Bleier

LittleHunt

Gift med forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Noen som har kjøpt inn det enda? Hvor mye har dere kjøpt?

Også, noen som har noen lure triks på lager når det kommer til å skifte på gutter? Vet der er fler ting å tenke på enn med jenter. :bored:

Bruker folk fortsatt sinksalve og pudder osv eller er det steinaldergreier nå? I feel old :rolleyes:

Har skaffet bleier gjennom de gratise babypakkene på Rema, Kiwi og Apoteket.

Gutter er bare så lett å bytte på! Skyll tørk, legg penis nedover, ta på beie. Trenger lite kremer.
Har brukt bepanten når han har vært rød i rumpa/pung. Og ved dem mest værte gangene har inotyol vært reddelsen. Men viktigst er å holde alt tørt, lufttørke!

Også, noen som har noen lure triks på lager når det kommer til å skifte på gutter? Vet der er fler ting å tenke på enn med jenter. :bored:

Bruker folk fortsatt sinksalve og pudder osv eller er det steinaldergreier nå? I feel old :rolleyes:
Hva skal man tenke på når det kommer til jenter?

Jeg har kjøpt inn en pakke med 2er-bleiene til pampers. Tenker at butikken er åpen etter fødsel også:). Jeg har bare gutt fra før, så vet ikke hvordan det er å skifte på jente, men her har vi bare brukt "tørre stellekluter" som vi har fuktet med vann og vært nøye med å vaske helt rent. Pungen er største utfordring å få ren:hilarious:Holdt som regel babyen med rumpa opp under krana og skyldte skikkelig etter bæsjebleie for å få bort alt. Så lenge det ble vasket helt rent og tørket godt før ny bleie ble satt på, ble han aldri rød. Ikke brukt pudder. Bare ha krem i bakhånd om han skulle bli rød:) Også lurt å passe på at tissen peker nedover og at ikke huden på pungen kommer i klem i strikken på hver side inni bleia:joyful:

Egentlig veldig lite. Åpne, tørk, bytt :happy: ingen liten penis som kan lage tissestråle eller ligge utenfor bleia eller noen ting. Alt går liksom rett ned. :hilarious: Jeg føler jeg er på helt nytt territorium med gutt. :bag:

Ja, har kjøpt inn størrelse 2 og så er det de gratispakkene da. Jeg har også fått bleiepakker gratis, så sitter med et lager av bleier i størrelse 2, 3, 4 og 5 :hilarious: I utgangspunktet hadde jeg tenkt at det holdt å kjøpe inn to bleiepakker før fødsel. Og heller kjøpt mer når det ble tomt :)

Greit å gjøre ved bleieskift: legge en ny bleie under den «gamle», eller engangskladd o.l, vaske ferdig, tørke, legge over en klut om bleia ikke skal festes med én gang, for det er fort gjort å bli tissa ned av en guttebaby :rolleyes: Og så klart passe på at penisen ligger nedover, og brette ut bleiekantene.

Vi har kjøpt inn 2pk med nr 1 og 2 pakker med nr 2. I tillegg til at vi har en pakke med nr 2 fra Kiwi og en nr 2 fra Rema.

Vi har jenter og har ikke vært noe å tenke på annet enn å tørke forfra og bakover. Vi har brukt Sudocrem, men den får vi ikke kjøpt i Norge, så nå et vi over på Benpathen og inytol.

Vi åpna alltid bleien, også venta vi litt - altså holdt bleiedelen over tissen en liten stund for som regel kom det en stråle når tissen kom ut i det fri :hilarious:
Eller synes jeg vaskingen er enklere på guttene, fordi det ikke kommer bæsj innimellom over alt slik det gjør på jentene.
Men ja, som andre sier - pass på at tissen peker ned inni bleien. Til salve har vi betapthen og inotyol, bruker kun dersom babyen er sår. Vasker med klut og vann/olje og tørker lett med håndduk, eller lufttørke dersom vi har tid til å pludre litt på stellebordet ❤️

Som de andre sier. Men jeg brukte gjerne pudder rundt hals, under armer og litt i lysken for å holde tørt. :)

Lite obs til deg hvis det er første jente (dette kom som sjokk på sambo som hadde gutt fra før) - jenter kan få en første menstruasjon de første dagene etter fødsel, er ofte litt ekstra «sutrete» og ukomfortable naturlig nok.

- Tørke kun nedover og ikke oppover for å unngå bakterier til urinrøret eller avføring i skjeden
- jenter får ofte «mini-mens» de første dagene etter fødselen, altså at de blør lett fra skjeden de første dagene
- ikke vaske rundt urinrøret eller skjeden ved hvert bleieskift, bare ved avføring

Ellers - ikke kjøp inn masse av en type bleier før fødsel eller etterpå. Det hender ofte at et bleiemerke i én størrelse ikke har god passform til ditt barn. For eksempel hos oss kunne vi ikke ha Lev vel bleier i str 2 da det ikke passet jenta vår og bare ble lekkasje. Mens i str 3 passet Lev vel perfekt men da passet ikke Lillego. I str 4 hadde plutselig Libero som tidligere størrelser hadde vært perfekt, veldig dårlig passform til jenta vår. Så det varierer veldig! Prøv dere frem med litt av hvert :-) og bare fordi ett merke ikke passer i én størrelse, så betyr ikke det at det ikke passer perfekt i neste størrelse :-)

Lite obs til deg hvis det er første jente (dette kom som sjokk på sambo som hadde gutt fra før) - jenter kan få en første menstruasjon de første dagene etter fødsel, er ofte litt ekstra «sutrete» og ukomfortable naturlig nok.

Hvordan fungerer dette? Aldri hørt om før o_O

Åj. Det har jeg aldri hørt om! Har heller ingen erfaring med jentebaby heller.
Menstruasjon altså? Har lest om at det kan lekke melk av brystene men ikke hørt om mensen på jentebabyer!

Gutten min blødde også litt fra tissen de første dagene etter fødsel, så det er også helt vanlig.

Har bare en jente, men takk for heads up. Kan skje med lillebror og altså, kroppen er snodig!

Ja, jordmor var innom rommet her, også sa jeg "jeg må spørre om noe" og hun bare "er det litt blod i bleia, kommer fra tissen - helt vanlig" så jeg rakk ikke spørre en gang :hilarious:

Wow, gurimalla, masse info jeg ikke visste!

Vi har gutt og er det en ting jeg alltid passer på så er det at alt er tørt. Jeg blåser på lysk og pung om jeg må og ikke et mykt håndkle tørker godt nok :P

Vi bruker tøy belier og har ellers disse gratis bleiene fra babypakker :) Liker veldig godt tøybleier, selv om det er stress med all lanoliseringen

Back
Topp