Blødninger etter fødsel

Baby snart?

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Novemberlykke 2020
Etter fødselen har jeg hatt en renselse som aldri helt har gitt seg. Jeg blødde sammenhengende i rundt 4-5 uker, og så hadde jeg noen dagers pause før jeg blødde friskt, og så svakere og svakere brunt og rosa i noen dager. Dette har gjentatt seg mange ganger og det er rundt tre måneder siden fødsel. Jeg har nå lengre pauser mellom blødningene, pluss/minus en uke og så blør jeg litt friskt en dag eller to og har deretter litt farget utflod før det på nytt er rundt en ukes opphold. Alle blødningene jeg har hatt siden den kontinuerlige renselsen gav seg, har vært mindre enn en mens, så jeg tror ikke at mensen er tilbake. Ca ti uker etter fødselen fikk jeg satt inn kobberspiral, og gynekologen sa at slimhinnen da var 3-4 mm og dermed så tynn at det ikke tydet på rester i livmoren. Hvorfor blør jeg fortsatt og er det noe som bør undersøkes nærmere eller kan jeg bare fortsette å ha det slik? Hvor lenge kan jeg ha det slik før det bør bli undersøkt av gynekolog?
 
Jeg vil jo tenke som du tydeligvis gjør - at denne blødningen ikke virker som en normal renselse. Hvis jeg har en pasient som kommer med en slik historie pleier jeg å være ganske snar med å ta en prøve fra innsiden av limoren - med et tynt rør. Det kan gjøres på kontoret. Selvom slimhinnen ser tynn og normal hender det at man får bekreftet at det kan sitte en liten morkakerest tilbake. Med andre ord vil jeg anbefale et nytt besøk hos gynekolog.
 
Jeg vil jo tenke som du tydeligvis gjør - at denne blødningen ikke virker som en normal renselse. Hvis jeg har en pasient som kommer med en slik historie pleier jeg å være ganske snar med å ta en prøve fra innsiden av limoren - med et tynt rør. Det kan gjøres på kontoret. Selvom slimhinnen ser tynn og normal hender det at man får bekreftet at det kan sitte en liten morkakerest tilbake. Med andre ord vil jeg anbefale et nytt besøk hos gynekolog.

Takk for svar! Kan denne prøven tas med kobberspiralen inne eller må den tas ut? Hva gjøres hvis det er en morkakerest i livmoren?
 
Back
Topp