Bleieavvenning, 2,5 år

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Hei!

Datteren min blir 2,5 til august og tenkte at sommeren kunne være en fin anledning for bleieslutt, eller i hvert fall å øve det. Hun hadde en periode før jul der hun var veldig interessert og vi kom inn i en god rytme med å sitte på potta i løpet av dagens gang. Men, dessverre, så hadde hun en dårlig opplevelse i barnehagen uka før jul, da hun ville prøve å sitte på do, der er av de store barna ble sint på henne, fordi det store barnet mente at det var hun som skulle sitte på doen i stedet. Etter det har hun nektet både potte og do, og vi har latt det ligge en god stund for å ikke presse. Hun vil fortsatt sitte på potta i blant mens jeg eller pappaen er på do, men da alltid med klær eller bleie.

Nå er det slik at hun sier i fra både før hun skal tisse og bæsje, men det gjøres da i bleia rett etterpå. Vi spør da gjerne om hun vil prøve på potta/do, men får alltid nei.

Som utgangspunkt stresser jeg ikke veldig med det, hun skal nok ville slutte med bleie på et tidspunkt:) men, jeg lurte på om noen herinne hadde noen gode ideer/erfaringer til hvordan man kan gjøre det å sitte på potta/do litt mere til en lek og noe gøy?:) Før jul fikk hun gjerne en bok å sitte med, og var fornøyd med det, men tror det må litt annet til for at hun skal få gode assosiasjoner med å sitte på potta igjen.

Erfaringer og forslag er velkomne!:)

Hun har jo allerede bevissthet og kontroll til en viss grad :) Det er et veldig godt utgangspunkt!
Jeg ville planlagt 3-4 dager hjemme, uten andre avtaler og tatt vekk hele bleia så lenge hun er våken. Si at nå prøver dere uten bleie. Potte tilgjengelig i nærheten av der hun leker og tisselaken+håndkle i sofaen eller ullpledd du ikke er redd for+håndkle.

Alle uhell er en mulighet for henne og dere til å lære. Hun får observere og erfare hvordan det kjennes ut rett før hun må tisse og ikke kan holde seg lenger. Dette er ikke like lett å styre med bleie på. Og la henne gå i kjole og sokker uten truse eller løs joggebukse uten truse under, da en truse tett på underlivet kan kjennes for mye ut som bleie og skape forvirring.

porgramer inn hva dere sier når hun har uhell og unngå å løfte henne for å gå til badet eller blir stressa selv mens hun tisser :) lettere sagt enn gjort, men enklere om man har bestemt seg for reaksjonsmønster på forhånd og at mamma og pappa gjør det samme. Står hun på teppe eller sted du ikke vil ha tiss kan du eventuelt flytte henne raskt til et annet sted i nærheten, men fint om hun får være rolig i situasjonen for å se hva som skjer. Dere kan si feks «oi, se du tisser!» også «det skal vi tørke opp, kanskje tisset kommer i potta neste gang». Så uhell skal oppleves som no big deal :)

Om du ikke ser endring i antall uhell etter 4 dager ville jeg tenkt at det var litt for tidlig for bleieslutt, men utfra sånn du beskriver barnet tenker jeg du nok vil se forbedring :) Det kan være endel uhell de første dagene, men da har barnet mulighet til å erfare og lære. Er det riktig tidspunkt ser man at antall fangster i potta vil øke :)

Før dere eventuelt gjør dette er det såklart en fordel om hun har et positivt forhold til potte eller doring. Samtidig gir det mer mening for barn i denne alderen å oppsøke potte når de forstår hvorfor - altså at de går uten bleie.
Du kan forsøke å ha en kurv med undeholdning/bøker/blad/ noe fiklegreier som kun er tilgjengelig når man sitter på potte. Kanskje det funker å pynte potta med klistremerker selv?
Kan varmt anbefale Clas Ohlson sitt familiedosete om du trenger en løsning til do, der sitter de stødig og fint og lett å bytte mellom voksen og barnedoring.
Kan også motivere å se andre barn gå på do, men det er jo ikke så lett å få til på fritida nå som man ikke har så mye kontakt med andre folk pga covid.

