Blæremola eller ikke?

Belka87

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julibarna 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Trenger å høre litt erfaringer på området, og håper vel og på flest mulig solskinnshistorier.

Jeg har nettopp vært igjennom en MA/BO med utskrapning. På grunn av utseende på det første svangerskapsprodukt som ble tatt ut, fikk legen en liten mistanke om blæremola og har sendt det inn til histologiundersøkelse. Alt det andre andre som ble tatt ut så normalt ut. På grunn av denne lille mistanken har vi nå fått karantenetid fram til prøvesvaret foreligger, og det kan ta i allefall 5-6 uker.

Spørsmålet mitt er:
Du som har vært igjennom SA/MA med utskrapning hvor materialet ble sendt inn til undersøkelse, ble det påvist blæremola eller ikke?
Hvor lang tid tok det før dere kunne prøve igjen?
Og hvor lang tid tok det før dere ble gravid igjen?

Før inngrepet hadde vi fått beskjed om at vi kunne begynne å prøve med en gang igjen, og det var min motivadjon for å prøve å være positiv og se framover. Har jo hørt at man er veldig fertil rett etter en SA/MA.
Men nå, som må vi vente, må jeg ærlig si at jeg for øyeblikket ser veldig mørkt på hele situasjonen.

Håper så inderlig det er noen historier med lykkelig slutt der ute.
 
Hei!

Det tok ca to uker før jeg fikk beskjed om blæremola etter inngrepet. Da jeg fikk beskjed om det, gikk det nedover med meg pga måtte vente med å prøve. Måtte vente til 6 mnd etter hcg var på 0 før jeg var friskmeldt og kunne forsøke videre. Ikke prøvd å få barn etter det så det kan jeg ikke svare på. Legen var ikke bekymret i hvertfall siden jeg ble raskt gravid. Tok det lang tid før du ble gravid?
Ta vare på deg selv framover. Det skal gå bra uansett hvordan svar du får :) Mye god hjelp vi kan få i Norge :) Mens dere evt må vente kan dere ordne ting som dere ikke fikk gjort før graviditeten. Det prøvde jeg å tenke på og det hjalp litt :)
 
Hei!

Jeg har ikke så mange svar å komme med, men jeg står i samme situasjon akkurat nå Fikk påvist MA med mistanke om blæremola og venter nå på svar...

Tenker mye og er frustrert over motstridende tanker fra helsepersonell. Er det blæremola? Kan det bli kreft? Hvor lenge må jeg vente? Vil det ta lang tid å bli gravid igjen? Vil jeg miste enda en gang til?

Føler med deg og håper på det beste! ❤
 
Jeg fikk dette påvist desember 2017. Hadde da gått rundt med dette i magen siden september. Det dem tok ut målte 4*5 cm.
Fikk beskjed 14 dager senere om at dette var partiell mola (delvis blæremola). Det ville si i 2017, 6 mnd ventetid etter HCG nådde under 5. I de påfølgende månedene måtte jeg ta blodprøver hver måned. Grunnen er at dem bruker HCG som en type «tumor markør». Derfor er det viktig ikke å bli gravid i mellomtiden (fordi da kan en ikke se om det er nytt foster eller rest av blærene som fører til stigningen), om det finnes rester av molaen vil ikke nytt foster kunne overleve slik jeg ble fortalt. Dersom en har HCG stigning, kan det bli nødvendig med en celle gifts kur, denne er skånsom og vil ta siste rest av cellene som potensielt kan skade.

Den siste informasjonen jeg fikk fra gyn på Ullevål bar at nye retningslinjer sier nå at kvinnen må vente 3 mnd etter HCG under 5.

Jeg ble gravid på første forsøk etter karantenen, men mistet i uke 6. Etter dette gikk det 3 PP før jeg nå er gravid igjen.
Håper dere slipper karantene, men om dere likevel skulle være så uheldige må jeg si; for en fantastisk oppfølging en får. Dette går bra til slutt uansett!

En annen fordel er st en får nær oppfølging ved ny graviditet i etterkant:)
 
Hei!

