Kan ikke svare på alt, men kan noe. Skal føde der og har vært til et par samtaler og på fødselsforberedende- selv om det var veldig tilpasset normalt friske fødende.
Ja du kan føde i vann. Alle fødestuene har badekar, det ene rommet har et stort badekar i selve rommet - høye kanter, de andre har vanlige men store badekar på det tilhørende badet. (men har du fått epidural er det opp av vannet)
Nei, ikke lystgass men blant annet epidural og akupunktur. Og sånn man kan sette for pressriene som jeg ikke husker hva heter.
Det er kun en fødeavdeling. 4 like rom pluss det litt større med badekar i rommet. Alle har grei størrelse, utsikt mot en stille skog, og de veier og måler barnet inne på selve rommet etter fødsel - så sant det ikke er noe spes. Lenestol og skjerm etc på hvert rom.
Flere muligheter for parkering. En diger 5 min å gå unna, og en som ligger rett under inngangene. Der er det litt fullt på dagtid, men grei plass ellers. Ved føding, parker rett utenfor kvinner og barn, sett en lapp i ruta om at dere føder, og når partner har fulgt deg opp kan bilen parkeres ordentlig.
Eneste minus med riksen er at det er flest tomannsrom på barsel. Er lov å ønske enerom slik at far kan overnatte på madrass på gulvet, men det kommer ann på hvor mange fødende. Langveisfarende blir prioritert. Siesta for mødrene mellom 14 og 16, da får ikke far eller andre være på rommene slik at vi skal få tid til å slappe av, men han kan ta med seg babyen på hilserunde, ellers kan du også selvsagt gå ut om du ønsker.
Barsel på riksen er kun for fødende, partner og søsken til baby. Resten møtes i fellesområdene.
Ellers er det veldig rolig atmosfære der, ble forbauset over at det var så behagelig stille på fødeavdelingen. Var også eget kjøkken hvor de setter fram mat og drikke, og eget kjøleskap for medbrakte ting.
Håper det hjalp litt. Jeg synes det virker bra der, også håper jeg du blir godt tatt vare på på tirsdag