Bleie nattavenning

Maiiks

Glad i forumet
Oktoberskatter 2014
Hei! 5åringen min har Vært bleietørr på dagtid siden han var 3 år. Men natta er helt håpløs... Han får ikke drikke om kvelden, kun et halvt glass til kveldsmat ca kl.18. Tisser masse rett etterpå og tisser en gang igjen i 20 - tiden før han sovner. Likevel er det søkkvått i senga i 02-tida. Noen ganger tidligere også!
Har jo på tisselaken, så null problem å vaske lakenet. Verre med dyna... har desverre ikke kapasitet til å vaske den Vær dag, da vi har annen klesvask også:/ han vil jo gjerne slutte med bleie selv også, å vi har prøvd i lengre perioder- men det blir jo bare veldig destruktivt for han selv :-( tenkt å ta det opp med helsesøster når jeg skal på kontroll med lillebroren denne uka. Men noen som har noen råd/tips??:-)

Prøvd å ta han på do en gang før dere legger dere? Gjorde vi i starten med begge våre. Når vi la oss satte vi en halvsovende unge på do. Men etter hu hadde tissa da, sov de videre resten av natta uten uhell hvertfall :) Etter noen dager med det kutta vi det ut og da har de som regel våkna selv for å gå på do.

Prøvd å ta han på do en gang før dere legger dere? Gjorde vi i starten med begge våre. Når vi la oss satte vi en halvsovende unge på do. Men etter hu hadde tissa da, sov de videre resten av natta uten uhell hvertfall :) Etter noen dager med det kutta vi det ut og da har de som regel våkna selv for å gå på do.

Dette gjorde jeg og, så gikk det over til at hu i søvne satt ga lyd fra seg når hu måtte tisse selv om hu ikke våkna så jeg bærte henne på do.

Min ble bleiefri på dagtid for ett år siden. Men å slutte om natten virket umulig! Bleier var alltid søkkvåt!
Men så snudde det helt av seg selv! Bleien var tørr en uke i strekk og vi tok den av. Ingen uhell etter dette. Og det er ca 5-6 uker siden. En super overraskelse!
Jeg tror kroppen må være klar for det.
Vi prøvde også å droppe drikke etter klokken sånn og sånn, ta han opp på do før vi la oss osv. men dette hadde ingen virkning her.

De anbefaler ikke å ta opp barnet etter de har sovnet har jeg lest.

Så lenge det er så mye tiss, så ville jeg hatt på bleie igjen, det erikke uvanlig at de bruker nattbleie mye lenger enn dagbleie

Vår 3,5-åring sluttet med bleie før jul. Hun ble tørr på natt i all hovedsak etter bare et par uker. Men enkelte netter går det likevel galt. Det er spesielt hvis hun har drukket mye saft, eller spist godteri, som hun blir veldig tørst av, så drikker hun mye vann etterpå. Har merket at hun blir urolig før hun tisser på seg. Så på de kveldene vi "forventer" problemer tar vi henne opp og får henne på do selv om hun påstår hun ikke må.

Jeg ville prøvd først i et par uker å ta barnet på do før de voksne legger seg, det er ofte noen timer etter barnets leggetid, så det meste av det man har drukket på dagtid har rukket "gjennom systemet" og kommer ut. Tenker det er bra for mestringsfølelsen å få noen tørre netter så h*n vet at h*n klarer det. Kan også evt kombineres med klistremerkepremier hvis dere tror det fungerer for deres barn, men det er nok mest hvis dere tror det er en viss grad av vilje involvert her. Er sengevætingen helt utenfor barnets kontroll, blir det feil å premiere.

Om det ikke hjelper å vekke og gå på do i en periode (evt også følge opp med dovekkerklokke?), ville jeg nok tatt kontakt med lege/helsesøster. Det finnes medikamenter man kan ta for å få lavere urinproduksjon om natten, og noen for generelt bedre kontroll med blæra. Jeg er usikker på om noen av dem anbefales for barn, men det vil legen vite.

Be om ultralyd av urinblære og urinveier. Gå til kiropraktor. Om de ikke finner noe fysisk galt så be legen om minirin. Evt kan du vekke han før du legger deg (i 11 tiden) og be han gå på do da.

Vi tok henne opp en gang når vi la oss og d var d som skulle til :)

Vi tok vår på do kl 23 (før vi la oss) hver kveld. Det var det som skulle til for å holde henne tørr gjennom natta.

Bryr meg ikke om hva "de" anbefaler, det funket for oss. ;)

Mulig det fungerer med å ta ham med på do før du legger deg.
Om ikke kan det kanskje være lurt å dra til legen for en sjekk kanskje. Min nevø brukte bleie på natten til han var rundt 7, og var jo selv flau over det og ville ikke sove borte. Han fikk medisiner for dette, og sluttet ganske kjapt etter dette :)

Back
Topp