Bleieslutt-hjelp

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Jah, da er det varmt nok i været (og inne) til at vi kan forsøke oss på en bleieslutt.
Han har sittet på potte stort sett hver kveld de siste 4-5 mnd, og er veldig interessert i å se på oss voksne som går på do.
Det er vel tegn på at vi kan prøve, sant?

Han ble 2 i januar. 

Hva skal vi gjøre? Kan barnehagen være til hjelp? (Familiebarnehage med 10 barn)
Jeg tenker å kjøpe inn truser og la ham ha på seg det i stedet for bleie når han er hjemme fra barnehagen. Det blir nok mye pes i starten, men ingen liker vel å gå i våte klær, så da kanskje han skjønner at det funker å si fra om ham må på do..?
Kanskje?
Hva ellers? Vi har et trangt do-rom, som han har vært litt skeptisk til å gå inn på tidligere. Kan det hjelpe med litt farger og barne-ting på veggene?
Og så kjøpte vi en ring til å legge på doringen, men den virker løs og vinglete. Finnes det bedre typer? (Kjøpte en polstret greie på sparkjøp). Kanskje det er best uten? Da må jeg holde ham i så fall.
Andre tips? Har sett litt på nettet, men vil høre deres erfaringer også.

vær forsiktig så du ikke presser for hardt hvertfall! :)

Har selv en 2,5åring som liker å sitte på do.. har gjort det siden i fjor sommer... men har aldri kommet noe oppi doen ennå.. Og går ungen uten bleie eller sitter i badekaret litt for lenge så kommer det søl på gulv og i vann. Og ungen sier i fra akkuratt idet det skjer. 

Men helt klart fortsett med doøvingen! :) men ville vært litt varmsom med å tenke at "ingen liker å bli våt vell, må skjønne at man må tisse på do da" - greia.. :)

Lykke til!

Ikke fordi jeg har så mye erfaring med det eller noe, men hva med avvenningstruse...
Da kjenner de at de blir våte, men uten at det blir søl og gris overalt...
Det er i alle fall det reklamen sier...
http://www.bleieboden.no/kategori.php?kategori=25
Hadde tenkt å prøve det på min lille skjønnas, men han er bare 1 år ennå, så må vel vente litt til emoticon

DenicaD skrev:
vær forsiktig så du ikke presser for hardt hvertfall! :)

Har selv en 2,5åring som liker å sitte på do.. har gjort det siden i fjor sommer... men har aldri kommet noe oppi doen ennå.. Og går ungen uten bleie eller sitter i badekaret litt for lenge så kommer det søl på gulv og i vann. Og ungen sier i fra akkuratt idet det skjer. 

Men helt klart fortsett med doøvingen! :) men ville vært litt varmsom med å tenke at "ingen liker å bli våt vell, må skjønne at man må tisse på do da" - greia.. :)

Lykke til!

nå er det ikke sånn at jeg tror han skal skjønne at han må gå på do.
Han skjønner hva som skal skje i do og potte- gjort det en stund, og det har alltid kommet tiss i potta.
Og så liker han ikke å bli klissete.
Vi har allerede snakket mye om at det går an å si fra når han kjenner han må tisse, og det skjønner han. Men så lenge han har bleien, er det ikke så "nøye", om du skjønner. Tror han blir ivrigere på å si fra om han har truse på :)

aEva skrev:

Ikke fordi jeg har så mye erfaring med det eller noe, men hva med avvenningstruse...
Da kjenner de at de blir våte, men uten at det blir søl og gris overalt...
Det er i alle fall det reklamen sier...
http://www.bleieboden.no/kategori.php?kategori=25
Hadde tenkt å prøve det på min lille skjønnas, men han er bare 1 år ennå, så må vel vente litt til emoticon

Takk for tips! Passer supert til vi skal på bilferie, og til å ha i barnehagen (og hjemme når jeg har gått lei av å vaske bort tiss fra gulv, møbler og klær :P

Vi kjøpte doring på Biltema, den har et lite håndtak på hver side og er myk og god.Dattern min har brukt den vær dag siden hun var 13 mnd. Fant ut at det var like så greit å hive oss på den og bli vant til det.Jeg valgte ikke å vente til hun kom å "sa" hun var klar for do, ville heller gjøre det til en rutine som med tannpuss. Og det gikk over all forventning.

