Ble bekymret jeg nå..

Oktober2020❤️

Flørter med forumet
Jeg er rhesus minus, og etter jeg fødte min første, fikk jeg sprøyta jeg skulle ha innen 72 timer. 

Men for noen år siden, så hadde jeg en abort i uke 9 ca.
Etter denne fikk jeg ikke denne sprøyta. de sjekket heller ikke blodtypen min.

den sprøyta skal man jo ha etter hvert svangerskap( så lenge barnet ikke har blitt RH -), abort osv

så hva skjer nå? og ved evt neste graviditet? jeg kan jo risikere og begynne å danne antistoffer mot barnet i magen..

Er du sikker på at du må ha sprøyten etter en abort også?

Jeg trodde det bare var ved vanlig fødsel, da det er en fare for at du kan ha blandet blod med babyen under fødselen og dermed utviklet antistoffer som kan være farlige for neste mageboer?

Var aborten før eller etter din førstefødte?

Hvis aborten var før din førstefødte så skal det jo være i orden, i og med at du tydeligvis ikke har utviklet antistoffer siden det gikk bra med den neste babyen.

Hvis du har hatt en abort etter at du fikk sprøyten første gang, så vet jeg ikke.
Da kan du selvfølgelig ha fått det fosterets blod i din blodbane og utviklet antistoffer i ettertid (dersom det er mulig uten at du har født babyen).

Finnes det kanskje en blodprøve du kan ta for å undersøke om du har utviklet antistoffer?

Så vidt jeg har lest meg frem til, så gir de ikke sprøyte hvis man aborterer tidlig. Akkurat ved hvilken uke grensen går er jeg ikke sikker på. Mener jeg har lest at ved aborter etter uke 12 så skal man ha sprøyta.

Det sikreste er vel å høre med legen.

Edit: tror det er litt ulik praksis, for googlet litt og ser at noen har fått beskjed om at man får sprøyte hvis man aborterer etter uke 8.

Edit2: blir du gravid på nytt, og skulle hatt sprøyte etter aborten, så vil du nok få en tettere oppfølging for å se om du danner antistoffer.

jeg har også rhesus minus og hadde en tidlig abort etter barn nr 1. Da fikk jeg den sprøyta fordi de sa det var kjempe viktig... men når jeg snakket med legen min senere om det så hørtes det ikke ut som det var så farlig allikevel..
Tror ikke du har noe å bekymre deg over, men det er jo bare å ta en tlf til legen å høre..

Lykke til i hvertfall. :-)

aborten er etter at jeg fikk min første.

Leste på nett jeg også, og ser at mange sier man må ha den etter uke 7-8. Når jeg aborterte i uke 9, så jeg hvertfall tydelig en morkake. så er redd for at jeg egentlig burde hatt den sprøyta.

får nevne det for legen, nestegang vi skal dit

jeg kan ikke nok om dette til å gi råd, men jeg har en venninne som også er rehsus minus, hun hadde en SA i uke 6-7 eller der omkring, og da fikk hun ikke sprøyta, men det reagerer legen på nå som hun er gravid på nytt, han sier at hun burde fått den...

Back
Topp