Ble plutselig fødeplass på Rikshospitalet, trenger erfaringer?!

Klarfornestemann

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Sensommerbarna 2019
Etter å ha vært på kontroll med hjertet (mitt) i dag, avgjorde Rikshospitalet at jeg må føde der istedet for Ahus! Er uke 33 nå, så kjenner jeg ble stresset og bekymret! Kan ingenting om fødeavdelingen på riksen - hva tilbyr de? Står så dårlig på siden dems. Skal på møte neste tirsdag, men er alt for lenge til :p
Kan man føde i vann? Har de lystgass? Har de flere fødetun - eller kun en fødeavdeling? Hva tilbyr de av smertelindring? Er det to jordmødre per fødsel? Hvordan er det med parkering? Kan far overnatte? Bor 1 time unna, så er så stresset...

Under generelt så ligger det informasjon om fødestedet i Norge, har du sett der? :)

Nå er det mange år siden jeg fødte der, men tror ikke det er så veldig forandret.

De har vel ikke lystgass lengre. Det er vel kun Bærum og Ahus som har det i Osloområdet nå.
Parkering er det ikke noe problem med, men langtidsparkeringen er det ca 5-6 minutter å gå til.
Kun en fødeavdeling.
De har all ekspertkunnskap du kan ønske deg.
Dobbeltrom på barsel, men man kan få være alene om det er rolig og plass.
Smertelindring: epidural, akupunktur og evnt badekar (i tillegg til varme omslag osv..)

Se mer her http://forum.babyverden.no/threads/rikshospitalet.1578920/

Nå er det mange år siden jeg fødte der, men tror ikke det er så veldig forandret.

De har vel ikke lystgass lengre. Det er vel kun Bærum og Ahus som har det i Osloområdet nå.
Parkering er det ikke noe problem med, men langtidsparkeringen er det ca 5-6 minutter å gå til.
Kun en fødeavdeling.
De har all ekspertkunnskap du kan ønske deg.
Dobbeltrom på barsel, men man kan få være alene om det er rolig og plass.
Smertelindring: epidural, akupunktur og evnt badekar (i tillegg til varme omslag osv..)

Se mer her http://forum.babyverden.no/threads/rikshospitalet.1578920/

Kun en jm pr fødsel er vel vanlig, Det er barselhotell, og far får ikke overnatte på avdelingen, så vidt jeg vet.

Riksen ja, der er det ikke barselhotell, og far kan ikke overnatte i utgangspunktet ;) finnes familierom, er man heldig så får man det :)
En jordmor, og jeg ble ikke tilbudt lystgass, så litt usikker på om man kan få det ;) Tenkte ikke så mye på det, skjedde litt annet rundt meg ;) Der kan du føde i vann evt :)
jeg fødte der i februar i fjor, og er fornøyd :) skal dit igjen til sommeren :)

Fødte på riksen i august 2016. Storfornøyd! De har ekstremt erfarne ansatte. Følte meg godt tatt vare på.
Jeg skrev et fødebrev til jordmor som vi leverte da vi kom. Samboer og jordmor gikk gjennom imens jeg fortet meg opp i vann ( kom inn med 10 cm åpning så rakk ingen epidural) jeg hadde 1 jordmor men var ofte en til innom og hjalp til. De tok hensyn til alle mine bekymringer og ønsker fra fødebrev. I hvert fall det vi rakk! :)

Barselavdelingen er også fantastisk. Men du må dele rom og far må hjem. Dette hadde jeg på forhånd noe angst for men det gikk helt ok. Da fikk jeg en uthvilt mann tilbake tidlig neste morgen.

Parkering var null stress. Vi parkerte rett foran inngangen, far flyttet bilen til langtids da lille var kommet. Eller i parkeringshuset rett ved.

Tips er å skrive fødebrev ( tanker om fødsel, frykt, bekymringer, hva slags bedøvelse du vil ha-Google det :) og forberede deg på å dele rom. Familierom er i utgangspunkt kun for de med spesielle situasjoner.

