Blødning og veldig bekymret

Fargeklatten

Gift med forumet
Hei! Er gravid, 8 + 1 uker, første gang.
Oppdaget nettopp at jeg blør litt men har ingen smerter, blør ikke så mye, men ser det på papiret når jeg tørker meg. Ringte legevakten som sa at jeg måtte ta det med ro, og følge med. Og at jeg måtte ringe dem igjen dersom jeg får smerter i magen. Jeg ble ikke beroliget av sykepleier jeg snakket med, og kjenner en uro i kroppen og er livredd for at noe skal skje. Hun sa at jeg måtte følge med i tilfelle SA, men at jeg må tenke positivt. 
Hvordan skal klare å være positiv når jeg blir så redd?

Hun sa liksom ikke at det kunne være ufarlig før jeg spurte om det, det gjøre meg enda mer urolig.

men det er sant som hun sier, så lenge du bare blør litt og du ikke har menssmerter er det stor sannsynlighet for at alt er fint inni der! Det er mye blodkar og hovne slimhinner som kan sprekke og føre til små blødninger, spesielt i forbindelse med sex. Ring legen din i morra tidlig, så får du sikkert henvisning til tidlig UL. En SA innebærer mye blod og menssmerter, så prøv å ta det rolig inntil du har snakket med legen din! 

Skulle ønske det var sånn at de tok inn alle gravide som blødde osv.
Desverre er det ikke sånn, i hvertfall ikke tidlig i et svangerskap.
Jeg hadde kontaktet fastlegen min i morgen.

Lykke til, alt er nok helt fint. Er bare så utrolig trist å bekymre seg sånn.

Jeg var like langt på vei som deg når jeg blødde. blødde friskt blod og like mye som en mensen. Var hos legen for å få henvisning til UL men måtte vente til neste dag.
Legen sa at så lenge man ikke har smerter eller blør koagulert blod skulle jeg ikke ta sorgene på forskudd. Dagen etterpå viste UL en frisk spire :-) Fosterhinne som var sprukket her.

Tusen takk for svar, det hjelper å bli litt betrygget av andre som har erfaring og som vet hvor lett det er å bli bekymret :) Har hoppet i gode klær og satt meg i sofaen for å se en film nå og tenke positive tanker. så ringer jeg legen i morgen :)

Jeg ville kontaktet fastlegen i morgen og spurt om de kunne måle HCG nivået. Det forteller om fosteret fortsetter å utvikle seg. Slapp av så godt du kan det er det beste for deg og spiren;-) Lykke til...

ring legen i morgen, å få henvisnning til UL!

Hvor lett er det å få henvisning til UL? Har lest flere steder at det skal mye til før man blir henvist videre så tidlig i svangerskapet?

Tror det er avhengig av legen en er hos. Jeg blødde sist svangerskap og det tok hele to uker før jeg fikk UL og det var etter HCG måling som var lav! Jeg hadde da vært på legevakten og hos fastlegen min.

jeg fikk UL samme dag som jeg kontaktet/ var hos legen! 

Forrige svangerskap fikk jeg UL hver gang jeg var hos legen for han hadde aparatet på kontoret. Denne gangen er jeg flyttet til en by hvor det bare er ul aparat på sykehuset så må ha henvisning. men fikk som sagt neste dag :-)

Marian87 skrev:

samme her.

Marian87 skrev:

Jeg ringte legesenteret her, grunnet blødninger. Prata bare med helsesekretæren. Hun sa at det var ingen fare osv. Var helt normalt å blø i sv.skapet og ingenting å bekymre seg for. Trengte ikke å komme for en sjekk...  Ble jo letta, la på telefonen. Så gikk det 30 minutter, og fastlegen min ringte meg opp igjen, og ville ha meg inn til en sjekk. Han så heller ingenting som var galt, men ringte sykehuset, og sendte henvisning. Fikk time på sykehuset 5 dager etter. 
Det hadde endt i en MA, så de helsesekretærene er ikke alltid til å stole på nei. For er ikke alltid det er normalt å blø i svangerskapet...

Hvordan går det med deg?  Snakket med legen?

Kom nettopp fra legen nå, fikk tatt ultralyd. Han fant livmora, men ikke fosteret:( Han sa også at livmora lå for langt opp eller noe sånt, sånn at det kanskje ikke var gunstige vekstforhold. Han spurte om jeg kunne være kortere på vei enn jeg trodde, og da jeg fortalte at jeg tok testen 20 januar og at den viste 2-3 uker, ble han usikker. Fikk beskjed om å bare vente og se om blødningen gir seg, ellers er det nok en sa :(

Huff, får håper han tar feil..
Er jo ikke noe godt for kropp og sjel å gå slik i uvitenhet !!
Tror jeg hadde sourt pent om å få en henvisning til sykehuset og tatt en UL der, så kanskje du får et bedre svar..
Krysser fingrene for deg !

Fader altså. Får en følelse av at enkelte fastleger tror de er konger på legekontoret.
Og ikke henviser videre. I sånne tilfeller bør fastlege hvertfall konferer med de som er spesialister på dette feltet, en fastlege er jo ingen ekspert.

Herlighet hvorfor henviste han deg ikke videre med en gang? Jeg gikk ø-hjelp time dagen etter, hadde blitt kokko om jeg skulle gått i uvisshet i flere dager.

Siden dette er min første gang, vet jeg ikke hva jeg kan be om og ikke. Han avsluttet timen rimelig fort. Vurderer og be om ul privat slik at jeg får gode forklaringer og god tid. Føler meg nesten mer forvirret enn før jeg gikk inn... :(

Jeg var klar tilå bestillle privta om ikke fastlegen hadde sendt meg videre. Heldigvis gjorde han det og gjorde prossene litt kortere.

Back
Topp