Bleieslutt...igjen...(samme som generell)

someone

Elsker forumet
Ja...håper at flere har vært/er i samme situasjon..

Jenta mi blir 4 år neste helg...hun bruker truse hele dagen, men når hun setter seg på do (har kjøpt et lite fisher price-do) så tørr hun ikke å "slippe" seg løs...hun griner til jeg tar på henne bleia...
har prøvd klistermerker, men det funker ikke..
har latt henne sitte i 20-30 minutt...men når hun da MÅ tisse...så hopper hun av..hun sier hun er redd hun skal tisse på gulvet/blø!!!

nå har det vært slik i ett par måneder...

har time hos en klinisk rådgvier på helsestasjonen neste uke...håper på hjelp der

andre som har/har hatt det sånn?

Her holder vi og på med avvenning. Problemet her er to ting: han klarer ikke kjenne selv når han må på do, så vi må hele veien ta han ut for å få han til å tisse, og for det andre så er det kul umulig å få han til å bæsje på do. Kan sitte på do og tisse, sier han ikke må bæsje. Hopper så av doen tar på trusa og to sekund senere sitter han der med bæsj i trusa.....

Trygve er heldigvis begynt å få bæsjen i do nå, nesten uten uhell, men har brukt mye bleie likevel - pga at han tisser seg ofte ut. (og mora hans er LAT for tida, ikke så innmari gøy å bøye seg for å vaske opp tiss flere ganger om dagen) Han blånekter ofte å gå på do når jeg foreslår det, men visst jeg "tvinger" han, så kommer det som regel tiss[8|]

Tuva vil også gjerne sitte på do eller potte, men ho virker litt sånn at ho ikke tør å bæsje der! Får plutselig litt panikk, og så kommer bæsjen i bleien ei stund etterpå.

Ikke bare, bare dette - hadde inderlig håpet å slippe tre bleiebarn samtidig....

Her er rett å slett ikke guttorm helt klar så han har bleie på hele tida, men vi tilbyr gå på do regelmessig, å han he blitt myyyye flinkere komme si: e vil bæsje på do!!!

så vi har igrunn bare tatt alt i hans tempo no. Men har du prøvd doring istedetfor fisher price doen? kan jo være ho heller syns d e stas siden da gjør jo ho som mamma? guttorm nekta bruke potta for han ville sitte på do sånn som vi[:)]

håpe du får hjelp no iallfall[:)]

Prøv å bruke doring rett på do, eller ikke noe på do.
her har vi aldri brukt potte..
Vi brukte do ring i starten,men nå bruker vi ikke noe. Hun har vært bleiefri
lenge så hun løper egentlig selv på do nå,og da er doringen bare i veien.

Kan hende hun må være med dere på do, at hun ser at dere tisser?
Prøv å la vannet renne når hun sitter på do, er vel ofte vanskelig å
holde igjen da? Slik at hun ser det ikke er farlig liksom.. La henne lese blader,
syng for henne.. Hvordan er det i barnehagen da? (hvis hun går der) Er det like skummelt?

Virker nesten som hun har blitt skremt av noe, siden hun er redd for det?

Synes det er vanskelig å gi råd, når man ikke er i samme situasjon, håper at dere
finner ut av dette.. Lykke til[:)]

ORIGINAL: LilleBølla

Prøv å bruke doring rett på do, eller ikke noe på do.
her har vi aldri brukt potte..
Vi brukte do ring i starten,men nå bruker vi ikke noe. Hun har vært bleiefri
lenge så hun løper egentlig selv på do nå,og da er doringen bare i veien.

Kan hende hun må være med dere på do, at hun ser at dere tisser?
Prøv å la vannet renne når hun sitter på do, er vel ofte vanskelig å
holde igjen da? Slik at hun ser det ikke er farlig liksom.. La henne lese blader,
syng for henne.. Hvordan er det i barnehagen da? (hvis hun går der) Er det like skummelt?

Virker nesten som hun har blitt skremt av noe, siden hun er redd for det?

Synes det er vanskelig å gi råd, når man ikke er i samme situasjon, håper at dere
finner ut av dette.. Lykke til[:)]

takk [;)]

har prøvd alt du skriver...har prøvd det meste som kan finnes på internett [&:]
virker som om hun er skremt ja, men forstår ikke av hva liksom..
i barnehagen bruker hun bleie 50% av tiden...sitter på do der også, men kommer ingenting.
håper helsestasjonen har tips [;)]

takk for innlegg [;)]

ORIGINAL: Asil

Jeg tror jeg hadde starta helt fra starten igjen. Hun gjør greit fra seg når hun har bleie på? La henne få på en bleie med det samme hun sier hun må på do, framfor å prøve å presse henne til å gå på do. Hun har tydeligvis fått en sperre på dogåinga, så da gjelder det å nullstille henne. Tror jeg.
Ellers vil jeg anbefale klistremerker. Det høres helt teit ut at bittesmå klistremerker skal bety så mye for dem, men det er mestring og stor stas hver gang det er nytt klistremerke som skal på papiret. Vi måtte ty til det igjen etter en senvinter med mange uhell plutselig.
Nattbleien er definitivt ikke klar for historien ennå, selv om det blir mindre og mindre i den om morran nå.

Takk for tips. Tror vi skal prøve å nullstille ja. Hørtes lurt ut.
Skal i møte med helsestasjonen på fredag, blir greit å høre hva hun sier også [;)]
Takk Asil [;)]

Back
Topp