Det tok ca to uker før jeg fikk beskjed om blæremola etter inngrepet. Da jeg fikk beskjed om det, gikk det nedover med meg pga måtte vente med å prøve. Måtte vente til 6 mnd etter hcg var på 0 før jeg var friskmeldt og kunne forsøke videre. Ikke prøvd å få barn etter det så det kan jeg ikke svare på. Legen var ikke bekymret i hvertfall siden jeg ble raskt gravid. Tok det lang tid før du ble gravid?
Ta vare på deg selv framover. Det skal gå bra uansett hvordan svar du får :) Mye god hjelp vi kan få i Norge :) Mens dere evt må vente kan dere ordne ting som dere ikke fikk gjort før graviditeten. Det prøvde jeg å tenke på og det hjalp litt :)

Tusen takk for svar :)
Utrolig leit å høre at du har måtte gjennom det. Jeg håper selvfølgelig på det beste, men med en slik mistanke fra legens side så begynner jo selvfølgelig tankene å vandre.
Fra vi kunne begynne aktivt å prøve til vi ble gravid gikk det 5 pp, da med en kjemisk på pp 3 som gikk til grunne før IKM. Blir jo sånn sett raskt gravid, men kjenner jo også på at jeg nærmer meg 32år, så føler at tiden ikke akkurat er på min side.

Ja, er glad jeg bor i Norge, godt å vite at vi har et helsevesen som står klart til å hjelpe i slike situasjoner, og spesielt at man ikke må tenke på penger på toppen av det hele (stakkars f.eks amerikanerne).
For å døyve tankene litt har vi nå kastet oss fult over oppussing av barnerommet, håper at det kan holde de verste tankene litt på avstand.
Lykke til videre på din vei :Heartred
 
Hei!

Jeg har ikke så mange svar å komme med, men jeg står i samme situasjon akkurat nå Fikk påvist MA med mistanke om blæremola og venter nå på svar...

Tenker mye og er frustrert over motstridende tanker fra helsepersonell. Er det blæremola? Kan det bli kreft? Hvor lenge må jeg vente? Vil det ta lang tid å bli gravid igjen? Vil jeg miste enda en gang til?

Føler med deg og håper på det beste! ❤

Uff, så leit å høre at du går igjennom det samme :(
God klem til deg:Heartred
Håper vi begge får positivt svar med negativ prøveresultat :Heartred

Jeg kjenner også på mange av de tankene du nevner.
Ut i fra det jeg har lest meg fram til på nett var det i 2016 "bare" 3 av 1000 tilfeller med blæremola som utviklet seg til kreft. Så oddsen er jo sånn sett på vår side.
Men jeg frykter veldig at det skal ta lang tid å bli gravid igjen, enten pga av vi ender med karantenetid eller fordi kroppen rett og slett ikke vil spille på lag. Er også livredd for å miste igjen, selv om jeg vet vi ikke har noen økt sjanse for det, siden dette er første gang vi har mistet. Men hvis og når jeg evt. Blir gravid igjen kommer det nok til å bli både 1 og 2 TUL bare for å sjekke at alt er som det skal og at det er liv laga.
Ønsker deg lykke til videre. Håper på negative prøveresultater for oss begge og at vi snart får sterke og friske spirer som skal være med oss for alltid :Heartbigred
 
Jeg fikk dette påvist desember 2017. Hadde da gått rundt med dette i magen siden september. Det dem tok ut målte 4*5 cm.
Fikk beskjed 14 dager senere om at dette var partiell mola (delvis blæremola). Det ville si i 2017, 6 mnd ventetid etter HCG nådde under 5. I de påfølgende månedene måtte jeg ta blodprøver hver måned. Grunnen er at dem bruker HCG som en type «tumor markør». Derfor er det viktig ikke å bli gravid i mellomtiden (fordi da kan en ikke se om det er nytt foster eller rest av blærene som fører til stigningen), om det finnes rester av molaen vil ikke nytt foster kunne overleve slik jeg ble fortalt. Dersom en har HCG stigning, kan det bli nødvendig med en celle gifts kur, denne er skånsom og vil ta siste rest av cellene som potensielt kan skade.

Den siste informasjonen jeg fikk fra gyn på Ullevål bar at nye retningslinjer sier nå at kvinnen må vente 3 mnd etter HCG under 5.

