Blødning / renselse etter fødsel

E

Eline2020

Guest
Hvor lenge varer dette blodet og slimet etter fødsel som jordmødrene kaller renselse?
Det lukter ganske stramt egentlig, er dette normalt eller skal det være nøytralt? :)
 
Hvor lenge varer dette blodet og slimet etter fødsel som jordmødrene kaller renselse?
Det lukter ganske stramt egentlig, er dette normalt eller skal det være nøytralt? :)
Jeg holder på å blø/slime litt enda, en uke etter fødsel. Det har jo blitt en god del mindre i mengde da.
Jeg husker fra sist også at dette ikke lukter noe godt :joyful: Det lukter i hvert fall en god del verre enn mine vanlige menstruasjoner. Jordmor sa til meg på tirsdag at denne renselsen er full i bakterier, så man skal være ekstra nøye med håndvask.
 
Hvor lenge varer dette blodet og slimet etter fødsel som jordmødrene kaller renselse?
Det lukter ganske stramt egentlig, er dette normalt eller skal det være nøytralt? :)

sniker,

hvor lenge dette varer er noe individuelt, på samme måte som varighet av en mens kan variere fra kvinne til kvinne, hos meg varte det et par uker før det sluttet helt, og ja. Vanlig at det ikke lukter noe særlig godt.
 
Tre uker etter fødsel i dag, og først nå de siste dagene det har gått fra blod/slim til bare litt brunt «gammelt» blod..
 
De første 2 ukene var det rødt blod som kom, også ble det mer brunt gammelt blod. Nå er lille 4 uker og 3 dager gammel og blodet er mer rødt og jeg blør litt mer. Har også kommet noen små blodklumper det siste døgnet. Det tar jo ca 6-8 uker før renselsen er over. Og ja, det skal lukte litt.
 
Snuppa her er 1 mnd idag og jeg «blør» fortsatt... veldig sparsomt og mest brunt (og holder med truseinnlegg nå)

Mener å huske at det luktet ganske stramt med de to første, men denne gangen synes jeg ikke det har lukter så mye ;)
 
Jeg har faktisk ikke reagert på vond lukt med noen av mine. Det lukter hvis jeg går lenge med samme bind, men det gjør det av mensblod også.

Mine renselser har vart henholdsvis 8, 6 og 6 uker. Denne er snart på 4 uker og fremdeles friskt blod, men liten mengde.
 
Jeg har kjent lukt den første uka.. Men det har helt tydelig bare luktet fostervann (iallefall samme lukt som babyen hadde umiddelbart etter fødselen.):rolleyes:
 
Mitt barn er snart 3 uker, og jeg har fått den gul-aktige utfloden som kommer på slutten, som beskrevet.
Blødde ca en uke etter fødsel, etter det ble det mindre så holdt med truseinnlegg siste tiden.

Angående lukt: jeg synes ikke blodet luktet noe annet enn fostervannet, så ikke vond lukt. Men denne utfloden synes jeg lukter fælt. Må skifte truse og innlegg flere ganger ila dagen, men synes det lukter stramt. Livredd for at andre rundt meg skal kjenne det. Jeg skylder meg nedentil morgen og kveld med dusjen, det har jeg gjort siden fødsel.
Er det normalt..?
 
Dytter opp denne litt.
4 uker gammel baby, og jeg synes fortsatt at utfloden lukter temmelig stramt? Det er lite og lysebrun utflod, men lukten kjennes godt når jeg bytter truseinnlegg. Flere som har det slik?
 
Mitt barn er snart 3 uker, og jeg har fått den gul-aktige utfloden som kommer på slutten, som beskrevet.
Blødde ca en uke etter fødsel, etter det ble det mindre så holdt med truseinnlegg siste tiden.

Angående lukt: jeg synes ikke blodet luktet noe annet enn fostervannet, så ikke vond lukt. Men denne utfloden synes jeg lukter fælt. Må skifte truse og innlegg flere ganger ila dagen, men synes det lukter stramt. Livredd for at andre rundt meg skal kjenne det. Jeg skylder meg nedentil morgen og kveld med dusjen, det har jeg gjort siden fødsel.
Er det normalt..?
Har lukten gitt seg hos deg nå?
 
Har lukten gitt seg hos deg nå?
Ja, det gav seg plutselig når utfloden ble borte. En ukes tid/halvannen uke siden kankje.
Det var godt!
Spurte jordmor om denne lukten på 6-ukers kontrollen og hun sa det hørtes normalt ut. Det fulgte en "litt spesiell lukt" med utfloden sa hun.
Så lenge jeg følte meg bra ellers var det ikke noe unormalt med det.
Jeg la merke til at den ble gradvis mindre i takt med utfloden, så jeg hadde en følelse av at det ikke var noe galt med det.
Men ble bare såå lei. Redd for at andre skulle merke det.
 
Dytter opp denne litt.
4 uker gammel baby, og jeg synes fortsatt at utfloden lukter temmelig stramt? Det er lite og lysebrun utflod, men lukten kjennes godt når jeg bytter truseinnlegg. Flere som har det slik?

