Ble skikkelig forbanna i dag!

Julie*Lucas

Forumet er livet
Hentet Lucas i barnehagen, også skulle vi ta bussen til mannens jobb og møte han der før vi skulle gjøre noen ærend. Lucas elsker å kjøre buss, syns det er kjempegøy å kikke ut på alle bilene. Vi stod og venta på buss-stoppet, og bussen kom. Den var full, men det var kun en som ikke hadde sitteplass. INGEN, ikke en eneste person gadd å reise seg for oss. En høygravid dame og en liten gutt. Neida! Det eneste som hjalp litt, var hun som stod i midten, sa vi kunne få stå i det hjørnet, sånn at hvis bussen bråbremsa fikk Lucas noe å "falle tilbake" på.

Da jeg var i London i desember, spratt jo folk regelrett opp fra setet sitt på tuben for å tilby meg setet sitt, selv om jeg ikke hadde så stor mage enda. Skikkelig service. Mens her hjemme, ånei du!

Mulig jeg overdriver litt, er hormonell om dagen, men dette syns jeg var drøyt. Ikke noe moro å måtte stå å tviholde på Lucas fordi det sitter en gjeng med latsabber på bussen....

Nei huff, helt enig med deg! Synes virkelig at man skal tilby plassen sin til gravide, eldre og de som man ser har vanskelig for å stå (gjelder ikke fylliker;p)

ORIGINAL: lillebebis

Nei huff, helt enig med deg! Synes virkelig at man skal tilby plassen sin til gravide, eldre og de som man ser har vanskelig for å stå (gjelder ikke fylliker;p)

Det hadde liksom vært greit hvis det bare var meg, klarer fint å stå jeg, men syns det ble for drøyt når man står der med en liten gutt...

ORIGINAL: Julie*Lucas

ORIGINAL: lillebebis

Det hadde liksom vært greit hvis det bare var meg, klarer fint å stå jeg, men syns det ble for drøyt når man står der med en liten gutt...

Joda, greit det, men jeg reiser meg alltid å tilbyr plassen min til noen jeg ser trenger den mer enn meg.

Jepp-folk er egoister!!

Eg tok bussen sist uke-og ikke en kjeft reiste seg.
Var jo midt i rushen i Oslo, og eg skulle bare 4 stopp til byen.men allikevel.

Det var en eldre skrøpelig mann som sto der som trengte plassen også...men da det ble to ledige seter, hoppa to voksne menn med stresskofferter ned i setet istedet..????[:@]

Med en skrøpelig pensjonist og en høygravid dame som står?!!!

Altså..eg daua ikkje av å stå i 10 minutt..men hallo!! folkeskikk???[:@]

Synst det er litt dårlig gjort. jeg er sånn som føler at jeg gjerne skulle ha flyttet meg for eldre om der kommer på noen selv om jeg er gravid, men jeg har sånn blodtrykksfall så plutselig kan jeg bli veldig svimmel og besvime.

ORIGINAL: vest30

Jepp-folk er egoister!!

Eg tok bussen sist uke-og ikke en kjeft reiste seg.
Var jo midt i rushen i Oslo, og eg skulle bare 4 stopp til byen.men allikevel.

Det var en eldre skrøpelig mann som sto der som trengte plassen også...men da det ble to ledige seter, hoppa to voksne menn med stresskofferter ned i setet istedet..????[:@]

Med en skrøpelig pensjonist og en høygravid dame som står?!!!

Altså..eg daua ikkje av å stå i 10 minutt..men hallo!! folkeskikk???[:@][/image]

Det er det jeg også mener!! Jeg klarer jo helt fint å stå, men spesielt når man har med en liten gutt på en buss som kjører fort og plutselig bråbremser, er det litttte gøy...[:'(] Men folk tenker ikke lengre enn sin egen nesetipp i dette landet her.

Synes det er helt utrolig, er på noen områder jeg er flau av å være norsk[:@]

ORIGINAL: Monica80

Synes det er helt utrolig, er på noen områder jeg er flau av å være norsk[:@]

Det var akkurat det jeg tenkte der og da! Så litt surt bort på en halvsløv tenåring-gutt, og han så bare rart på meg.

SSpesielt pendlere er fæle. Jeg sto 25 minutter på toget med stor mage uten at noen tilbød meg plassen... Og jeg reiser meg alltod for eldre selv...

Typisk norsk. Egoister. Skjønner ikke at de klarer å la være å reise seg når det er noen som trenger plassen og det vises at de trenger den! Små barn og gravide, eldre, og andre som ikke greier å stå så lenge. Det er faktisk tungt å stå lenge når en er gravid også, jeg synes i alle fall det! Har ikke sjangs å stå i mange minutter, affal ikke på en buss som kjører i tillegg!

jeg tok bussen her om dagen og den var FULL. Var en dame som tilbød plassen sin til meg. Først takket jeg faktisk nei, tenkte at jeg fint kunne stå i 20 min, men så begynte jeg å falle fram og tilbake i med den tunge kroppen min da vi kjørte (ikke verdens smootheste kjøring fra den bussjåføren) og da insisterte hun på at jeg måtte sitte[:D]
Dette var riktignok engangstilfelle, har også opplevd det motsatte. Min ekstremt voksne reaksjon er å klage høylydt når jeg ikke har sitteplass, men jeg må ha noen å klage til (samboern min foreksempel)[8D]

De er nordemenn på sitt "beste" liksom. Når jeg gikk gravid sist så tok jeg toget hver dag til og fra jobb. Og hver dag så var det stappfullt på veien hjem.. Ikke en gang var det en eneste person som tilbudte meg plassen sin. Ikke en altså! Ikke morsomt å stå høygravid, sliten etter en lang dag og stå sammenklemt i ett hjørne på toget.
Blir oppgitt.. Jeg tilbyr alltid folk som trenger plassen mer enn meg plassen.. Er sånn jeg er oppdratt.. Håper inderlig vi klarer å videreføre det til våre barn..

Nei, folk generelt har ikke buss vett; de albuer seg inn på bussen før folk i det hele tatt har fått gått av, reiser seg sjeldent for eldre og omtrent ikke for gravide (ironisk nok reiser de eldre seg oftere for de eldre enn de unge gjør), trekker ikke bak i bussen som er full, men står i midten og dekker til for andre, og skulle han "tullingen" bakerst tørre og prøve å komme ut, så er det sjeldent at folk i midtgangen prøver å flytte seg slik at personen skal kunne komme lettere forbi. Og klager desto mer over hvor dårlig service det er og hvor sjeldent bussen går (i større byer), ikke minst om bussene er dårligere...

Nei, en teori jeg har er at det har vært så mye fokus på at gravide ikke er "syke" i det siste. Dermed er det jo rett og rimelig at de får samme behandlig som alle andre. At det er snilt og at det er folkeskikk å la eldre, handicappede og gravide få sitte (også der det ikke er skiltet i bussen), det er gått totalt i glemmeboken. Og for all del, ikke hjelp barnevogner inn på bussen...

Er det noe jeg har lært, er det at man må spørre unskyldende selv. " Unskyld, jeg er gravid. Kunne jeg fått sitte her om du ikke trenger det selv." Da blir folk veldig hyggelige. Samboeren min og jeg skulle ta toget i 1t og det var helt sinnsykt mye folk. Han tok tida, det gikk 24,5 min før noen tilbød seg setet sitt! Morsomt lite eksperiment[;)]

Back
Topp