Å ja, jeg Stoler såpass på barnehagen at de vet den beste løsningen for mitt barn og fellesskapet.
 
Skjønner ikke helt det der må ha bleier på tur , ta med skift og skift om de har uhell , ikke verre enn det. Null problem å skifte på de ute i skogen.
I starten med bleieslutt er det vanlig p ta de på do ofte ,sånn cahver 30 min.

Men det er selvsagt et lite problem om hun ikke sier hun må på do.
 
Ho sier fra når ho må på do, men det har vært to ganger (i løpet av to mnd) at ho har glemt det fordi ho har vært opptatt med lek. Jeg er nøye på at ho har nok skiftetøy, så det er ikke noe problem. Når vi er ute selv, uansett om vi er på tur eller på butikken eller sitter i bilen, så sier ho alltid fra, og da finner vi en grøftekant eller noe gress ho kan tisse på. Jeg hjelper ho av med buksa og trusa og så setter ho seg på huk og tisser før ho rister på rumpa og kler på seg igjen. Veldig enkelt og greit. Jeg skjønner jo at det er vanskeligere for barnehagen som har så mange unger, men jeg syns bare det er så dumt at ho ikke kan få prøve i det minste. Hadde det vært uhell gang på gang når de var på tur så hadde jeg skjønt det, men de har vært på to turer etter sommerferien og den første gangen gikk det helt bra, den andre tok de på ho bleie fordi det ikke kom noe tiss når ho gikk på do før de dro. Ikke hadde de tatt den av når de kom tilbake heller, ho hadde den fortsatt på når ho ble hentet.
 
Barnehagen vår har veldig mange unger som har slutta med bleie på kort tid nå, og sliter litt med å få det til å fungere i hverdagen da folk visstnok forventer mye forskjellig. Selv har jeg bare sagt at ungen min har slutta med bleie (slutta i sommer, ikke hatt ett eneste uhell hjemme) og de må minne ho på å gå på do da ho kanskje glemmer det lettere der hvor ho er i lek og aktivitet hele tiden. Ho har hatt et par uhell der. De syns det er vanskelig fordi ho sier ho ikke må på do når ho leker. Hjemme sier jeg at ho skal. Da går ho på do og tisser uten noe problem. Sist de skulle på tur tok de på ho bleie fordi ho ikke hadde tissa før de skulle gå. Det syns jeg ikke var greit fordi ho har faktisk slutta. Jenta ble veldig lei seg for dette selv og. Ho tisser gjerne i gresset når vi er ute på tur hjemme, så ser ikke problemet med at ho kunne fått gjøre det der heller.

Vi er super fornøyde med barnehagen vår ellers, så jeg vil ikke lage et problem større enn det er, derfor lurer jeg på hva andre tenker. Burde man kunne forvente at de følger opp på den måten jeg beskriver, eller burde jeg godta at de tar på ho bleie på tur?

Min slutta med bleie en måned før barnehagestart og jeg sendte han dit uten bleie fordi han veldig sjeldent har uhell hjemme. Men han er 1,5 år, sier delvis fra selv, men trenger påminnelser/rutine på å bli satt på do. Jeg synes egentlig det er å forvente. Det er mange tidspunkt hvor det vil være naturlig å gi et dotilbud. Feks før de går ut, når de kommer inn igjen, etter måltid, før måltid igjen osv.
(Han har hatt noen uhell i bhg, men ikke mange, og stort sett bare fordi han ikke tisset før de gikk ut også ikke rekker å si ifra i tide, fordi han da Har holdt seg typ 4 timer.)

Det er jo helt naturlig at de må ha påminnelser og at de har uhell de første månedene etter bleieslutt. Kanskje du kan sende med en liten oversikt over ca når hun pleier å måtte på do, eller forslag til når hun kan følges på do?
Her sier de at ett uhell om dagen ikke er mye rett etter slutting, og tenker jeg også at er å forvente i barnehagen :)
Synes også du kan forvente at de følger opp litt ekstra nå i begynnelsen, om de har mange barn, får de kjøre rutine dobesøk for alle som nettopp har slutta ;)
Og du kan også foreslå de samme løsningene som dere bruker på tur, de burde jo kunne tilby å holde henne ute i skogen eller ta med på do på tur også.
 
Back
Topp