Ble litt stresset opp i dag.

Giganta

Glad i forumet
Var til legen til kontroll i dag.Hun ble nesten hysterisk for mage målet mitt er over kurven.hun ringte ned til føden og lurte på hva hun skulle gjøre.Jeg ble sent til kvinneklinikken for haste ultralyd.Legen begynnte å stress prate om babyens vekt og keisersnitt......ble livredd jeg[:(] Jordmoren sa at babyen er 22% over normalen,så ett stort barn.Hun mente jeg ikke kom til å ha noen problem med å føde normalt,men jeg måtte ta kontakt dagen etter terminen om jeg ikke hadde født enda.
Syntes det ble litt for mye stress i dag.Legen tok ingen hensyn til meg og skremte meg veldig.[:@]

Hm... ble bare litt betenkt, jeg nå. Hva er det som regnes for å være gjennomsnittet egentlig? Babyen min ligger øverst i det grønne området (over den røde streken på SF-målet). Er hun da større en gjennomsnittet eller???

ORIGINAL: Lille0My

Gjennomsnittet er jo den røde linjen!!
Er ikke noe farlig om man ligger over eller under, bare den følger sin kurve hele veien....Ved Ekstreme veksthopp(enten ned eller opp)Blir man gjerne oppfulgt litt ekstra...enten ved en hyppigere kontroll hos lege/jordmor  eller ved behov:UL.

Vekstkurven min på helseskjemaet er langt over det grønne feltet!

På UL bli det tatt flere forskjellige mål av babyen: hode omkrets,mageomkrets og lårbeinlengden...
disse tallene man da får leses av i et skjema, for så å sammenligne med tallene som er gjennomsnitt av babyer i samme alder....
dvs. en gutt har en gjennomsnittlig fødselsvekt på 3600gr.....og har så og så store mål både her og der..... og utifra tabeller og tall kan man se hvor mye større en baby er målt i %, mer enn gjennomsnittet 

Ble du litt klokere?

Jada, mye klokere [:)] Du er et hav av kunnskap, LilleMy!!! Bøyer meg i støvet og takker for utfyllende svar [;)][:)][;)]

Back
Topp