Bleieslutt-bleier i barnehagen???

Reiret

Glad i forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Junibollene 2023
Hei! Sønnen vår på 2 år slutta med bleier tidligere i sommer da vi hadde ferie. Det har egentlig gått veldig fint. Noen uhell blir det innimellom, men holder seg stort sett tørr om vi voksne følger litt med. er han veldig opptatt med et eller annet, kniper han igjen til han ikke greier mer også skjer det uhell. Ved å tilby potte jevnt er det ikke noe problem å holde seg tørr *hjemme*

I barnehagen har jeg hatt inntrykk av at det har gått greit. Ble mye uhell i starten men mindre og mindre etterhvert. Noen dager uten uhell, noen dager med uhell. Men i dag ble jeg spurt om de kunne bruke bleier i barnehagen. I dag har han hatt mange uhell og vist sinne i pottesituasjoner. Han ønsker ikke å avbryte lek for å gå på potte, og når han sitter på potta kommer det ikke noe, for så å ha uhell 10 minutter senere. Dette er en problemstilling vi ikke har hatt hjemme, og jeg forstår at det blir noe annet i barnehagen enn her hjemme.

Argumentene til barnehagen er at de ønsker at han skal ha en positiv opplevelse i barnehagen, og at han enda er liten. Det går mot kaldere tider(og han går i en utebarnehage) og dette med å avbryte lek for potte/klesskift kan være en utfordring. I tillegg er alle tilbake fra ferie og det er vanskeligere å følge opp. Jeg forstår dette, virkelig..

..men syns det er litt kjedelig å skulle ta i bruk bleier igjen etter 2,5 tørre måneder hjemme og 1,5 mnd uten bleier i barnehagen. Jeg tenker at det tvert i mot ville vært en fordel å løse problemet nå, FØR vinteren kommer, og kulda virkelig vil lage et problem. Så jeg har tenkt litt på tøybleier eller pottetreningstruser. Slik at uhell fanges opp, og at han samtidig kjenner at det blir vått. Det skal sier at jeg kun ønsker det best for gutten, i utgangspunktet mener jeg at det beste er å være bleiefri, uten våte og skitne bleier konstant på, mestringsfølelse rundt det å handtere egne behov, og på hjemmebane er det også slik. Er der urimelig av oss å be dem prøve en uke til uten bleier også evt gå over til tøybleier eller pottetreningstruse? Er det noen som har noen tanker rundt dette? Erfaring rundt tøybleier og/eller pottetreningstruser? Evt legge en klut i engangsbleien for å gjøre det lettere å kjenne når han tisser?

phew, dette ble langt, kudos til den som gidder å lese alt:oops:

Jeg hadde ikke tatt med bleier, men heller flere skift :) barnehagen skal jo være fleksibel nok til å kunne følge med og følge opp unger som holder på med bleieslutt, noe annet synes jeg er veeeeeldig merkelig.

Jeg hadde ikke tatt med bleier, men heller flere skift :) barnehagen skal jo være fleksibel nok til å kunne følge med og følge opp unger som holder på med bleieslutt, noe annet synes jeg er veeeeeldig merkelig.
Ja, syns også det er litt rart. Skift sender vi plenty av, så det står det ikke på. De må jo gjennom det på et eller annet tidspunkt med alle barna. Da jeg først fortalte at vi skulle slutte med bleien ble de veldig overraska, for det er jo ikke sånt man gjør før barna blir 3. men å vente et år gjør ikke pottetreninga noe enklere tenker nå jeg, og i mellomtiden må man styre med bleier et år ekstra, det er mange bleieskift det:wideyed:

Ja, syns også det er litt rart. Skift sender vi plenty av, så det står det ikke på. De må jo gjennom det på et eller annet tidspunkt med alle barna. Da jeg først fortalte at vi skulle slutte med bleien ble de veldig overraska, for det er jo ikke sånt man gjør før barna blir 3. men å vente et år gjør ikke pottetreninga noe enklere tenker nå jeg, og i mellomtiden må man styre med bleier et år ekstra, det er mange bleieskift det:wideyed:

Du som mor bør kunne bestemme det. Det er jo tross alt deres barn.. Det er jo høl i hode om ungen skal over i bleie igjen etter så lang tid uten, selv om ungen er yngre enn hva normen for bleieslutt er. Håper det løser seg for dere i alle fall :)

