Bleieskift på lite bad

LilleVimsen

Gift med forumet
Septemberskattene 2023
Sommerspirene 2025
Hei! Vi prøver å bli gravide (hadde en MA i april), men jeg har allerede begynt å bekymre meg for/tenke på bleieskift og stellebord. Badet vårt er veldig lite, og jeg vurderer å gå til innkjøp av tørketrommel til å sette oppå vaskemaskinen. Men da vil jeg ikke få plass til stellebord oppå vaskemaskinen.. Funker det bra å skifte bleier på en matte på badegulvet, som man drar frem når man skal skifte, eller blir det tungvint? Evt stellebord på barnerom? Men der har jeg ikke tilgang til vann.. Hva er viktigst av tørketrommel og stellebord? Evt om noen har andre gode løsninger eller tips om stellebord, tas imot med takk ❤️

Jeg tenkte mye av det samme som deg de første månedene av graviditeten. Vi bor nå i leilighet med et ganske lite bad, så stellebord er uaktuelt. (Har dog kjøpt oss hus som vi tar over før baby kommer, så problemstillingen løste seg av seg selv.)
Men jeg så også for meg å droppe tørketrommel (eller ha den i boden) og ha stellematta på vaskemaskina. Tror det hadde blitt helt greit. For min del kunne jeg nok fint ha hatt stellematta på gulvet, men samboeren nekta det :knegg:

Vi har et veldig lite bad, men det er faktisk dyttet inn et badekar der. Så vi har et stellebord som kan stå oppå badekaret. Litt tungvint når vi vil bruke badekaret, men den eneste mulige løsningen der inne.

Vi har lite bad på hytta, der hadde vi stellematte på vaskemaskinen, men etter ett par mnd flyttet vi den ned på gulvet og trives mye bedre med det.

Vi har et veldig lite bad, men det er faktisk dyttet inn et badekar der. Så vi har et stellebord som kan stå oppå badekaret. Litt tungvint når vi vil bruke badekaret, men den eneste mulige løsningen der inne.
Hvor fikk du tak i stellebord til badekaret? Det prøvde jeg å finne med forrige mann.

Vi har hvertfall klart oss uten tørketrommel med 2 unger, og har stellematte oppå vaskemaskina :)
Matte på gulvet hadde ikke fungert for meg på lite bad. Blir helt svett av å holde på med ungene Åå gulvet med den lille gulvplassen. Og etter fødsel har det ikke vært så deilig å bøye seg ned til gulvet!
Men du kan ha en stellematte liggende i stua med stelleveske med skift og vaskekluter ved siden av.

Når det gjelder vannproblematikk så har vi hatt en liten beholder med vann, enda vi var på badet. Ble litt upraktisk å hele tida måtte snu seg bakover for å ta vann fra vasken. Vi hadde noen som vi festa på stellebordet som vi kjøpte på IKEA. En større fordel med badet tenker jeg er at det er litt mer robust til å tåle søl fra tiss og bæsj som nok kommer etterhvert!

Vi har hvertfall klart oss uten tørketrommel med 2 unger, og har stellematte oppå vaskemaskina :)
Matte på gulvet hadde ikke fungert for meg på lite bad. Blir helt svett av å holde på med ungene Åå gulvet med den lille gulvplassen. Og etter fødsel har det ikke vært så deilig å bøye seg ned til gulvet!
Men du kan ha en stellematte liggende i stua med stelleveske med skift og vaskekluter ved siden av.
Ja, synes det virker bedre å ha stellebord/stellematte oppå vaskemaskin. Jeg må i tillegg ta keisersnitt, så da blir det vel så og si umulig å ta bleieskift på gulvet i starten kan jeg tenke meg.. Kanskje vi bare må vente med tørketrommel til vi får større bad en eller annen gang :p

Ja, synes det virker bedre å ha stellebord/stellematte oppå vaskemaskin. Jeg må i tillegg ta keisersnitt, så da blir det vel så og si umulig å ta bleieskift på gulvet i starten kan jeg tenke meg.. Kanskje vi bare må vente med tørketrommel til vi får større bad en eller annen gang :p
Vi hadde planer om stellematte på gulvet med forrige, men så ble det keisersnitt så da kjøpte vi stellebord.

