Blødning i uke 16.

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
JEg hadde blødning her om dagen, er 16 uker nå. samme dag fikk jeg en ultralyd pga at jeg var bekymret og redd for at noe kunne være galt.
hun som tok ul var ikke så hjelpsom akkurat. det eneste jeg fikk vite var at morkaken ligge litt langt ned og at det var sikkert det som gjorde at jeg fikk blødning.
mer enn det fikk jeg ikke vite mer. hun var veldig motville til å hjelpe rett og slett, hun mente at jeg sløste bort tiden hennes med å komme for noe sånt...

men spørsmåle mitt er hva betyr det å ha morkaken så langt ned, er det farlig, er det noe jeg ikke skal gjøre eller noe jeg kan gjøre for å ikke få disse blødningene igjen?
er litt redd og engstlig nå uten å vite så mye om dette.

Hei!

Det er alltid så trist å høre når dere gravide ikke føler dere godt behandlet....... Man er så sårbar og følsom og trenger så sårt tydelig og trygg informasjon!!

Jeg skal svare så godt jeg kan!
Du skriver at morkaken ligger "litt" langt nede..... Det er det en del kvinner som opplever og det er vanligvis ikke noe problem i det hele tatt. Det kan være litt vanligere å få småblødninger i det tidlige svangerskap, men nesten alltid trekker morkaken seg opp når livmoren riktig begynner å strekke seg oppover! Og da forsvinner blødningsrisikoen også :-)
Så lenge ikke morkaken er helt (eller delvis) foreliggende foran mormummen, så ordner det seg som regel helt av seg selv! Hvis jordmoren hadde vært bekymret for deg, så hadde hun ikke sendt deg hjem uten en ny avtale. Og du skal vel snart på den vanlige rutineultralyden uansett.
Du kan jo tenke på hva du vil spør om da for å helt forstå hvor morkaken faktisk ligger og hvordan du skal forholde deg!

Ha det fint :)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp