Bleier

lille bølle

Forelsket i forumet
Noen som har planer om å bruke tøybleier? Eller erfaring med øybleier og nyfødt?? Bruker det på bamsemumen, men begynte ikke før ho var nesten året...nå er ho snart tørr på dagtid:) bare i barnehagen ho bruker bleier:)

Vi har alt gått til innkjøp av tøybleiepark.
Ettersom dette er vårt første barn aner jeg ikke noe om tøybleier på nyfødt, men etter hva jeg leser rundt på nettet er det mange so foretrekker å bruke brettebleier på nyfødt fremfor formsydde, da brettisene er lettere å tilpasse bittesmå rumper.

Jeg har ikke tenkt så langt enda, og jeg vet heller ikke hvordan tøybleier skal brettet, og om det er påvist bedre enn pampers etc eller om det bare er mer økonomisk. Det blir jo også mye mye mer tøyvask, så økonomidelen stemmer kanskje ikke helt, og må det byttes oftere enn en vanlig bleke? Kan ikke helt se for meg at sugeevnen er like bra. Mamma brukte tøybleier, så jeg har jo både sett og tatt i, og det er jo ikke akkurat mye tøy det er snakk om... Må f eks barnet skiftes på flere ganger i løpet av en natt med denne bleien i forhold til en vanlig, og hva om barnet skulle sove hele natten? Man skal vel helst ikke vekke en sovende baby?

Vi går nok for "vanlige" bleier. De på butikken, da jeg synes det virker mer hygenisk og mer passende for barnet.
Hadde et barn i bhg. der jeg jobber som brukte tøy bleier, og det virket ikke behagelig. Motorikken ble treigere (pga. stor bleie mellom beina) og bleiene var så store at klærne ble for små over stumpen... Men når barnet var tørr og slutta med bleia løp det og var like aktiv som resten av barna i bhg. :-)
Men det er nå da min meining. Liker at det er mer økonomisk og mer miljøvenlig da :-) Lykke til i "bleieverden" også ;-) 

Vi hadde store planer med storesøster og tøybleier, men de ble ikke brukt i det hele tatt, og jeg solgte de videre nesten ubrukt... 
Vi har ikke tørketrommel, og jeg syntes det ble for mye stress  henge alle disse bleiene til tørk. Syns også det var litt ekkelt og lite hygienisk...
Men ei venninne av meg bruker bare tøybleier og er kjempefornøyd, så vi er alle forskjellige... 
Mitt råd er iallefall å kjøpe bleier brukt på Finn eller noe, så du ikke kaster bort så mye penger hvis det viser seg at det ikke passer for deg/dere. Planen kan være god, men ikke alltid like lett å gjennomføre (av erfaring :-)  ),....

Er nok mange meninger om tøybleier der ute, men det har skjedd mye med bleiene de siste åra;) Vi er superfornøyd med tøy. Bamsemumsen fÅr eksem av papirbleier, derfor begynte vi med tøy. Vi vaska 2-3 maskiner ekstra i uka når ho brukte de på fulltid. Nå er det bare truse hjemme. Og lite vask. Motorisk har hun alltid ligget forran de på hennes egen alder selvom ho har litt Større bleie. Det er faktisk forska på og det skal ikke ha noe å si for motorikken. Det er derimot bedre for hoftebein til små babyer Også er det noe med at det er bedre (lavere) temperatur for guttetestikler i tøy med tanke på fremtidig sædkvalitet:) Tror det blir mest lommebleier på bøllefrøet, da vi har endel one sice vi kan bruke ganske fort. Men blir nok noen små formsydde, spesielt til natt:)

Maisi skrev:
Ettersom dette er vårt første barn aner jeg ikke noe om tøybleier på nyfødt, men etter hva jeg leser rundt på nettet er det mange so foretrekker å bruke brettebleier på nyfødt fremfor formsydde, da brettisene er lettere å tilpasse bittesmå rumper.

Hva har dere handlet inn da?

Mortania skrev:
Jeg har ikke tenkt så langt enda, og jeg vet heller ikke hvordan tøybleier skal brettet, og om det er påvist bedre enn pampers etc eller om det bare er mer økonomisk. Det blir jo også mye mye mer tøyvask, så økonomidelen stemmer kanskje ikke helt, og må det byttes oftere enn en vanlig bleke? Kan ikke helt se for meg at sugeevnen er like bra. Mamma brukte tøybleier, så jeg har jo både sett og tatt i, og det er jo ikke akkurat mye tøy det er snakk om... Må f eks barnet skiftes på flere ganger i løpet av en natt med denne bleien i forhold til en vanlig, og hva om barnet skulle sove hele natten? Man skal vel helst ikke vekke en sovende baby?

Det finns flere typer bleier, brettebleier har jeg selv aldri brukt, og kommer nok heller ikke til å bruke det.... Tøy er mer økonomisk selv når ekstra vask er regnet med, også mer miljøvennlig! Jeg liker også tanken på att dem ikke er fulle av kjemikalier:) Bytter ikke oftere bleie enn de jeg kjenner som bruker papir:) Har aldri bytta bleier på natt;) det har nok skjedd mye på tøybleiefronten siden Mamman din brukte det;)

lille bølle skrev:

Maisi skrev:

Hva har dere handlet inn da?