I trådstarter sitt tilfelle ville jeg hatt en liten matte på badegulvet (for større uhell osv) og en på kommode for de andre :)

Jeg ville testet ut stelling på gulv og oppå vaskemaskin først før jeg kjøpte tørketrommel, så ser man fort hva man liker før man investerer i tørketrommel! Jeg bodde i en leilighet med dårlig klestørk og uten muøighet for tørketrommel før, da kjøpte vi en avfukter som gjorde at klestørk gikk raskere :)

Hei! Vi prøver å bli gravide (hadde en MA i april), men jeg har allerede begynt å bekymre meg for/tenke på bleieskift og stellebord. Badet vårt er veldig lite, og jeg vurderer å gå til innkjøp av tørketrommel til å sette oppå vaskemaskinen. Men da vil jeg ikke få plass til stellebord oppå vaskemaskinen.. Funker det bra å skifte bleier på en matte på badegulvet, som man drar frem når man skal skifte, eller blir det tungvint? Evt stellebord på barnerom? Men der har jeg ikke tilgang til vann.. Hva er viktigst av tørketrommel og stellebord? Evt om noen har andre gode løsninger eller tips om stellebord, tas imot med takk ❤️
Kjenner flere med lite bad som har hatt stellebord/stellematte på kommode inne på soverommet/barnerommet. Funka fjell. Hadde bare en beholder med vann som ble skiftet ut hver morgen.

Vi bodde i hus med tre etasjer og de første ukene etter fødselen hadde jeg bare stellebordet stående i stua for å kunne skifte der så jeg slapp å gå så mye opp og ned trappa. Løste det på samme måte med en liten skål vann stående.

Hvis det kommer så mye at du trenger rennende vann, så er det antagelig så mye at ungen må bades uansett :joyful:

Mine to siste har bare blitt stella i sofa, seng, gulv og ellers hvor det passer seg :hilarious:

Det finnes jo maskiner som er kombinert vaskemaskin og tørketrommel også, som kanskje kan løse ting for dere :)
Det har vi, kombo. Funker bra, brukt tørk mest på vinteren. Men med baby så kanskje den blir brukt mer fra våren av. Men nå er det veldig varmt her, så alt lufttørke fort. Skal kjøpe meg vanlig høy kommode til badet med Leander måtte.

Det finnes jo maskiner som er kombinert vaskemaskin og tørketrommel også, som kanskje kan løse ting for dere :)
Det har vi, kombo. Funker bra, brukt tørk mest på vinteren. Men med baby så kanskje den blir brukt mer fra våren av. Men nå er det veldig varmt her, så alt lufttørke fort. Skal kjøpe meg vanlig høy kommode til badet med Leander måtte.
Ja, har tenkt på det, men så kjøpte vi ny vaskemaskin i januar, så er så surt å bytte den ut allerede :bag:

JEG har stelt mange ganger på gulv. Det funker helt greit. Egentlig veldig praktisk, i alle fall når ungen blir større og flink på å vri seg. Neppe like gøy om man er sår nedentil etter fødsel, eller har ks-sår (antar jeg).

Når det kommer til stellebord på soverommet og vann; lag egne våtservietter, med olje og vann og tørrservietter (eller tynne vaskekluter) i en boks/krukke ved stelleplassen..?

Du kan evt ha en kommode på soverom, også løs stellematte som du bruker hvor enn du trenger.

Ordne en stellekurv med det du trenger av kluter, bleiesalve etc, og stell på kjøkken, stue, soverom... hvor enn det blir mest praktisk.

Men altså. Kjøp en stellematte bare til å begynne med, også prøver du deg frem til hva som funker for dere. :)

JEG har stelt mange ganger på gulv. Det funker helt greit. Egentlig veldig praktisk, i alle fall når ungen blir større og flink på å vri seg. Neppe like gøy om man er sår nedentil etter fødsel, eller har ks-sår (antar jeg).

Når det kommer til stellebord på soverommet og vann; lag egne våtservietter, med olje og vann og tørrservietter (eller tynne vaskekluter) i en boks/krukke ved stelleplassen..?

Du kan evt ha en kommode på soverom, også løs stellematte som du bruker hvor enn du trenger.

Ordne en stellekurv med det du trenger av kluter, bleiesalve etc, og stell på kjøkken, stue, soverom... hvor enn det blir mest praktisk.

Men altså. Kjøp en stellematte bare til å begynne med, også prøver du deg frem til hva som funker for dere. :)
Takk for tips! Ja, jeg må jo ta ks, så gulvet blir nok utelukket i starten uansett :p Så det må jo nesten bli oppå vaskemaskin eller på kommode på soverommet da:shy:

Back
Topp