Sniker fra november, hvor jeg har fått noen gode råd, men tenkte å forhøre meg litt her også- siden dag 2 har jeg hatt sprukne og blødende brystvorter og ammingen har gjort helt forferdelig vondt.. det var kanskje én dag der det fungerte fint og melken hadde kommet for fullt, da var hun så fornøyd og mett, sov godt og i det hele tatt. Nå som det gjør vondt er det andre boller da jeg rett og slett ikke klarer å amme med blødende og sprukne brystknopper. Jeg har derfor avlastet med pumping, men har ikke god erfaring med det fra forrige gang ettersom det er null sammenheng mellom hvor mye jeg får ut der kontra hvor mye baby får ut selv- og hun virker ikke fornøyd med det jeg pumper. Hun vil selvsagt også ha kosen ved å ligge ved brystet. I går kjøpte jeg ammeskjold og synes det fungerte fint første gang ettersom jeg endelig ikke hadde vondt, men i dag ble det blod og sår også med skjoldet. Det er dessuten et grusomt styr og det er bare i veien. Synes også at hun drikker mindre med skjold på og bruker en evighet på å spise, og selv om det renner melk i munnen når hun er ferdig er hun bare ikke fornøyd.. innbiller meg at det blir bedre uten skjold, så vil helst kvitte meg med de. Jeg er nødt til å få sårene til å gro, men det gjør de rett og slett ikke så lenge jeg ammer. Det som hjelper mest er kompresser og å smøre med ammesalve og ha på ammeinnlegg. Ser at sårene blir bedre, men så rives de opp under amming. For øvrig ganske sikker på at sårheten skyldes feil sugetak, får besøk av JM i morgen og skal spørre om hjelp da.
Noen med erfaring som kan gi tips om hva jeg skal gjøre i mellomtiden?? Pumpe det jeg kan og gi det? Hva gjør jeg hvis hun fortsatt er sulten? Har gitt litt mme hittil og det virker ikke til å forvirre mtp suging, så kan evt. supplere med det mens sårene gror, men er bare så redd for at dette (pumping+mme) ødelegger produksjonen, jeg hadde lite melk med forrige og er redd for at det skal gjenta seg- en desperat sulten baby er bare helt grusomt.
Noen med erfaring som kan gi tips om hva jeg skal gjøre i mellomtiden?? Pumpe det jeg kan og gi det? Hva gjør jeg hvis hun fortsatt er sulten? Har gitt litt mme hittil og det virker ikke til å forvirre mtp suging, så kan evt. supplere med det mens sårene gror, men er bare så redd for at dette (pumping+mme) ødelegger produksjonen, jeg hadde lite melk med forrige og er redd for at det skal gjenta seg- en desperat sulten baby er bare helt grusomt.