ble plutselig litt usikker - mat!

Istid

Elsker forumet
Januarlykke 2019
Marshmallows2021
Jeg og gubben sitter å spiser ost og kjeks. Vi spiste tine kremoster og kavli sine tubeoster.
Disse er vel ok å spise eller?
Ble litt usikker

bare se på pakke....er det upastorisert melk i di er di vel ok...sånn som brie og sånn skal man ikke ha..

RETTELSE! SKAL IKKE VÆRE UPASTORISERT hehehehehe....herreland, jeg er glemsk! Måtte inn å sjekke da..

fra matportalen:

Melk og meieriprodukter

Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Jeg har søkt litt angående akkurat dette på andre forum....og tine kremoster er helt ok å spise hvertfall. Står at det er pasteurisert.

Jeg har trykt i meg et par sånne bokser jeg også :)

åh, det har jeg også lurt på en stund! Har hatt skikkelig lyst på det i det siste, men trodd att jeg ikke kunne spise det! Takk for at du spurte for meg! ;)

Jeg lurer foresten på hva som er trygt å spise på skiva? Sliter skikkelig med pålegg valg for tiden...

Værsågod :) blir litt usikker på en del matgreier når man er gravid! Jeg spiser mye makrell i tomat, leverpostei og norvegia, det vet jeg er trygt! men det er sikkert mye annet som er trygt også :)

Jeg spiser også mye tine kremoster for tida. Gjerne med litt grønn salat, en skive krydret skinke (passer på at den er langt fra utløpsdato), og litt paprika/eple eller noe annet sprøtt og godt på toppen. Den krydra skinka er skikkelig bra for å holde kvalmen borte etter måltidet, tror jeg...

sommerfugler85 skrev:
fra matportalen:

Melk og meieriprodukter

Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Greit å følge med her før en spiser ting ja

Back
Topp