Bleieslutt i sommer?

Vi er allerede godt i gang og bhg følger opp :-)

Siden stue og bad er i to ulike etasjer så har vi doring på do og potte på stua. Hun klarer nemlig ikke alltid holde seg så lenge etter hun har oppdaget at hun må på do OG jeg er høygravid så det er ikke bare å trive henne under armen og løpe ned. :-P

På dagtid er hun superflink! Men siden hun samtidig har bestemt seg for å kutte dagluren sin hjemme og på varme dager i bhg så blir hun gjerne litt trøtt og sliten på ettermiddagene og da blir det lettere uhell. Så da er det mer opp til oss å ta henne med på do/potte oftere og virkelig følge med på signalene hun sender. Regner med at det blir lettere for oss alle etter hvert :-)

Vi prøver, men jeg begynner å bli litt fortvilet for hun stritter så veldig imot...
Vi klarer for vårt bare liv ikke å få henne til å si ifra om hun må på do, og det er sjelden hun gjør noe på do. De gangene hun har bæsjet har det helst vært fordi vi så hun stilte seg i ei krå og vi regnet med hun skulle til å bæsje, og løp på do. Ellers har hun tisset på do noen ganger, og bæsjet kanskje en gang, men hun vil som regel ikke sitte på do, så vi må lokke og lure.

Vi bruker klistremerker som belønning for å sitte på do, og prøvde også pakke som belønning for å gjøre noe på do, men det funket ikke. Ville bare gi litt motivasjon for å si ifra når hun måtte på do, og gjøre at hun fikk mer lyst, men vi kom ingen steder med det.

Hun blir fulgt opp i barnehagen altså, og det er jo flott, men nå kjenner jeg at barnehagen begynner å presse på at hun skal slutte med bleier i løpet av sommeren, noe jeg selv også ønsker selvsagt, men når hun ikke vil, vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre. :S 

Her er minstemann på god vei syns jeg. Noe senere enn søstern, med tanke på at vi begynte nesten likt.

Han får gå litt med truse når det er så fint vær. men jeg må hele tiden følge med om han må bæsje og ser jeg at han må så spør jeg om han skal bæsje og da spurter han til doen. endten rekker han å bæsje i do eller så rekker han det ikke, men han blir satt på do selv om uhellet har kommet. men ser framskritt for hver mnd.

Nå er det ett fett om det er sommer for oss eller ikke, vi øver for det og det daglig. Men håper jo litt ekstra nå i sommer :)

Håper så inderlig han kommer seg nå i sommer før han begynner i bhg til høsten. Men de er flinke med å følge opp i bhg vet jeg :)

Satser på det, og han er kjempeflink, legger ikke no press på det.
Han har begynt å si ifra når han skal på do, noen ganger glemmer han det og sier ifra etter han alt har bæsja i bleie :) da sier vi det ikke gjør noe og at han heller kan gå på potta neste gang.

Vi vurderer bleieslutt til minstemann som er 18 mnd nå. Han får gå litt med truse noen dager og har sittet jevnlig på potte/ doring siden han var 6 mnd. Han er ikke så flink til å si fra ennå, spesiellt når han skal tisse, mens stort sett all bæsjen havner i potta/ do. Barnehagen er flink til å følge opp, men han bruker bleier der hele tiden. Tror ikke helt han er klar, men vi prøver oss fram forsiktig og i hans tempo, så ser vi hvordan det går. Blir det ikke i sommer, prøver vi igjen neste sommer, evt bare fortsetter på høsten/ vinteren. hadde vært fint med bare et bleiebarn om gangen. Blir endel vask med to tøybleiebarn.

Back
Topp