Blødende brystvorter og Multi-mam

Bokorm112233

Blir kjent med forumet
Hei dere,
Jeg blør fra brystvortene innimellom og de er begge såre på den ene siden,
Har vært flere ganger og snakket med jordmor, som mener barnet dier rett...

Jeg lurer vel egentlig på - er blod fra brystvortene farlig for barnet?

Jeg har mye lindring av å bruke multi-mam kompresser. MEN jeg er litt usikker på hvordan man bruker dem? Skal man ha de på hele tiden? Ta nytt kompress etter hver runde med amming? Min lille er veldig ofte til brystet, så det blir jo noen kr. å bruke dersom man hele tiden skal ta på helt nye kompress. Og man skal helst ikke bruke bh om natta, har jeg forstått? Man må jo nesten bruke noen form for BH for å holde kompressene på plass. Jeg har til nå brukt en laus sports-BH.

Til slutt... Tror jeg bare har behov for å høre at det blir bedre!
Jeg har en del smerter, og er redd for at jeg ikke skal klare å amme på sikt. Jeg har så lyst til å få til dette. <3

Jeg er i akuratt samme situasjon nå. Men mener jeg leste på min pakning med kompress. At du kan bruke kompress på brystvorta opptil 2 ganger om dagen i 15min-1time. Smører med Purelan etter hver amming. Har ingen råd og komme med da jeg fødte for 5 dager siden og håper det vil snart bli behagelig å amme og ikke vondt:/

Hvor lenge er det siden du fødte? Høres fryktelig vondt ut.. Leste et sted noe om at noen barn har stramt tungebånd, og at når dette fikses så blir ammingen mye bede. Kan hende det er noe slikt? Tror nesten jeg ville spurt legen om det er "lengesiden" du fødte...
Ellers kjøpte jeg ammesjold når mine var såre som verst... Det hjalp dem å lege!

Vil anbefale sølvkopper! Eller silverette som det heter :) da slipper man å bruke en formue på kompress og kremer

Jeg var sår med førstemann, men kurerte det uten noen hjelpemiddel. Sov uten bh. Hold en gulpeklut foran det andre brystet når det lekker. Etter amming klemmer du ut et par dråper som du lar lufttørke før du kler på puppen bh eller lignende. Men gå gjerne rundt med bare en løs tshorte så puppene får lufttørke myyyye. Gikk over etter en ukes tid med dette. Blod er ikke farlig så lenge det ikke blir mengder for baby. Jeg var mer redd for alle stoffene i alt mulig man kunne smøre med..

Baby diet rett her og, men det er lett at taket blir litt feil under Brystprengen som kommer etter ca 5 dager, og bare litt feilsutting kan gi ganske såre bryst. Også tar det litt tid før det går over, selv om du ikke gjør mer "feil" .

Jeg leste feil ang kompressene. Dei anbefaler minimum å ha 2 ganger hver dag. Babyen min hadde stramt tungebånd og fikk et snitt. Så håper at det gjør susen

Hei! Hadde samme problemstilling med første barnet i 2018.
Nr 1 - for guds skyld ikke lufttørk brystvortene som mange anbefaler. Da danner det seg skorper som barnet river opp ved neste amming, som igjen skaper større sår og det blir en evig ond sirkel.
Nr 2 - alltid alltid alltid helt rene hender når du skal fikle/smøre/røre med brystvortene. Brystbetennelse pga bakterier i sårene er lett å få - det vil du unngå. Så syk har jeg aldri vært før.
Nr 3 - kjøp melkeoppsamlere (synes selv Medela sine var de beste). Disse går du med inni bhen mens du har smørt et tjukt lag purelan/multimam balm på brystvortene. Det gjør at brystvortene får hvile, samtidig som de ikke får lufttørke og danne skorper. melkeoppsamlerne samler også opp lekkasjen når du ammer motsatt bryst, så kan du helle lekkasjen på ei flaske og ha i fryseren :-)
Nr 4 - meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på facebook
Nr 5 - selv om jordmor sier at dietaket ser bra ut, så trenger det ikke være bra allikevel. Er nippelen deformert på noe vis etter ammingen? Kommer det spesielle lyder fra barnets munn når det ammer? Hvordan ser tunga ut når babyen gråter?

Hei:) jeg vet åssen du har det.. blødd og vært sår med nå 3. barnet. Det er ikke farlig for babyen din. Men den kan bli litt kvalm og gulpe, men det er sjeldent altså:)

jeg anbefaler veldig Mepilex Transfer (Se bilde). Denne kan du ta av og på flere ganger og setter seg ikke fast i sår. Den har reddet meg ihvertfall :)

Å det går over! Hold ut:)

Vedlegg

• BAD37480-4735-4720-BCC3-36F34A0E63E9.png
    BAD37480-4735-4720-BCC3-36F34A0E63E9.png
    77,2 KB · Visninger: 20
Hei! Hadde samme problemstilling med første barnet i 2018.
Nr 1 - for guds skyld ikke lufttørk brystvortene som mange anbefaler. Da danner det seg skorper som barnet river opp ved neste amming, som igjen skaper større sår og det blir en evig ond sirkel.
Nr 2 - alltid alltid alltid helt rene hender når du skal fikle/smøre/røre med brystvortene. Brystbetennelse pga bakterier i sårene er lett å få - det vil du unngå. Så syk har jeg aldri vært før.
Nr 3 - kjøp melkeoppsamlere (synes selv Medela sine var de beste). Disse går du med inni bhen mens du har smørt et tjukt lag purelan/multimam balm på brystvortene. Det gjør at brystvortene får hvile, samtidig som de ikke får lufttørke og danne skorper. melkeoppsamlerne samler også opp lekkasjen når du ammer motsatt bryst, så kan du helle lekkasjen på ei flaske og ha i fryseren :)
Nr 4 - meld deg inn i Ammehjelpsgruppen på facebook
Nr 5 - selv om jordmor sier at dietaket ser bra ut, så trenger det ikke være bra allikevel. Er nippelen deformert på noe vis etter ammingen? Kommer det spesielle lyder fra barnets munn når det ammer? Hvordan ser tunga ut når babyen gråter?
Beklager å kuppe svaret ditt, men hvordan skal tunga til babyen se ut når den gråter?

