Ble litt muggen nå... :(

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Snakket med ei venninne på telefonen, og så spurte ho om hvordan det gikk med prøvingen. Jeg fortalte om at jeg utredes for habituell abort, og så sier ho at ho tenkte at jeg hadde mistet sist fordi jeg stresset med det da jeg fant ut at jeg var gravid (Jeg ble redd for å miste for tredje gang på rad..). Jeg visste ikke hva jeg skulle si.. Mener ho at det er min feil at jeg mister? Fordi jeg blir litt stresset? At hvis jeg hadde "tatt det litt mer med ro", så hadde barnet mitt overlevd??

Uff, overreagerer jeg her, eller sier folk veldig mye ubetenksomt iblandt?!

Både og. Det var ubetenksomt, og du overreagerer - siden det nok ikke var slik hun mente det.

Synes du overreagerer. Det er jo bare sånn folk sier, ikke alltid det er like gjennomtenkt, men det er som regel alltid godt ment. Du tolket det nok i aller aller verste mening, og slik mente nok ikke venninna di det i det hele tatt. Er fortsatt mange som tror at man blir gravid bare man slutter å tenke på det, stresse med det osv. 

Tror nok mange har mange teorier som ikke har rot i virkeligheten desverre. Har fått mangen ubetenksome komentarer oppigjennom. Prøvde 5 år med lillegull og mistet mange ganger. Fikk stadig høre at jeg ikke ble gravid eller at jeg mister pga stress ol. Selv om jeg prøvde å si at jeg faktisk har en diagnose som er grunnen.
Du skal ikke ha skyldfølelse iallefall... Lykke til med utredningen.

Labambie skrev:
Synes du overreagerer. Det er jo bare sånn folk sier, ikke alltid det er like gjennomtenkt, men det er som regel alltid godt ment. Du tolket det nok i aller aller verste mening, og slik mente nok ikke venninna di det i det hele tatt. Er fortsatt mange som tror at man blir gravid bare man slutter å tenke på det, stresse med det osv. 

Ja det er sånn folk bare sier, men det kan være utrolig sårende når man sliter med dette. For når ønsket er så stort og det går galt gang på gang leter man ofte etter en grunn, og det er uttrolig lett å legge skylden på seg selv, da trenger man ikke andre som gjør det samme i tillegg.

Labambie skrev:

Ja det er sånn folk bare sier, men det kan være utrolig sårende når man sliter med dette. For når ønsket er så stort og det går galt gang på gang leter man ofte etter en grunn, og det er uttrolig lett å legge skylden på seg selv, da trenger man ikke andre som gjør det samme i tillegg.

Henriettemamma skrev:

Labambie skrev:

Du traff nok spikeren på hodet der... Ser at flere sier at jeg overreagerer, og de har nok rett, men det er nettopp dette som gjør at jeg reagerer sånn. Jeg har roet meg nå, liker fortsatt ikke kommentaren, men regner med den ble sagt i beste mening.. :/

Romle skrev:

Du traff nok spikeren på hodet der... Ser at flere sier at jeg overreagerer, og de har nok rett, men det er nettopp dette som gjør at jeg reagerer sånn. Jeg har roet meg nå, liker fortsatt ikke kommentaren, men regner med den ble sagt i beste mening.. :/

Misforstå meg rett. Jeg skjønner hvorfor du reagerer slik, og det har du lov til.
Men sett utenfra = overreaksjon. Hvis det ga noen mening :)

Ho sa det nok litt ubetenksomt men kan aldri tenke meg ho mente det som "skyld deg selv".. 

Mange som vet fint lite om svangerskap osv og har hørt litt her og der osv g dette deler de med andre

Jeg fikk ofte høre at dersom jeg bare stressa ned litt, så ville jeg sikkert bli gravid av meg selv. Enda jeg ikke hadde eggløsning, og hormonbehandling måtte til. Folk sier så mye rart for å prøve å hjelpe. De tenker ikke over at det kan oppleves sårende. Trøst deg med at kommentaren nok garantert ikke var vondt ment.

©Smartass skrev:

Romle skrev:

Misforstå meg rett. Jeg skjønner hvorfor du reagerer slik, og det har du lov til.
Men sett utenfra = overreaksjon. Hvis det ga noen mening :)

Skjønner! :)

Jeg syns du overreagerer. Det var helt sikkert ikke vondt ment 

Forstår godt du ble såret, du er veldig sårbar når en ønsker noe så sårt, men det ikke går din vei. Men jeg tror ikke hun mente noe vondt med det. Det er jo sant at stress påvirker fosteret. Tenker mye på det selv.

