Blandede følelser

Lilth

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Junilykke 2022
Jeg fikk første mens etter fødsel i går.
Datteren vår ble født 20januar, helt i slutten av uke 19, så mensen kom tilbake 6uker og 1dag etter fødsel.

Helt ærlig tok jeg det ikke så bra. Jeg har innfunnet meg med at datteren vår er død og at jeg ikke er gravid lenger, men det å få mensen igjen var et skikkelig slag i trynet.
Jeg hadde veldig uregelmessig mens i prøveperioden vår og trodde kanskje den ville bli sen nå også.
I stedet for å minne meg på at det er håp for å bli gravid igjen, minnet det meg bare om død og renselsen etter fødsel..

Heldigvis er mannen min positiv, og minner meg på at det egentlig betyr håp. Håp om å kanskje slippe et helt år med prøving igjen, håp om en frisk spire.
Nå er ventetiden til samtale hos forsterdiagnostikl 13mars både alt for lang og alt for kort.
Jeg vil så gjerne ha en liten baby vi kan kose med og elske, samtidig gruer jeg meg enormt til et eventuelt forestående svangerskap..

Det kjennes ut som alle følelsene jeg har om dagen har både positive og negative sider..
 
Sender deg en god klem og håper ventetiden går fort. :Heartred
 
Kjære du! Det er ikke lenge siden alt ble snudd opp ned for deg og mannen din. Samtidig som du skal håndtere sjokket etter at babyen deres døde, skal du og håndtere sorgen. I tillegg kommer et sterkt ønske om å få et barn - en dag.

Selv mistet jeg babyen min i november, han ble bare åtte dager gammel på grunn av hjertefeil og store komplikasjoner. Ønsket om å få en levende baby, som kan ligge på brystet mitt er så sterkt at det er vanskelig å forklare. Samtidig kan jeg til tider kjenne på en enorm frykt for å gå gravid igjen. Det blir så eksistensielt.

Vi har kjent hva liv er, og vi har kjent hva død er. Det er klart det er vanskelig.

Høres ut som du har en klok mann som evner å fokusere på det positive, det trengs. For man må akseptere at ting kan gå galt, men det finnes også håp. Det finnes et håp om at du og mannen din skal få en baby. Grip tak i håpet når du evner det, og la sorgen og frykten få plass når de kommer. Flyt med - det er mitt råd.

Ønsker deg alt godt - og mest av alt; en liten vakker baby!
 
Utrolig leit at dere mistet jenta deres.
Synes det høres veldig normalt ut sånn som du har det nå. Godt mannen din klarer være positiv og prøver hjelpe deg gjennom de tunge øyeblikkene.
Det er komplisert å skulle være nødt til å prøve igjen nå. Du skal takle både det og sorgen over barnet dere mistet samtidig. Snakk om det. med hverandre, med lege, jordmor, sykehuset, psykolog.
lykke til!

Edit - hvordan gikk det på fosterdiagnostikk? Fikk dere noen flere svar?
 
Edit - hvordan gikk det på fosterdiagnostikk? Fikk dere noen flere svar?
Ķ

Timen ble flyttet til i dag, men vi har ikke fått så mange flere svar enn vi hadde fra før. Noen redsler har blitt dempet heldigvis.
Sannsynligvis hadde jenta vår enten en kromosonfeil eller så er mannen min og jeg bærere av samme sykdom.
Svar på hva som var årsaken får vi innen 8uker, da skal prøvene fra morkaka være ferdige og vi vil få beskjed om hvilken oppfølging vi før ved neste svangerskap og eventuelt tilbud ved genetisk avdeling.

Jeg har gått og vært redd for store talls sjanse for at vi aldri får friske barn (typ 90% har vært min store redsel).
Vi fikk beskjed av legen i dag at det aller høyeste vi risikerer er 25%, noe som vil si at sjansen for å få et friskt barn uansett vil være tre ganger så høy, derfor velger vi å være positive.
Vi fikk samtidig anbefalt å vente til morkakeprøvene er ferdige før vi prøver på nytt. Mest fordi Rikshospitalet vil ha klart hvordan de skal bistå oss
 
Greit med noen svar da.
Hva tenker du om å vente med prøvingen til de får svar på de siste prøvene?
Ville de ikke ta kromosomprøver av dere før de hadde fått svar fra morkaken ift trisomi/genetisk sykdom?

Krysser fingerne for at tiden går fort og at alt går bra når dere er igang igjen. Men skjønner jo de helst vil vite hvordan de skal følge dere opp før dere blir gravide igjen.
 
Greit med noen svar da.
Hva tenker du om å vente med prøvingen til de får svar på de siste prøvene?
Ville de ikke ta kromosomprøver av dere før de hadde fått svar fra morkaken ift trisomi/genetisk sykdom?

Krysser fingerne for at tiden går fort og at alt går bra når dere er igang igjen. Men skjønner jo de helst vil vite hvordan de skal følge dere opp før dere blir gravide igjen.
Vi hadde vel egentlig blitt enige nå om at vi ønsket å prøve igjen så snart vi fikk klarsignal. Det fikk vi jo ikke i dag. Legen sa jo at OM jeg blir gravid før vi har fått svarene så tilrettelegger de jo, men for best mulig oppfølging bør vi vente minst 4uker, helst til vi får svar.
De ønsket ikke å ta noen prøver av oss før de har funnet hennes "diagnose".
Vi tenker at 8ukers ventetid er ikke all verden, har jo lest om flere som har måtte vente i evigheter på svar fra obduksjon, så da er vi takknemlige for at det ikke tar lenge tid.

Vi krysser fingre og tær, mens vi håper på et lite mirakel som vi kan kose oss med. Det kommer i allefall til å bli et veldig ønsket og elsket lite barn <3
Og skulle vi være så uheldige at dette gjentar seg flere ganger vi orker så har man andre måter å skape en familie på :)
 
Krysser fingerne for dere og beundrer pågangsmotet ditt!

gjetter at de vil vite hva årsaken er sånn at de også kan vite hvilke undersøkelser som kan gjøres for å sjekke ny baby med fosterdiagnostikk. Da er det jo litt forskjell tidsmessig når det kan gjøres og hvor lang tid undersøkelser tar etc. Forskjellige analyser/metoder tar ulik tid og nå forventer de kanskje noe annet enn "de vanlige"..?
 
Krysser fingerne for dere og beundrer pågangsmotet ditt!

gjetter at de vil vite hva årsaken er sånn at de også kan vite hvilke undersøkelser som kan gjøres for å sjekke ny baby med fosterdiagnostikk. Da er det jo litt forskjell tidsmessig når det kan gjøres og hvor lang tid undersøkelser tar etc. Forskjellige analyser/metoder tar ulik tid og nå forventer de kanskje noe annet enn "de vanlige"..?
Husker ikke helt hva som var hva, men det ene kan de sjekke med ultralyd i uke 12 og det andre kan sjekkes med morkakeprøver i uke 11. Tror det var kromoson som sjekkes ved ultralyden.
Det handler nok litt om hva de skal se etter.
Hvis datteren vår da hadde en sykdom så tar de morkakeprøver og tester mot akkurat den sykdommen, mens de nå i diagnostikkprosessen må teste mot ganske mange sykdommer. Prøven vil jo da kunne ta mindre tid slik at man får svar tidligere :)

Vi er allerede testet for Cystisk Fibrose genet så vi har heldigvis litt erfaring og informasjon om gangen derifra :)
 
Back
Topp