Blødning og sex

Seawave

Elsker forumet
Er helt i starten på svangerskapet (uke 5). Hadde en relativt kraftig blødning for ei uke siden, men har fått påvist perfekt stigning av hcg i blod etterpå, så blødningen var ikke SA.
(Edit: må visst poengtere at dette altså ble sett på som truende abort).
Jeg har aldri blødd i svangerskap før, så dette har gjort meg livredd for å gjøre noe som helst som kan trigge abort. Deriblant sex.
Men samtidig kan vi jo ikke gå 9mnd uten sex bare pga en blødning i starten av svangerskapet...
Når kan man ha sex igjen etter blødning? Er det trygt, eller bør vi avstå?
Jeg tror hard fysisk aktivitet trigget blødningen, da den kom noen timer etter en ekstremt heftig økt på spinningsykkel....
(Edit 2: fikk beskjed om å avstå fra sex, men ingen spesifisering om det kun gjaldt mens jeg blødde, eller hvor lenge etterpå evt. Derfor jeg spør, fordi noen kanskke har vært igjennom det samme og har fått beskjed om hvor lenge man bør avstå. Om det bare er mens man blør, en liten tid etterpå, eller lenge)

Last edited:
Helt trygt. Du klarer ikke å framprovosere en abort ved å ha sex! Det går rett og slett ikke an. Da må det betydelig kraftigere virkemidler til. Men slimhinnene blør lettere når man er gravid, og mange blør litt under/etter sex når de er gravide, det er heeeelt normalt og heeelt ufarlig

Husk at en abort skjer for en grunn, og den grunnen er i de aller fleste tilfeller at det er noe feil med embryo/foster som ikke er forenelig med liv

Helt trygt. Du klarer ikke å framprovosere en abort ved å ha sex! Det går rett og slett ikke an. Da må det betydelig kraftigere virkemidler til. Men slimhinnene blør lettere når man er gravid, og mange blør litt under/etter sex når de er gravide, det er heeeelt normalt og heeelt ufarlig

Viktig å skille ett vanlig svangerskap, og truende abort.
Ved truende abort bør man frastå fra samleie, da det kan hende det er svak livmorhals/ikke helt lukket livmorhals som er årsaken til blødningene.
Jeg lurer ikke ang sex i svangerskapet, det har jeg hatt aktivt igjennom begge di andre svangerskapene. Her dreier det seg om truende abort (blødninger), og jeg lurer på hvor lenge jeg skal frastå sex, ettersom jeg har fått beskjed om å frastå, men ingen info om hvor lenge. Hvor lenge blir det ansett som truende abort, når blir det ansett som trygt igjen?

Sto ingenting om påvist truende abort der? Eller at legen har sagt du skal avstå fra sex....Har legen sagt det, må du nesten høre med h*n hva h*n legger i varigheten...

for øvrig er det jo veldig vanlig med blødninger i starten av svangerskapet også, uten st det anses som truende abort...

mvh gyn.spl.

Sto ingenting om påvist truende abort der? Eller at legen har sagt du skal avstå fra sex....Har legen sagt det, må du nesten høre med h*n hva h*n legger i varigheten...

for øvrig er det jo veldig vanlig med blødninger i starten av svangerskapet også, uten st det anses som truende abort...

mvh gyn.spl.
Det er ikke påvist truende abort, for dem kunne ikke si noe om hva blødningene kommer av. Altså hverken påvise eller avkrefte. Da ble det «føre-var» prinsippet. Jeg fikk beskjed om at alle blødninger som er store og kommer av ukjent grunn (altså at man ikke har hatt samleie e.l som kan ha trigget blødningene), er å anse som truende abort.
Jeg har vel formulert meg for dårlig i innlegget da, bare trodde det var nok å si at jeg har hatt større blødning, ikke at jeg trengte å omtale det som truende abort. Min feil, skal redigere det nå.

problemet er at jeg var bortreist, så jeg måtte oppsøke lege der jeg var (gikk på volvat). Så får ikke snakket noe mer med legen, da det ikke er fastlegen min. Og jeg syntes det var litt vel voldsomt å oppsøke fastlegen nå som jeg har kommet hjem, kun for å spørre om hvor lenge jeg skal vente med sex. Ha legetime og betale masse penger bare for det liksom o_O
Så jeg håpte noen som har opplevd lignende kunne si noe om når sex er ansett som trygt igjen :rolleyes:

Følger denne, siden jeg lurer på det samme. :)

I andre trimester, og ukjent årsak til kraftige blødninger, og har fått beskjed om å unngå alt som kan fremprovosere blødninger i livmorhalsen. Usikker på om det bare gjelder mens blødningene pågår. Gikk også til privat klinikk (ville sjekke på ultralyd). I forrige svangerskap opplevde jeg nesten alltid blødninger etter samleie, men det var bare små blødninger, så det bekymret meg ikke. Skjønner godt om du ikke vil ta noen sjanser med kraftige blødninger. Jeg tror jeg i hvert fall venter til neste svangerskapskontroll (og ikke minst svar på prøvene jeg tok, i tilfelle det viser seg å være en påvist grunn til blødningene), hvor jeg kan høre nærmere om hva de tenker om «aktivitetsnivå». :)

Vi tok sjansen på lørdag, da var det jo ei uke siden blødningene. Det har ikke kommet så mye som en dråpe blod etterpå, så ser ut for at det for min del er trygt nå. Men i andre trimester ville jeg nok ventet på klarsignal. Er det lenge til neste kontroll? Kanskje du kan få en kontroll før?

Dette er feil! Orgasmer kan også føre til abort. Men ikke ved et normalt svangerskap. Siden TS har fått beskjed om å avstå fra sex pga blødning og truende abort så bør hun ringe sykehuset å be om klarsignal for å hoppe i høyet. Snakker her av erfaring, måtte avtså fra sex i halve svangerskapet pga blødninger.

Dette er feil! Orgasmer kan også føre til abort. Men ikke ved et normalt svangerskap. Siden TS har fått beskjed om å avstå fra sex pga blødning og truende abort så bør hun ringe sykehuset å be om klarsignal for å hoppe i høyet. Snakker her av erfaring, måtte avtså fra sex i halve svangerskapet pga blødninger.
Det sto ingenting om at dette ikke er et normalt svangerskap eller at hun hadde fått beskjed av lege om å avstå fra noe som helst da jeg skrev dette svaret!

Vi tok sjansen på lørdag, da var det jo ei uke siden blødningene. Det har ikke kommet så mye som en dråpe blod etterpå, så ser ut for at det for min del er trygt nå. Men i andre trimester ville jeg nok ventet på klarsignal. Er det lenge til neste kontroll? Kanskje du kan få en kontroll før?
Så bra det gikk bra! Ja, er noen uker til neste kontroll, men kunne ta kontakt dersom jeg hadde bekymringer før det. Blør fortsatt, så det er uansett ikke aktuelt med det første. :)

Back
Topp