Har hatt en MA og er LIVREDD det skal skje igjen.
Tenkte at det skulle bli bedre når jeg passerte 12 uker, men så leste jeg om hun redaktøren i babayverden som hadde MA uke 13, og fikk ikke fred før jeg fikk ny UL.
Etter det gikk det litt bedre, men så leste jeg om ei så fikk bekrefta MA uke 20 og at fosteret hennes døde uke 15 O.O
Så nå har jeg kjøpt meg en Angelsound, så når jeg blir redd kan jeg høre på hjertet til den lille. Det hjelp godt i natt når jeg var på do, og doskåla var brun av brunt blod/utflod.Fant fram angelsounden og fikk sove igjen etterpå. (det har stoppet nå altså)

Det er en vendig vanskelig situasjon du er i, og det er ikke lett for andre å sette seg i dine sko uten å ha vært igjennom noen SA/MA. Neste gang du blir gravid får du helt sikkert ofte UL, og det hjelper på roen i kroppen.

Tror absolutt ikke hun mente noe vondt med det hun sa. (Det er noe sannhet i at stress er farlig for babyen.) Hvis venninnen din ikke forstår hvordan du har det, og ikke kan støtte deg, så burde du kansje ikke snakke med henne om dette.
Gi henne minst mulig detaljert info. Hold deg til det viktigste.
Snakk heller med noen som kan hjelpe deg å holde roen og kan betrygge deg.

Hun sa at hun tenkte (som i regnet med?) at du kom til å miste siden du stresset sånn?! I så tilfelle vil jeg hvertfall si du har lov til å reagere!

Eller at hun tenkte du nok hadde mistet en gang før siden du stresset da du ble gravid igjen!?

Kleo79 skrev:
Jeg fikk ofte høre at dersom jeg bare stressa ned litt, så ville jeg sikkert bli gravid av meg selv. Enda jeg ikke hadde eggløsning, og hormonbehandling måtte til. Folk sier så mye rart for å prøve å hjelpe. De tenker ikke over at det kan oppleves sårende. Trøst deg med at kommentaren nok garantert ikke var vondt ment.

Nei da, kommentaren var helt sikkert ikke vondt ment, ho som sa det er ei nær venninne som jeg vet vil meg bare godt. Det er som du sier, "folk sier så mye rart for å prøve å hjelpe". Ho prøvde nok bare å gi meg noen råd, men jeg merker jeg er veldig hårsår for tiden. Det har blitt mange "velmenende råd" i det siste...

Uansett er det godt å få lufta tankene litt her og få noen ærlige tilbakemeldinger, jeg er ikke muggen lenger i alle fall. :)

LillianneLie skrev:
Hun sa at hun tenkte (som i regnet med?) at du kom til å miste siden du stresset sånn?! I så tilfelle vil jeg hvertfall si du har lov til å reagere!

Eller at hun tenkte du nok hadde mistet en gang før siden du stresset da du ble gravid igjen!?

Ho var på besøk da jeg fikk positiv test, og visste at jeg allerede hadde mistet to ganger og var redd for å miste en tredje gang. Ho støttet meg og var god å ha da jeg satt der med 1000 bekymringer. Det er i ettertid ho har tenkt (kommet fram til) at jeg må ha mistet fordi jeg stresset.

Jeg har kommet fram til at det var en ubetenksom kommentar som ho ikke mente noe vondt med, og jeg er ikke sur lenger (ho er en god venninne), men jeg håper jeg slipper for mange sånne kommentarer framover, merker jo at jeg er veldig hårsår når det gjelder dette.

Romle skrev:

LillianneLie skrev:

Ho var på besøk da jeg fikk positiv test, og visste at jeg allerede hadde mistet to ganger og var redd for å miste en tredje gang. Ho støttet meg og var god å ha da jeg satt der med 1000 bekymringer. Det er i ettertid ho har tenkt (kommet fram til) at jeg må ha mistet fordi jeg stresset.

Jeg har kommet fram til at det var en ubetenksom kommentar som ho ikke mente noe vondt med, og jeg er ikke sur lenger (ho er en god venninne), men jeg håper jeg slipper for mange sånne kommentarer framover, merker jo at jeg er veldig hårsår når det gjelder dette.

Hmm.ok:) Ikke rart du tar deg nær av sånne kommentarer. De fleste hadde nok gjort det hadde de vært i din situasjon. Det er liksom ikke noe å synse om, mener jeg da.

Men var nok bare meningen å hjelpe på et vis, som andre her har sagt:)

Back
Topp