Lykke til :)

Last edited:
Hun har jo allerede bevissthet og kontroll til en viss grad :) Det er et veldig godt utgangspunkt!
Jeg ville planlagt 3-4 dager hjemme, uten andre avtaler og tatt vekk hele bleia så lenge hun er våken. Si at nå prøver dere uten bleie. Potte tilgjengelig i nærheten av der hun leker og tisselaken+håndkle i sofaen eller ullpledd du ikke er redd for+håndkle.

Alle uhell er en mulighet for henne og dere til å lære. Hun får observere og erfare hvordan det kjennes ut rett før hun må tisse og ikke kan holde seg lenger. Dette er ikke like lett å styre med bleie på. Og la henne gå i kjole og sokker uten truse eller løs joggebukse uten truse under, da en truse tett på underlivet kan kjennes for mye ut som bleie og skape forvirring.

porgramer inn hva dere sier når hun har uhell og unngå å løfte henne for å gå til badet eller blir stressa selv mens hun tisser :) lettere sagt enn gjort, men enklere om man har bestemt seg for reaksjonsmønster på forhånd og at mamma og pappa gjør det samme. Står hun på teppe eller sted du ikke vil ha tiss kan du eventuelt flytte henne raskt til et annet sted i nærheten, men fint om hun får være rolig i situasjonen for å se hva som skjer. Dere kan si feks «oi, se du tisser!» også «det skal vi tørke opp, kanskje tisset kommer i potta neste gang». Så uhell skal oppleves som no big deal :)

Om du ikke ser endring i antall uhell etter 4 dager ville jeg tenkt at det var litt for tidlig for bleieslutt, men utfra sånn du beskriver barnet tenker jeg du nok vil se forbedring :) Det kan være endel uhell de første dagene, men da har barnet mulighet til å erfare og lære. Er det riktig tidspunkt ser man at antall fangster i potta vil øke :)

Før dere eventuelt gjør dette er det såklart en fordel om hun har et positivt forhold til potte eller doring. Samtidig gir det mer mening for barn i denne alderen å oppsøke potte når de forstår hvorfor - altså at de går uten bleie.
Du kan forsøke å ha en kurv med undeholdning/bøker/blad/ noe fiklegreier som kun er tilgjengelig når man sitter på potte. Kanskje det funker å pynte potta med klistremerker selv?
Kan varmt anbefale Clas Ohlson sitt familiedosete om du trenger en løsning til do, der sitter de stødig og fint og lett å bytte mellom voksen og barnedoring.
Kan også motivere å se andre barn gå på do, men det er jo ikke så lett å få til på fritida nå som man ikke har så mye kontakt med andre folk pga covid.

Lykke til :)

Tusen takk for utrolig mange fine råd!

Hun løper som regel mye naken på kvelden, men hvis det skjer noe blir det ofte på gulvet og ikke potta/do det skjer, fordi hun rett og slett ikke vil sette seg der hvis vi spør. Det har vi tatt med knusende ro og tørket opp sammen når det har skjedd, så den delen tror jeg har gått fint
:) I det siste har hun oftere begynt å be om å få på seg bleia hvis hun kjenner hun må tisse, og kan nesten bli litt lei seg hvis vi ikke skynder oss nok, så bleia er nok en stor trygghet for henne. Så lurer litt på om hun synes det er litt skummelt å tisse uten bleie?

Men det kan jo hende at det er kontinuitet I dette her som må til, så kanskje vi like så godt skal slå til i langhelga som er nå:)

Vi har allerede kjøpt og installert dosetet fra Clas Ohlson på begge toaletter, da jeg hadde sett det ble anbefalt herinne. Det var hun med på også, så hun sier også at den lille ringen her hennes:joyful: men hun nekter plent å sette seg opp hvis vi spør og jeg har jo lyst til at hun selv skal si at hun vil.

Tar med meg rådene dine videre og så får vi se hvor langt vi kommer denne gangen:)

Jeg tror at hun må oppdage at det ikke er farlig å sitte på do/potte og tisse.

Vi brukte belønning. Hun fikk et klistremerke for hver dag hun satt på do og tisset. Når hun hadde samlet opp 10 klistremerker fikk hun en premie.

Back
Topp