Lykke til!

Last edited:
Fødte på riksen i august 2016. Storfornøyd! De har ekstremt erfarne ansatte. Følte meg godt tatt vare på.
Jeg skrev et fødebrev til jordmor som vi leverte da vi kom. Samboer og jordmor gikk gjennom imens jeg fortet meg opp i vann ( kom inn med 10 cm åpning så rakk ingen epidural) jeg hadde 1 jordmor men var ofte en til innom og hjalp til. De tok hensyn til alle mine bekymringer og ønsker fra fødebrev. I hvert fall det vi rakk! :)

Barselavdelingen er også fantastisk. Men du må dele rom og far må hjem. Dette hadde jeg på forhånd noe angst for men det gikk helt ok. Da fikk jeg en uthvilt mann tilbake tidlig neste morgen.

Parkering var null stress. Vi parkerte rett foran inngangen, far flyttet bilen til langtids da lille var kommet. Eller i parkeringshuset rett ved.

Tips er å skrive fødebrev ( tanker om fødsel, frykt, bekymringer, hva slags bedøvelse du vil ha-Google det :) og forberede deg på å dele rom. Familierom er i utgangspunkt kun for de med spesielle situasjoner.

Lykke til!
Tusen takk! Hyggelig å lese - håper jeg er like "heldig" som deg å kommer inn med 10cm :p

Ikke alltid man må ha en grunn. Jeg søkte generell fødeplass i Oslo og fikk Riksen tilfeldig. Men ikke vær redd. De er flinke der:)
Jeg bare forstod det som at hun skulle føde på Ahus opprinnelig, men ble flyttet. Da "fryktet" jeg at man kan bli flyttet uten videre, vi andre også. Søker Ahus, det ble storebror født osv, så vil jo dit [emoji4] Mest praktisk og det jeg har sett for meg, men bevares, Riksen er sikkert vel så bra [emoji6]

Jeg bare forstod det som at hun skulle føde på Ahus opprinnelig, men ble flyttet. Da "fryktet" jeg at man kan bli flyttet uten videre, vi andre også. Søker Ahus, det ble storebror født osv, så vil jo dit [emoji4] Mest praktisk og det jeg har sett for meg, men bevares, Riksen er sikkert vel så bra [emoji6]
Ja, jeg hadde fått plass på Ahus, men ble flyttet pga de mente jeg trengte mer overvåking! Så ble plutselig 1 time kjørevei istedet for Ahus! Men sånn er det:)

Aha! Selvfølgelig. Ja man flyttes til Riksen om det er spesielle omstendigheter. Ikke ellers tror jeg, siden det regnes som et sykehus som kun tar de tilfellene som trenger ekstra kompetanse eller oppmerksomhet. Jeg ble litt satt ut da jeg fikk plass der. Men var fordi Ullevål ikke hadde kapasitet fant jeg ut etterpå. Håper du får sykehuset du ønsker deg og at du får en fin fødselsopplevelse :)

Fødte der i 2015. Ikke noe grunn, bare søkte Riksen og fikk det. Jeg er kjempefornøyd med jordmødrene og barselavdelingen. Var mange fødsler akkurat da jeg fødte, men fikk et ledig tomannsrom og der fikk faren overnatte de to første dagene før jeg fikk ei annen nybakt mor på rommet og far måtte hjem. Koselig kantine hvor man kan sitte og spise med godt utvalg mat og middag.

Noe som både kan oppfattes som positivt og negativt er at det ikke tas i mot besøk (utenom søsken sikkert) på barselavdelingen, men man må ned i lobbyen. Synes det var greit jeg, slapp den store pågangen. :)

Som noen har nevnt så må en betale selv for parkering ja, men greit å kunne parkere rett utenfor og flytte bilen etterpå. Bra med parkeringsplasser nede der.

Jeg er storfornøyd og kunne absolutt valgt Riksen igjen! Men fødte på et annet sykehus sist på grunn av det er nærmere.

Back
Topp