Beklager å kuppe svaret ditt, men hvordan skal tunga til babyen se ut når den gråter?
Absolutt intet problem det :-)
Hvis tunga blir «hjerteformet» altså at den ikke er spiss/avrundet på tuppen men får et «søkk» på tuppen når barnet skriker, så kan det tyde på kort tungebånd.
Hvis tunga ikke går skikkelig opp i ganen innimellom når barnet gråter, kan det også tyde på kort tungebånd.

Flere og flere blir heldigvis flinkere til å oppdage kort tungebånd, men mange får også dessverre beskjed om at tungebåndet ser fint ut, men allikevel kan alle symptomer ved amming tilsi at tungebåndet er kort. Da kan det være nyttig å be om en «second opinion».

jeg hadde megasår på brystvortene, spesielt den høyre, men ingen nevnte noe om kort tungebånd på barsel, selv om vi nevnte at både barnets far og farmor har måttet klippe både tunge og leppebånd. Når vi måtte på en kontroll en uke etter fødsel så en barnepleier hvordan jeg beit tenna sammen og tårene trillet mens jeg kjempet meg gjennom ammeøktene, og jeg nevnte igjen at jeg hadde lest meg opp og at jeg trodde tungebåndet var kort. Vi var heldige og jeg fikk grått meg til en time med spesialist på SUS senere samme dag - hun sa at tungebåndet helt tydelig var kort, og 3 minutter senere var tungebåndet klippet, barnet kom rett på puppen (suging stopper blødning i barnets munn så barnet skal amme direkte etter klipp) og selv om jeg selvsagt hadde store kjøttsår på niplene - så gjorde det IKKE vondt å amme for første gang. Barnet fikk et heeelt annet tak og gud for en forskjell det var før og etter klipp.

Absolutt intet problem det :)
Hvis tunga blir «hjerteformet» altså at den ikke er spiss/avrundet på tuppen men får et «søkk» på tuppen når barnet skriker, så kan det tyde på kort tungebånd.
Hvis tunga ikke går skikkelig opp i ganen innimellom når barnet gråter, kan det også tyde på kort tungebånd.

Flere og flere blir heldigvis flinkere til å oppdage kort tungebånd, men mange får også dessverre beskjed om at tungebåndet ser fint ut, men allikevel kan alle symptomer ved amming tilsi at tungebåndet er kort. Da kan det være nyttig å be om en «second opinion».

jeg hadde megasår på brystvortene, spesielt den høyre, men ingen nevnte noe om kort tungebånd på barsel, selv om vi nevnte at både barnets far og farmor har måttet klippe både tunge og leppebånd. Når vi måtte på en kontroll en uke etter fødsel så en barnepleier hvordan jeg beit tenna sammen og tårene trillet mens jeg kjempet meg gjennom ammeøktene, og jeg nevnte igjen at jeg hadde lest meg opp og at jeg trodde tungebåndet var kort. Vi var heldige og jeg fikk grått meg til en time med spesialist på SUS senere samme dag - hun sa at tungebåndet helt tydelig var kort, og 3 minutter senere var tungebåndet klippet, barnet kom rett på puppen (suging stopper blødning i barnets munn så barnet skal amme direkte etter klipp) og selv om jeg selvsagt hadde store kjøttsår på niplene - så gjorde det IKKE vondt å amme for første gang. Barnet fikk et heeelt annet tak og gud for en forskjell det var før og etter klipp.
Takk for svar. Jeg var på ammepoliklinikken her om dagen fordi lillemann hadde gått ned 140 g på to dager tross amming hver 3.time 24/7. Barnepleieren der mente bestemt at han har stramt bakre tungebånd. Han strever litt ved brystet, mister ofte vakuumet og blir sint. Jeg har også vært fryktelig sår. Har tatt kontakt med en privatklinikk her, da ingen i det offentlige har troa på det. Det er nok flere uker ventetid, men håper vi kan få hjelp til slutt..

Takk for svar. Jeg var på ammepoliklinikken her om dagen fordi lillemann hadde gått ned 140 g på to dager tross amming hver 3.time 24/7. Barnepleieren der mente bestemt at han har stramt bakre tungebånd. Han strever litt ved brystet, mister ofte vakuumet og blir sint. Jeg har også vært fryktelig sår. Har tatt kontakt med en privatklinikk her, da ingen i det offentlige har troa på det. Det er nok flere uker ventetid, men håper vi kan få hjelp til slutt..
Bra at det ble oppdaget <3 men veldig synd at det er lang ventetid. Jeg opplevde selv en helt utrolig forskjell på før og etter klipp, og sårene grodde veldig fort etter at tungebåndet ble klippet.. lykke til <3 det blir bedre!

Back
Topp