Blødninger i 1 trimester

Hsfi21

Andre møte med forumet
Hei
Jeg er gravid for første gang og er i dag 5 uker og 5 dager på vei. Har hatt en del blødninger både før jeg fant ut at jeg var gravid og nå siste uken. Siden fredag har det vært litt hver dag, noen dager mer enn andre, men har bare kommet når jeg har vært på do. Ingenting i trusen. Har tatt hcg prøver og de er stigende. Har fått beskjed om å ikke løfte da jeg tok blodprøver, men har ikke fått tilbud om legetime fordi de sier det er ingenting de kan gjøre for å stoppe en evt spontanabort. Jobber i barnehage og kjenner at dette med å unngå tunge løft er veldig vanskelig, spesielt siden jeg ikke vil fortelle til noen at jeg er gravid. Er også ganske sliten i korsryggen. Kjennes skikkelig støl ut. Kan løfting gjøre blødningene verre? Er det sånn at jeg burde be om en sykemelding?
 
Har dessverre ikke så mye å komme med av råd eller kunnskap på akkurat dette... Men jeg hadde selv litt småblødninger ved 2 anledninger i forrige svangerskap. Dette skjedde etter litt hard fysisk anstrengelse, fordi morkaken lå på fremsiden. Siden du har blitt bedt om å unngå å løfte, men dette er vanskelig å unngå i hverdagen, ville jeg kanskje tatt en prat med legen igjen. Fått en time, så kan du kanskje få noen råd i hverfall:)
 
Hei. Jeg hadde små blødninger før og i forje svangerskap. Da skyldes det selle forandringer på livmorhalsen. Måtte operere bort en del av livmorhalsen etter jeg hadde født. Er det lenge siden du tok selleprøver sist?
 
Nei, ikke lenge siden jeg har tatt det. Har tatt det ganske ofte de siste årene da jeg har vært en god del plaget med blødninger utenom mensen. Selv om jeg vet at det er vanlig med blødninger i begynnelsen blir jeg bekymret og hadde jo helst sett at det ikke kom noe blod :/
 
Nei, ikke lenge siden jeg har tatt det. Har tatt det ganske ofte de siste årene da jeg har vært en god del plaget med blødninger utenom mensen. Selv om jeg vet at det er vanlig med blødninger i begynnelsen blir jeg bekymret og hadde jo helst sett at det ikke kom noe blod :/
Da har du sikkert bare skjøre slimhinner eller noe. Som du sier er d jo vanlig med blødninger.
 
Om legen mener at du ikke skal løfte må han/ hun jo forholde seg til hva du da skal gjøre med din arbeidssituasjon. Så jeg synes det er en god idé å be om en time hos legen for å diskutere nettopp det.
 
Back
Topp