Blør ved avføring

Lille_frosk

Glad i forumet
Det hele startet søndagen etter jul. Min datter på 5 gikk på do da vi var på tur. Hun ropte hysterisk at det var blod i do og på papiret.

Det kom ikke mer når jeg skulle sjekke om det var blod der. Så i WC at det var blod. (Blod i vann ser mye mer ut enn det nødvendigvis var, men vannet var helt rødt).

Jeg sjekket hennes rumpe for å sjekke om det var noen synlige rifter eller lignende.

Så slo jeg meg til ro med at hun sikkert hadde presset hardt og sprengt et blodkar.

Så har det skjedd nesten hver gang hun er på do. Jeg har selvfølgelig bestillt legetime, for jeg lurer på hva dette kommer av.

Men så tenker jeg jo på hva det kan være. Hun kan være så hard i magen at hun presser og sprenger blodkar. Hemeorider er i følge legevakt uvanlig når de er så små.

Når jeg tenker meg om så har hun blitt mer "kresen" og spiser nesten ikke kjøtt lenger. Hun spiser også mindre mat og er blitt tynnere i høst (har også vokst). Nå ser jeg ribbena hennes ganske tydelig.

Jeg blir bekymret og tenker om det kan være noe mer alvorlig Noen som vet hva det kan være annet enn litt mer ufarlige hard mage?

Jeg blir bekymret og tenker på om det kan være kreft etc. nemlig.

Ikke så godt å si hva det kan være...Det mest logiske og vanlige er jo at hun kanskje har noen rifter, de kan være innvendige og, så ikke sikkert du klarer å se dem...Kan også være polypper på tarmen men det er ikke vanlig hos yngre. Kreft i tarm er heller ikke vanlig blant barn. Har du prøvd å gi henne noen matvarer som kan smøre, og gjøre avføringen evt mindre hard? For så å se om blødning evt avtar?
Fint du har bestilt time hos lege, blod ifb med avføring skal alltid undersøkes av lege. Lykke til!

Takk for svar. Er en stund til hun skal til legen så tenker jo mye.

Jeg har ulcerøs colitt, og har i perioder friskt blod i avføringen. Dette er pga betennelsen i tarmen. Sier IKKE at det er der, men symptomene du beskriver kan stemme overrens. Med liten matlyst, vekttap. Magesmerter. Ha det i tankene jaffal? FOrhåpentligvis er det bare en rift, jeg ville prøvd å fremskyve den legetimen,

Takk for svar :)

Både blod og vekttap er vanlige symptom på cøliaki.

Dersom hun er hard i magen kan du anta at hun har endel vondt eller ubehag. Det vil i seg selv hemme matlysten. Stund du bør følge med på om hun strever på do og om hun er hard i magen. Eventuelle rifter kan jo sprekke opp ved hvert dobesøk.

Håper alt er bra med henne!

Off, skjønner godt at du er bekymret. Ikke noen god følelse når man går rundt og ikke vet noe når det gjelder de små. Håper de finner ut av hva dette er hos legen og at alt er bra med henne...

Bortsett fra dette er hun i fin form altså. Men blir jo bekymret.

Hun har ingen andre symptomer på obstipasjon enn dette så tviler på det er problemet. Heldigvis er hun svært rolig nå når jeg har forklart at vi skal til legen og at det kan være pga hun er hard i magen. Hun trengte bare en forklaring på hvorfor hun blødde.

Mor er og relativt rolig. Men blir jo bekymret.

Hemoroider er ganske vanlig blant småbarn. Det kan være det.

Vår jente får blod i avføringen når hun er veldig hard i magen. Jeg ser hemoroiden på henne da, en bitteliten "utposning" ved endetarmsåpningen.

Vi har snakket med lege da. Men behandler med Sheriproct i noen dager, og gir sviskemos så avføringen forblir løslig, så blir hun fin igjen.

Når de på legevakten sier det er sjeldent med hemeorider hos barn så stoler jeg på det ;) Men kan være det fordet altså

Når de på legevakten sier det er sjeldent med hemeorider hos barn så stoler jeg på det ;) Men kan være det fordet altså

'Vanlig' er et vagt begrep, så jeg pleier be om å få presisert 'hvor vanlig'. Ikke at jeg har peiling på denne saken.

Back
Topp