Altså om den har masse uhell så skjønner jeg hvorfor de foreslår bleier, men om det kun var uhell en dag blir det rart

Jeg merker meg en spesiell ting du skriver, ig det er at barnehagen sierat barnet viser sinne i pottesituasjoner og ikke vil avbryte lek. Det hender man må ta noen skritt tilbake med barna. Selv om du har kommet langt i å slutte med bleier med barnet må det jo ikke bli negativt for barnet i barnehagen. Kanskje er barnet ennå ikke helt klar og dermed reagerer med sinne fordi barnet ikke skjønner helt dette med rutiner og uhell osv. Da blir jo hvert uhell ner negativt med tanke å få barnet til å slutte med bleie, enn det er negativt å bruke bleier i bhg igjen.

Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at barnehagen spør om bleier igjen hvis barnet reagerer med sinne når det må på potta. Tvang og at barnet opplever stadige uhell kan absolutt gi en manglende mestrinsfølelse hos barnet og ende med at barnet vegrer for å bruke potte/do.

Jeg oppfatter ikke at dette, ut fra det du skriver, handler om at bhg ikke orker følge opp.

Du som mor bør kunne bestemme det. Det er jo tross alt deres barn.. Det er jo høl i hode om ungen skal over i bleie igjen etter så lang tid uten, selv om ungen er yngre enn hva normen for bleieslutt er. Håper det løser seg for dere i alle fall :)
Altså om den har masse uhell så skjønner jeg hvorfor de foreslår bleier, men om det kun var uhell en dag blir det rart
Ja, det er det jeg reagerer litt på, han har vært uten bleie lenge, og tilsynelatende har det gått greit (tross noen uhell) Da føles det litt merkelig å bare gå tilbake på alt vi har gjort:oops:

Jeg merker meg en spesiell ting du skriver, ig det er at barnehagen sierat barnet viser sinne i pottesituasjoner og ikke vil avbryte lek. Det hender man må ta noen skritt tilbake med barna. Selv om du har kommet langt i å slutte med bleier med barnet må det jo ikke bli negativt for barnet i barnehagen. Kanskje er barnet ennå ikke helt klar og dermed reagerer med sinne fordi barnet ikke skjønner helt dette med rutiner og uhell osv. Da blir jo hvert uhell ner negativt med tanke å få barnet til å slutte med bleie, enn det er negativt å bruke bleier i bhg igjen.

Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at barnehagen spør om bleier igjen hvis barnet reagerer med sinne når det må på potta. Tvang og at barnet opplever stadige uhell kan absolutt gi en manglende mestrinsfølelse hos barnet og ende med at barnet vegrer for å bruke potte/do.

Jeg oppfatter ikke at dette, ut fra det du skriver, handler om at bhg ikke orker følge opp.
Helt enig, jeg ønsker ikke at dette med bleieslutt skal gå ut over trivsel i barnehagen, og fram til nå har jeg ikke fått noe «negativ feedback» altså, det virker som at det tross uhell innimellom har gått fint. Dette med sinne var første gang jeg hørte om i går, så det kan hende det bare var en dårlig dag for han. Akkurat dér vet barehagen best tenker jeg, så har ikke tenkt å nekte dem bleier for «min» del, bare håper at det blir best mulig for gutten:)

Vi hadde tørr unge hjemme, men "uhell" i barnehagen i en periode på ca 4 mnd. Vi tok på bleie før barnehage og de i barnehagen tok på bleier etter behov og gjorde ingen sak ut av det. Ungen gikk på do selv etter behov og lyst og ble overhodet ikke forvirret av to forskjellige dorutiner. Ble helt bleiefri etter denne mellomperioden. Veldig glad vi ikke stresset noe mer enn nødvendig.

Gi barnet ditt tid. Det blir bra til slutt.
Såå godt å høre den sida også, hvor bleier i barnehagen har fungert bra!:joyful:

Snakka litt med barnehagen i dag, vi gir det en uke eller to før vi gjør noen store endringer. I dag hadde det også bare vært et par småuhell, så håper det går seg til og at det bare er midlertidig tilbakegang:)

Back
Topp