Ble så lei meg!

Evette

Gift med forumet
Må lufte hodet, litt utenfor tema... I denne perioden er det sikkert mange små førskolebarn som har en slik prøve-skoledag. Mine 2 små har det i dag. Det er ikke samme som første skoledag, men likevel nytt for både barna og oss voksne. Mine 2 er omtrent de yngste i klassen, og i mitt hode store babyer. Så jeg blir ikke bare litt stolt når dem uten å protestere blir med sine utdelte faddere ut av klasserommet for å ha friminutt. De så ikke etter meg engang! Så jeg snek meg ut i garderoben og ga de rask beskjed om at jeg tok meg en tur og kom snart tilbake for og hente de, noe som var helt greit. Ble stående å snakke litt med en lærer mens jeg småser litt etter jentene mine siden jeg er litt nervøs for at alt skal gå bra.
Da legger jeg merke til at ene jenta mi står la med fadderene sine, inntil en vegg og der står de hele tiden mens jeg snakker med læreren.. Jeg bestemmer meg tilslutt for å dra. Sier til meg selv at dette skal gå fint, skolen er bare en 5 minutts kjøretur unna skolen...

Men det er IKKE greit! Det er ikke ok at min lille skal stå opp etter veggen uten å kunne leke å ha det gøy! At ikke noen bare drar dem med i leken så dem slipper å bare stå der!
Jeg var selv et slikt barn. Usikker, med få venner så jeg sto mye inntil veggene på skolen. Sikkert derfor det gjor så vondt å se dette nå. Jeg ønkser ikke det samme for mine små!

Jeg kommer til å snakke med jentene mine etterpå selvfølgelig å høre hvordan deres opplevelser var. Kanskje det ble bedre like etter jeg dro derfra.
Kanskje det er hormonene mine som gjør at dette ble så ekstra tungt.
Nå gleder jeg meg iallefall bare til å hente de!

Du får trøste deg med at de er 2. Så helt ensomt blir det ikke. Og det var første dag og alt var nytt og de er usikre, sannsynligvis vil det gå seg til :) De har hverandre og vil etterhvert bli kjent med flere. Men skjønner deg godt, opplevde akkurat det samme med min. Valgte faktisk å bytte skole etter den besøksdagen slik at han får gå sammen med venner fra bhg da skolene ligger i like lang avstand. Og vi har flyttet flere ganger så syntes ikke han skulle måtte begynne forfra enda en gang.

Du får trøste deg med at de er 2. Så helt ensomt blir det ikke. Og det var første dag og alt var nytt og de er usikre, sannsynligvis vil det gå seg til :) De har hverandre og vil etterhvert bli kjent med flere. Men skjønner deg godt, opplevde akkurat det samme med min. Valgte faktisk å bytte skole etter den besøksdagen slik at han får gå sammen med venner fra bhg da skolene ligger i like lang avstand. Og vi har flyttet flere ganger så syntes ikke han skulle måtte begynne forfra enda en gang.
Det gikk helt fint med jenta da :) jeg spurte begge hvordan de opplevde friminuttet når jeg henta, og de hadde hatt det helt fint. Men det er klart jeg kommer til å følge med. Ser jeg at det skjer flere ganger når skolen starter så sir jeg ifra til en voksen eller noe..

Lurt å gjøre de voksne oppmerksom, spesielt hos de som er litt sjenerte så hjelper nok de voksne til å dra henne med i begynnelsen så blir det lettere for henne etterhvert å bli med i lek av seg selv :)

Godt å høre at hun hadde hatt det fint selv:) Det er en stor milepæl å begynne på skolen både for barna og ikke minst oss foreldre. Har selv en gutt som begynner til høsten og jeg er veldig spent ja:)

Det er mye vondt vi skal gjennom som foreldre, tenker jeg. Gruer meg til de skal ut i den store og noen ganger brutale verden!! Men enn så lenge så er hun lille jenta mi (1 år) så vi har noen gode og trygge år til ;) Men godt at du følger med! ♡♡ Klart man vil det beste for sine små.

Det er mye vondt vi skal gjennom som foreldre, tenker jeg. Gruer meg til de skal ut i den store og noen ganger brutale verden!! Men enn så lenge så er hun lille jenta mi (1 år) så vi har noen gode og trygge år til ;) Men godt at du følger med! ♡♡ Klart man vil det beste for sine små.
Godt å høre at hun hadde hatt det fint selv:) Det er en stor milepæl å begynne på skolen både for barna og ikke minst oss foreldre. Har selv en gutt som begynner til høsten og jeg er veldig spent ja:)
Det er verst for oss foreldre! Tøft å skulle la barna oppleve en verden og ting vi ikke alltid kan redde dem ut av! Jeg ble jo helt ødlagt av hele opplevelsen, mens jenta eeeeelsket skolen og fadderene sine og syns det va trist de må være litt til i bhg:p

Det er verst for oss foreldre! Tøft å skulle la barna oppleve en verden og ting vi ikke alltid kan redde dem ut av! Jeg ble jo helt ødlagt av hele opplevelsen, mens jenta eeeeelsket skolen og fadderene sine og syns det va trist de må være litt til i bhg:p
Så bra hun elsket skolen :)

Så godt å høre at situasjonen var en annen enn det du følte. Jeg ble selv mobbet fra 1-10 klasse og gruer meg til å sende mini ut i verden allerede. Håper hun blir en annen "type" enn meg og kanskje ikke engang blir mobbeoffer :)

Håper dine fortsetter å være glad i skolen også! Og en annen ting jeg håper, er at ansvarspersonene på skolen takler mobbing på en bedre måte enn de gjorde da jeg var liten :) Ingen kommer helt unna det, men det hjelper å ha voksne som tar det på alvor.

Så godt å høre at situasjonen var en annen enn det du følte. Jeg ble selv mobbet fra 1-10 klasse og gruer meg til å sende mini ut i verden allerede. Håper hun blir en annen "type" enn meg og kanskje ikke engang blir mobbeoffer :)

Håper dine fortsetter å være glad i skolen også! Og en annen ting jeg håper, er at ansvarspersonene på skolen takler mobbing på en bedre måte enn de gjorde da jeg var liten :) Ingen kommer helt unna det, men det hjelper å ha voksne som tar det på alvor.
Ja, virker som det er større fokus på mobbing i skolene nå enn det som var når vi var skolebarn. Merker det også her i bhg har de stort fokus på mobbing så temaet blir ofte tatt opp her i hjemmet også:) barn kan være fæle mot hverandre, men håper jeg har mast nok på jentene mine. Si alltid ifra til en voksen om noe ikke er greit og at noen har det vondt. Og bare noe så enkelt som at noen ikke får være med i lek er mobbing og det skal ikke skje! Alle har bestevenner og noen de liker bedre enn andre men å utestenge noen er ikke lov.
Vi skal møte skolen igjen på nytt med positive tanker (det gjelder meg da:p) i august, og vi gler oss!

Back
Topp