Jeg ble gravid på første forsøk etter karantenen, men mistet i uke 6. Etter dette gikk det 3 PP før jeg nå er gravid igjen.
Håper dere slipper karantene, men om dere likevel skulle være så uheldige må jeg si; for en fantastisk oppfølging en får. Dette går bra til slutt uansett!

En annen fordel er st en får nær oppfølging ved ny graviditet i etterkant:)

For det første, utrolig trist at du sitter med denne opplevelsen :Heartbigred

Og så må jeg bare si tusen takk for at du svarte, dette var faktisk noe som roer meg litt og gir meg litt håp og optimisme for fremtiden.
Har lest og lest på nett, men funnet lite informasjon om nøyaktig hvorfor man må vente og hva slags oppfølging som venter i så fall. Veldig oppløftende og høre at karantenetiden virker å ha blitt kortere.
Også godt å vite at jeg kan regne med ekstra oppfølging i så fall ogsp. Kjenner at jeg har mye nerver rundt det å bli gravid igjen, selv om det er det eneste jeg ønsker og tenker på.

Godt å høre at du ble raskt gravid igjen, men leit at det endte med SA.
Spiren du nå bærer på skal være med helt til termin :Heartbigred

Tusen takk fantastiske du, for det svaret jeg virkelig trengte å høre i dag :Heartbigred
 
Ingen erfaring, men sender deg en god klem og krysser alt jeg har for dere :Heartred
 
For det første, utrolig trist at du sitter med denne opplevelsen :Heartbigred

Og så må jeg bare si tusen takk for at du svarte, dette var faktisk noe som roer meg litt og gir meg litt håp og optimisme for fremtiden.
Har lest og lest på nett, men funnet lite informasjon om nøyaktig hvorfor man må vente og hva slags oppfølging som venter i så fall. Veldig oppløftende og høre at karantenetiden virker å ha blitt kortere.
Også godt å vite at jeg kan regne med ekstra oppfølging i så fall ogsp. Kjenner at jeg har mye nerver rundt det å bli gravid igjen, selv om det er det eneste jeg ønsker og tenker på.

Godt å høre at du ble raskt gravid igjen, men leit at det endte med SA.
Spiren du nå bærer på skal være med helt til termin :Heartbigred

Tusen takk fantastiske du, for det svaret jeg virkelig trengte å høre i dag :Heartbigred
Bare å ta kontakt om du lurer på noe, elle rom jeg kan hjelpe på noe vis. Husker jeg følte meg mislykket og svært alene i den tiden. Men jeg og mannen min lærte masse av den tiden og er nå bedre rustet enn noen gang:) og ikke glem, det er ingenting du har gjort galt, det er i såfall helt tilfeldig!

Stor klem til deg
 
Bare å ta kontakt om du lurer på noe, elle rom jeg kan hjelpe på noe vis. Husker jeg følte meg mislykket og svært alene i den tiden. Men jeg og mannen min lærte masse av den tiden og er nå bedre rustet enn noen gang:) og ikke glem, det er ingenting du har gjort galt, det er i såfall helt tilfeldig!

Stor klem til deg

Tusen takk kjære, snille du ❤️❤️
Det du forteller stemmer så godt med det jeg selv føler og kjenner på, for jeg kjenner også på følelsen av å være mislykket. Mislykket som mamma, kone og kvinne. Den rasjonelle siden av meg sier og vet at det ikke er sant, men enn så lenge så er det den følelsesmessige delen av meg som styrer mest, og den er jo ikke alltid like rasjonell.
Merker også at jeg og mannen krangler mye mer om dagen enn vi pleier (krangler egentlig veldig lite). Jeg er følelsesmessig ustabil, nagger og furter mer, og han har kortere lunte. Ingen god kombinasjon. Enda godt vi begge er flinke til å skvære opp før vi sovner.
Er enda godt dette bare er en periode og at det vil bli bedre.

Takk igjen, gode du ❤️❤️❤️
 
Jeg har ingen kunnskap eller erfaring om dette. Men en klem er på sin plass[emoji173]️ Håper virkelig ikke det påvises mola.
 
Oppdatering

Fikk brev i posten i dag og det var gode nyheter :D

20181009_191047~2.jpg
 
Hurra! Så godt å høre! :) Jeg krysser fingrene for at vi får samme beskjed
 
Back
Topp