Bleieslutt hjemme før bleieslutt i bhg?

Animor

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
Vi har en strålende gutt på 2 år og 4 måneder som i går nekter plent å ha på bleie. Vi har ofte satt han på do med variert hell fra han var 18 mnd, og han viser god forståelse for prinsippene rundt tiss og bæsj. Han har derfor gått uten bleie fra han ønsket det i går, og så langt i dag med potte i umiddelbar nærhet.
Han gir ingen beskjed om at han må hverken tisse eller bæsje, så vi tørker opp, og roser de gangene vi treffer.
Vi tenker derfor at en bleieslutt i barnehagen framdeles er et stykke unna, men at vi kan la han gå uten bleie hjemme.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å slutte hjemme før barnehagen? Forvirrer det barnet? Google sier litt ulike ting.
Stemmer det at han ikke burde bruke klær nedentil i denne perioden? Helt ok for oss at han går naken. Jeg er bare redd han skal bli kald.

Takk for alle erfaringer :)

Vi har en strålende gutt på 2 år og 4 måneder som i går nekter plent å ha på bleie. Vi har ofte satt han på do med variert hell fra han var 18 mnd, og han viser god forståelse for prinsippene rundt tiss og bæsj. Han har derfor gått uten bleie fra han ønsket det i går, og så langt i dag med potte i umiddelbar nærhet.
Han gir ingen beskjed om at han må hverken tisse eller bæsje, så vi tørker opp, og roser de gangene vi treffer.
Vi tenker derfor at en bleieslutt i barnehagen framdeles er et stykke unna, men at vi kan la han gå uten bleie hjemme.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å slutte hjemme før barnehagen? Forvirrer det barnet? Google sier litt ulike ting.
Stemmer det at han ikke burde bruke klær nedentil i denne perioden? Helt ok for oss at han går naken. Jeg er bare redd han skal bli kald.

Anbefaler «oh crap potty training» :)

JA!!! Kjempegod erfaring med bleieslutt hjemme før i bhg. Vi slutta helt her ved 2 år og 2mnd hjemme, og et par uker etterpå i bhg. Det var i mai. Vesla har fortsatt flest dager hvor hun ikke sier ifra om at hun må på do, så hee er det rutinemessige tilbud hjemme og i bhg som gjelder. De har gjort dette mange ganger og har stålkontroll. Når vi er litt slitne her hjemme og glemmer av følge på do-rutinene kan det på en helg bli flere uhell hjemme enn i bhg :hilarious:
Men generelt lit uhell både hjemme og i bhg.
Vi har oftest hatt løse bukser/tights i starten og droppa truse, men kan bli litt kaldt helt naken.
Begge mine har sagt ifra om at de må på do sånn jevnlig (sånn at man nesten ikke trenger følge dem på rutine lenger) først 6mnd etyer faktisk bleieslutt. Dette er vanlig. :)
Mine to har slutta ved 18mnd (gutt) og 26 mnd (jente). Minste kunne ha slutta før om det ikke var for at jeg ble alvorlig syk om måtte operere og vi flyttet i samme periode. Så man må liksom ha litt overskudd til å følge opp de første ukene. Men dere er godt i gang så bare fortsett og når det er flere ganske tørre dager hjemme, så prøv å sende uten i bhg også :)

Takk for svar begge to :)

Nå har han gått uten bleie hjemme lørdag, søndag og i dag etter barnehagen, og vi ser en utrolig fremgang. På lørdag stod han og så på tisset flomme, like forundret hver gang. Søndag var bedre, da fikk han mange gode opplevelser og erfaringer med både tiss og bæsj i potta. I dag har han sagt fra hver gang, og har hatt null uhell! Han er så stolt og kry :Heartred
Uhell tipper jeg kommer uansett, men jeg er helt satt ut over hvor fint det har gått :)

Må bare skryte litt ❤️
I dag sendte jeg han i barnehagen uten bleie på. Null uhell! Det koseligste med det hele er å se hvor stolt han er. Han viste frem klistremerkene han hadde fått av personalet da han satt på do, og var stolt som en liten hane :gen014

Det er helt vanlig å slutte hjemme før de slutter i barnehagen :)

Back
Topp