Jeg hadde lysebrun utflod i 7 uker etter fødsel. Lukten forsvant da utfloden forsvant. Var på utallige kontroller fordi jeg ble sydd feil, og alle sa det var helt normalt med slik lukt. Så det er nok bare å smøre seg med tålmodighet :)
 
Lille er 5 uker nå, og nå først har det begynt å gi seg. Kjenner på litt svake mensmurringer iblant da, vet ikke om det er normalt?
Synes det lukter sykehus av renselsen :p
 
Ja, det gav seg plutselig når utfloden ble borte. En ukes tid/halvannen uke siden kankje.
Det var godt!
Spurte jordmor om denne lukten på 6-ukers kontrollen og hun sa det hørtes normalt ut. Det fulgte en "litt spesiell lukt" med utfloden sa hun.
Så lenge jeg følte meg bra ellers var det ikke noe unormalt med det.
Jeg la merke til at den ble gradvis mindre i takt med utfloden, så jeg hadde en følelse av at det ikke var noe galt med det.
Men ble bare såå lei. Redd for at andre skulle merke det.
Godt å høre :) da skal jeg smøre meg med litt mer tålmodighet
 
Jeg hadde lysebrun utflod i 7 uker etter fødsel. Lukten forsvant da utfloden forsvant. Var på utallige kontroller fordi jeg ble sydd feil, og alle sa det var helt normalt med slik lukt. Så det er nok bare å smøre seg med tålmodighet :)
Godt å høre :)
Oi, sydd feil, kan jeg få spørre hvordan?
 
Godt å høre :)
Oi, sydd feil, kan jeg få spørre hvordan?

Ble klippet pga sugekopp, i tillegg til at jeg revnet innover i skjeden. "Bare" grad 2, så det var ikke alvorlig rift. Men jeg ble sydd med tjukkeste tråden og fikk store kjøttsår innvendig fordi tråden skrapte meg opp. Utvendig ble jeg sydd for stramt, noe som gjorde at såret sprakk opp etter en uke tror jeg det var. Måtte inn på sykehuset for å åpne opp og sy på ny. Men da var skaden allerede skjedd, så jeg gikk rundt med et stort hull nedenfor skjedeåpningen i flere mnd etterpå. Det har lukket seg nå, men jeg har fremdeles daglige smerter i dag 9 mnd etter fødsel. Ikke så ille at det er uoverkommelig, men det er vondt å gå i trapper og jeg må sitte på en spesiell måte. Alle leger og gynekologer påstår hardnakket at alt er helt fint, men det er jo ren løgn spør du meg.

Sorry for ekle detaljer, men spør du får du svar :hilarious:
 
Ble klippet pga sugekopp, i tillegg til at jeg revnet innover i skjeden. "Bare" grad 2, så det var ikke alvorlig rift. Men jeg ble sydd med tjukkeste tråden og fikk store kjøttsår innvendig fordi tråden skrapte meg opp. Utvendig ble jeg sydd for stramt, noe som gjorde at såret sprakk opp etter en uke tror jeg det var. Måtte inn på sykehuset for å åpne opp og sy på ny. Men da var skaden allerede skjedd, så jeg gikk rundt med et stort hull nedenfor skjedeåpningen i flere mnd etterpå. Det har lukket seg nå, men jeg har fremdeles daglige smerter i dag 9 mnd etter fødsel. Ikke så ille at det er uoverkommelig, men det er vondt å gå i trapper og jeg må sitte på en spesiell måte. Alle leger og gynekologer påstår hardnakket at alt er helt fint, men det er jo ren løgn spør du meg.

Sorry for ekle detaljer, men spør du får du svar :hilarious:
Ånei, så trasig! Synd at du måtte oppleve det :sorry:
Jeg synes også at det er så åpent der nede nå, så jeg har tenkt tanken jeg og - at et eller annet gikk feil under syingen. eller så har det bare utvidet seg en del der nede :dead:
 
Ånei, så trasig! Synd at du måtte oppleve det :sorry:
Jeg synes også at det er så åpent der nede nå, så jeg har tenkt tanken jeg og - at et eller annet gikk feil under syingen. eller så har det bare utvidet seg en del der nede :dead:

Ja, det er noe forbanna dritt men jeg får heller se nærmere på hva som kan gjøres med det etter at jeg har født sistemann tenker jeg :)

Først var det ingen som trodde at såret hadde sprukket opp fordi det er vanlig at deler av stingene faller ut uten at såret er helt lukket. I følge legen heles det innover og ut. Det kan ta tid å lukke seg helt. Så det trenger ikke å være noe unormalt dersom det er litt åpent hos deg :) Forskjellen her var at stingene var så stramme at de rev seg gjennom huden på en måte og såret sprakk opp av den grunn. Også kom det masse grønn gugge :hungover: Vanskelig å forklare uten bilder, men DET tenker jeg vi holder oss for god for :hilarious:
 
Back
Topp