Han er to år og jeg synes dere skal hive dere i det, men jeg synes det er best å da være bestemt å¨holde ut og fortsette når man først har begynt.

ikke ta en dag da og en annen da osv.

Sett han på do etter soving og spising og lek.Ros masse når det kommer noe. Jeg kunne sitte i alt fra 5 min til 20 min på do med snuppa mi før det kom noe og når det kom så var hun i ekstase.. Vi bare klappa og hun var vel litt for liten til å skjønne klistremerke belønningen.Snuppa mi bæsja og tissa på do i litt over 3 mnd før hun begynte å si ifra selv at hun skulle bæsje(hørte bare et hysterisk bæsjbæsjbæsj på kjøkkenet og da løp vi på do og det tok ikke 10 sekunder før hu bæsja i do og siden har hun sagt ifra, det var morro husker jeg det synes hun også), da var ho 15,5 mnd. Og da var det liksom en selvfølge for henne å få komme på do å bæsje.

Barnehagene skal støtte opp med dette, bare fortell hvordan dere gjør det hjemme.

Vi sa at hun brukte å si ifra, men at de likvell burde sette henne på do nå og da.I vinter hadde hun så mange tørre bleier så jeg bare reiv den av henne og det var 3 dager på rad med tisseuhell. 2 de to første dagene og 1 neste og en uten uhell og 2 neste igjen også var det stopp. Har hatt noen få tisseuhell etter det.

Hørte at det var best å rive av bleiea i bhg også når man hadde gjort det hjemme. vi ventet litt over en uke da.

I starten er tid og tolmodighet viktig tror jeg. Gi de noe å holde på med når de sitter på do.Så er det bare å hive seg ut i det når man skal ut i butikken og lengere turer. Ha med ekstra lett skift. Truser er fint å begynne med, jenta mi er super stolt av sine.Sleng med 4-5 joggebukser i bhg og sokker som ekstra. vi har liggende i bilen og i vogna, kjekt å ha,håndkle brukte vi i bilstolen bare sånn tilfelle.siden jenta mi er så lita så gikk vi på handicap do på butikken, for da fikk hun holdt seg i håndtakene, men nå holder det med at jeg støtter litt opp.

Dette ble langt, men du spurte om mine erfaringer og litt tips :)

Føler vel også at unger som begynner med potte, finner fort ut at det er lett å reise seg og ikke ville mere, på do satt hun liksom så rolig og ble hun urolig ga jeg henne en dorull eller noe annet også var det glemt også plutselig tisset hun.Sover med bleia om nattan enda da, men har flere tørre netter så vi får se om ikke lenge. Blir mye nytt som skjer for henne framover så vi tar det litt smått. Sover uten på dagen.Planen var å vente til sommern med oss også, men skjønte liksom ikke hvorfor. Så da sa vi også fra i bhg at hun kunne ha på bleia når de var ute i bobledressen.

Og det kan være fint med farger og motiver på veggen og kanksje en bok eller noe som han kan titte i når han sitter på do. Funka bra her i allefall :)

(ble kanskje rotete innlegg, men har begge barna hjemme og imens har snuppa hvert på do to ganger, så har løpt som en strikkball føler jeg :P )

Masse lykke til.

Tusen takk for tips og råd :)
Han er veldig oppvakt, og mentalt har han vel vært klar snart et år. Men han var over 19 mnd før han begynte å gå, og det har vært mest fokus på det, barnehagestart og å bli trygg på seg selv i bhg (litt forsiktig av seg :) ), så det er ikke før nå vi føler det har vært greit.
Vi kommer helt klart til å gå skikkelig inn for det, ja! 

Alt annet med ham har vært så skremmende lett, så vi regner med at det er nå vi får kjenne på utålmodigheten og slitet :P Neida, vi er klar for det meste! Gleder meg litt også :) 

Lille R har sluttet med bleier for 2-3 uker siden, og han ble to i midten av april.

Trikset her var å la han gå mest mulig naken hjemme, slik at han kjente at han måtte tisse og bæsje.

Og om du skal slutte med bleie, kan det være lurt å ikke bruke truse i begynnelsen. Lettere å glemme seg om man har noe som "presser" på tissen som en bleie.

Smør deg med tålmodighet, tørk opp masse tiss og bæsj og gi MENGDER med ros og applaus når det for en gangs skyld lander der det skal.

Lykke til!

Back
Topp