Blærk.... Svangerskapsdiabetes..

mklu83

Gift med forumet
Mailykke 2018
Mye tyder på at jeg for tredje gang har fått svangerskapsdiabetes.
HbA1c var bra, men glukosebelastningen viste for høye verdier etter 2 timer.
Går allerede på Metformin i forbindelse med prøverørsforsøkene vi har vært gjennom. Ble henvist KK igår, og fått blodsukkerapparat til egenmålinger idag. Spennende tider fremover.

Ikke vant med å få det så tidlig (9+3), så aner lite om veien videre.
Noen andre som har fått påvist svangerskapsdiabetes så tidlig ved tidligere svangerskap??
 
Har du tatt glukosebelastning allerede? Jeg skal ta blodprøven når jeg er 12 uker ( må langtids blodsukker blodprøven være fastende?) om jeg må ta videre prøver kommer ann på hva den viser. Fikk det i ca uke 24 sist. Håper å unngå det.
 
Jeg skal ta langtidsblodsukker i uke 12, dersom den er fin så skal jeg ikke ta belastningen før uke 24. Tok langtidsblodsukker i uke 8/9 også, som var bra. Krysser fingrene, men er forberedt på at jeg skal få det denne gangen også. Tok belastningen i ca uke 24 sist, men begynte ikke på insulin før ca uke 35 [emoji4]
 
Har du tatt glukosebelastning allerede? Jeg skal ta blodprøven når jeg er 12 uker ( må langtids blodsukker blodprøven være fastende?) om jeg må ta videre prøver kommer ann på hva den viser. Fikk det i ca uke 24 sist. Håper å unngå det.

Jeg var ikke fastende når jeg tok langtidsblodsukker [emoji4]
 
Jeg har heller ikke tatt langtidsblodsukkeret fastende.
Mitt langtidsblodsukker var faktisk normalt, men fastlegen mente jeg kunne ta glukosebelastning nå selv om langtidsblodsukker var fint. Og sånn sett bra det siden det var mye utslag på den. Foreløpig skal jeg kun måle blodsukker selv.
 
Spent på hva min fastlege bestemmer seg for å gjøre. Jeg er hvertfall veldig bevisst på hva jeg spiser, egentlig generelt da, men ekstra påpasselig nå når jeg er gravid.

Mini fikk blodsukkerfall etter fødselen, og selv om alle mine målinger var fine i tiden opp mot fødselen, så tror jeg at det jeg ble servert i forkant av fødselen var hovedårsaken til det. Jeg fikk nemlig brødskiver med syltetøy, saft og energidrikker! Bare sukker! Og når man ikke spiser eller drikker noe særlig søtt i utgangspunktet er det søren meg ikke rart at ting går gale :banghead:

Så under neste fødsel skal jeg kun nyte medbrakt mat og drikke, og får jeg tilbud om saft så kaster jeg den i veggen :sour: Husker enda det ekle belegget som la seg på tungen av den søte saften!:arghh:

Går ut ifra at jeg også får svangerskapsdiabetes denne gangen, siden jeg var i grenseland sist, og verdiene for utslag er lavere nå enn da.

Du som har tatt glukosebelastningstesten, fikk du vite hva som er grensen?
 
Nei, hun sa ikke noe om hva grensen var når eg snakket med fastlegen etter glukosebelastningen. Hadde for så vidt liten tid til å snakke da hun ringte mens jeg var rett utenfor bhg for å levere kommende storesøster.. [emoji4][emoji4]
 
Jeg hadde det i første svangerskap, men ble ikke påvist før i uke 30. Andre gangen fikk jeg det ikke, og denne gangen ser foreløpig blodsukkeret bra ut. Men skal ta glukosebelastningstesten i uke 24, og måle langtidsblodsukkeret (fastende denne gangen) i uke 13. Så får vi se. Prøver å være flink med kostholdet, men akkurat når jeg er så kvalm så spiser jeg det som går ned uten å komme opp igjen ;)
 
Det er jo mye nye retningslinjer, så min jordmor nevnte noe om at dersom langtids verdien er høy, skal en ikke ta belastningstesten. Jeg ble skikkelig dårlig da jeg tok den sist, jeg mener det er pga at kroppen jobbet som pokker med å takle den kjempestigningen i blodsukker. Grensen er vel på 6,7mmol etter 2t på belastningen mener jeg å huske?

Men du som fikk saft ol under fødsel; det var nok for å passe på at du ikke skulle gå tom for energi, eller få føling [emoji4] Det er bedre at du har litt høyt bs, enn for lavt faktisk.
 
Har du tatt glukosebelastning allerede? Jeg skal ta blodprøven når jeg er 12 uker ( må langtids blodsukker blodprøven være fastende?) om jeg må ta videre prøver kommer ann på hva den viser. Fikk det i ca uke 24 sist. Håper å unngå det.

Nei, man trenger ikke være fastende for å måle langtidsblodsukker :happy:
 
Jeg fikk det påvist så tidlig sist. Ble henvist til sykehuset og fikk oppfølging der. Hadde jevnlige timer hos diabetessykepleier, lege og jordmor på sykehuset. De slo disse timene sammen da, så hver gang tok alt fra 30 min til 2 timer. Dette var på Ahus. Fikk sånn til å måle blodsukker og kostholdsråd og sånn helt i begynnelsen, og begynte på insulin først helt på slutten av svangerskapet. Ekstra oppfølging helt på slutten.
 
Back
Topp