Har kjøpt litt av hvert i første omgang, noen AIO one size, noen lommebleier str small og noen brettebleier. Så får vi se hva vi liker best og kjøpe fler av de etterhvert.
Her i Bergen kommune får vi også refundert 1000kr av tøybleiekjøp av BIR (selskapet som tømmer søpla).

lille bølle skrev:
Er nok mange meninger om tøybleier der ute, men det har skjedd mye med bleiene de siste åra;) Vi er superfornøyd med tøy. Bamsemumsen fÅr eksem av papirbleier, derfor begynte vi med tøy. Vi vaska 2-3 maskiner ekstra i uka når ho brukte de på fulltid. Nå er det bare truse hjemme. Og lite vask. Motorisk har hun alltid ligget forran de på hennes egen alder selvom ho har litt Større bleie. Det er faktisk forska på og det skal ikke ha noe å si for motorikken. Det er derimot bedre for hoftebein til små babyer Også er det noe med at det er bedre (lavere) temperatur for guttetestikler i tøy med tanke på fremtidig sædkvalitet:) Tror det blir mest lommebleier på bøllefrøet, da vi har endel one sice vi kan bruke ganske fort. Men blir nok noen små formsydde, spesielt til natt:)

Jeg bare nevnte det motoriske i forhold til når barnet jeg har på barnehagen brukte bleien. Og når barnet som sagt ble tørr var det like langt i motorisk utvikling som resten av barna på dens alder. Men som skrevet her før så finnes det mange typer. Og den typen jeg er kjent med er tjukk og minnet meg veldig om de gammeldagse typene :-P 

kommer til å kjøpe noen tøybleier som vi bruker i stede for sinksalve når barnet blir sår i stumpen. Prøvde det på amalie et par ganger som hun var skikkelig sår å hun ble mye fortere bedre de gangene vi bare brukte tøybleie en dag enn de gangene vi brukte salve. Men kommer nok til å bruke papirbleier (libero) sånn til vanlig.

her blir ingen tøy! er mer enn nok vask fra før :P

her blir det pampers de første mnd, liker best de minste str til pampers. Etterhvert går vi over til libero. Jenta mi er også stort sett tørr på dagtid og hun ble 2 år på fredag 

Maisi skrev:

Har kjøpt litt av hvert i første omgang, noen AIO one size, noen lommebleier str small og noen brettebleier. Så får vi se hva vi liker best og kjøpe fler av de etterhvert.
Her i Bergen kommune får vi også refundert 1000kr av tøybleiekjøp av BIR (selskapet som tømmer søpla).

Gjør vi? Hvordan kontrollerer BIR om vi har tøybleier eller ikke da? Og vet du noe om hvordan det er med borettslag/gårder hvor det bor mange mennesker som deler samme bosspann? Dette må forskes litt på, men jeg må si jeg ikke er så veldig keen på å ha et tørkestativ med masse bleier på stående i ett år fordi vi ikke har tørketrommel og tørkerom bare annenhver uke, som egentlig bare er et varmerom der klærne må hentes varme og våte i stedetfor kalde og våte ;p

Gud bedre så tørr og myk stumpen til storebror var med gode tøybleier <3 vi brukte, og kommer nok til å bruke mest papirbleier. dessverre. her vi bor er det ingen trommel, og ikke god plass til klestørk. hverken inne eller ute :-( med mindre pampers har gjort noe drastisk med "innholdet" i bleiene sine, blir det libero eller et billigmerke her.>

Tøybleier høres mye bedre ut for barnehuden, hvertfall. Vet ikke så mye om det.
Har lest at man må være veldig påpasselig med vasken (ikke vaske for varmt, ikke bruke tørketrommel) for at det skal være mer miljøvennlig enn papirbleier, så vi gadd rett og slett ikke sist.. kanskje prøve denne gangen?

Vi brukte tøybleier til forrige, og var veldig fornøyd med det. Imidlertid sluttet vi omtrent ved barnehagestart, og kommer nok ikke til å bruke det til dette barnet, mest fordi vi skal reise en del i permisjonen og det blir litt knotete å måtte ha vaskemaskin tilgjengelig. Satser på tidlig dotrening, ved å holde barnet over toalettet etterhvert som avføring blir litt mer regelmessig.

Lailalala skrev:
Tøybleier høres mye bedre ut for barnehuden, hvertfall. Vet ikke så mye om det.
Har lest at man må være veldig påpasselig med vasken (ikke vaske for varmt, ikke bruke tørketrommel) for at det skal være mer miljøvennlig enn papirbleier, så vi gadd rett og slett ikke sist.. kanskje prøve denne gangen?

Man setter på en vanlig 60 vask, helst med ekstra kaldt skylling før og etter. Miljømessig "mister " mann tt ved å bruke tommel, er ikke alle bleier som kan vaskes heller. Bruker maks 1-2 dager på tørk ( henger i sånn blekksprut i taket her så det ikke tar opp annen tørkeplass) i vaskerommet i kjelleren her, og der er det ikke spess varmt.

Mortania skrev:

Maisi skrev:

Gjør vi? Hvordan kontrollerer BIR om vi har tøybleier eller ikke da? Og vet du noe om hvordan det er med borettslag/gårder hvor det bor mange mennesker som deler samme bosspann? Dette må forskes litt på, men jeg må si jeg ikke er så veldig keen på å ha et tørkestativ med masse bleier på stående i ett år fordi vi ikke har tørketrommel og tørkerom bare annenhver uke, som egentlig bare er et varmerom der klærne må hentes varme og våte i stedetfor kalde og våte ;p

BIR kontrollerer det ved at du viser kvittering for tøybleiene du har kjøpt...
http://www.bir.no/birprivat/sider/Tilskuddsordninger.aspx

Back
Topp