Blæh, bilstoltrøbbel :(

Flangre

Elsker forumet
Vi har jo bilstol til den kommende storebror allerede, og tenkte at ett av nurka får arve babystolen etter han, og den andre har vi kjøpt ny maxi cosy babystol til (lik den vi har fra før). Jeg har hele tiden tenkt at det sikker blir nok plass til alle tre stolene i baksetet. Men nå sitter jeg å ser litt, og på hjemmesiden til maxi cosy kan man sjekke hvor man kan plassere de forskjellige stolene de har i de forskjellige bilmodellen. Og ingen er selvfølgelig egnet for å plassere i midtsetet!!!! Spurte på Barnas Hus da vi kjøpte det nye setet, og det skulle ikke være noe problem å ha bilstol i midtsetet ... Kjenner jeg blir litt frustrert. Skal prøve å montere alle stolene og se om det ser greit ut, men er jo litt redd for å plassere en bilstol der hvor det ikke er anbefalt :( Og på Trygg Trafikk har jeg funnet en test der de mener at det ikke er plass til 3 barneseter bak i en WV Passat. Vi har jo god tid til å finne en løsning, men kjenner jeg ble litt motløs nå :( Måtte bare sutre litt :(

Dere vil ikke ha ny bil da? :p

Skjønner at du blir litt oppgitt og motløs, dere hadde jo ikke regnet med at det skulle komme 2 på rappen! Har dere byttet ut setet til storebror? Hvis ikke er det jo noen som kan stå i midten, bakovervendt og du får sikkert prøve forskjellige seter for å se OM det kan gå selv om du har lest at det ikke går.. 

Her er vi pent nødt til å bytte bil. Eller, det er ikke noe problem å ha to bakovervendte seter i bilen, men mannen har en datter fra før av som er med av og til. Men det er ikke plass til henne med to seter, det er helt sikkert! 

det er sikkert fordi det er en sånn dings på gulvet der støttebenet skal. du kan sikkert montere uten base? selv om det er veldig kjedelig! åssen sete har dere til storebror da? vi hadde passat før og den er litt smal i baksetet men en eller annen kombinasjon finner du nok!

Hadde vært kjekt å slippe å bytte bil ja. Storebror har Izi combi x3, som jo ikke er det smaleste setet akkurat! Hadde jo ikke planlagt så mange barn på en gang.

Jeg må vel bare prøve. Er slik opphøyning i gulvet i midten ja, og setet er jo litt smalere enn ett vanlig sete. Er litt redd for at det ikke vil stå støtt uten base. Tror jeg må teste dette en av dagene nå, viss ikke kommer jeg til å gå å tenke på dette. Også syns jeg det er litt skummelt å plassere en liten baby i en bilstol i ett sete som det blir anbefalt av barnestolprodusenten å ikke bruke, hverken med eller uten base :( Tror jeg skal sutre litt til mannen når han kommer hjem fra jobb. Dersom jeg klarer å presse frem noen tårer også, så pleier han å ordne opp

Flangre skrev:
Hadde vært kjekt å slippe å bytte bil ja. Storebror har Izi combi x3, som jo ikke er det smaleste setet akkurat! Hadde jo ikke planlagt så mange barn på en gang.

Jeg må vel bare prøve. Er slik opphøyning i gulvet i midten ja, og setet er jo litt smalere enn ett vanlig sete. Er litt redd for at det ikke vil stå støtt uten base. Tror jeg må teste dette en av dagene nå, viss ikke kommer jeg til å gå å tenke på dette. Også syns jeg det er litt skummelt å plassere en liten baby i en bilstol i ett sete som det blir anbefalt av barnestolprodusenten å ikke bruke, hverken med eller uten base :( Tror jeg skal sutre litt til mannen når han kommer hjem fra jobb. Dersom jeg klarer å presse frem noen tårer også, så pleier han å ordne opp

Likte den jeg emoticon  Men som du selv sier så er du jo nå ute i god tid! Så en løsning finner dere uansett! Men skjønner at du ikke orker å gå å tenke på det, greit å finne ut nå hvordan dere skal gjøre det....

Vel, sånn jeg ser det så har dere to valg: 1) Bytte ut ett eller flere seter slik dere får plass og setene står lovlig og trygt. 2) Bytte bil (og evt. sete(r) slik det blir trygt og lovlig)

Da vi fikk førstemann hadde jeg babysetet i midten pga jeg syns det virket tryggest i en evt kollisjon. Setet var med base og støtteben, men sto stødigt og godt. Så prøv deg frem, virker det stødigt kan jeg ikke se noe problem i å ha det i midten. Men hva med å ha storebror sitt sete i midten da? Vi har også Passat så spent på hvordan det blir med tre seter baki.. Må nok ut å finne det smaleste babysetet som finnes for å få plass.

Ja, vi får bare prøve oss litt frem. Har undersøkt litt, og storebrors sete er "godkjent" av produsent til å ha i midten. Litt knølete å få festet han der ser jeg for meg, men må vi så må vi. Men aller først skal jeg prøve med babysetet i midten og se hvordan det går. I værste fall blir det ny bil. Vi har jo en stor hund i tillegg, så hvordan vi skal få med oss alt av barn og vogn og baggasje og hundebur m/hund i på hytta på sommerhalvåret blir spennende Men hunden er heldigvis ikke med til hverdags. Og jeg tviler på at jeg drar med meg alle 3 ungene på treningsdagene i skogen med hunden Har fått diskutert det litt med mannen nå, så jeg har roet meg litt ned

Takk for innspill alle sammen. Er godt å få noen ideer og tanker fra andre også :)

Hvor lenge passer han det setet da? min gutt er født mars 10 og han har allerede selene på øverste hakk så vi må sannsynligvis kjøpe nytt før han blir storebror uansett. vi hadde ikke isofix i midten på passat. har ikke det på touranen heller. det er vel ikke utrygt å sette en i midten, har du sjekket trygg trafikk sine sider? evt send en epost til de for å spør, de har alltid svart meg veldig fort!

tjukka_igjen skrev:
Hvor lenge passer han det setet da? min gutt er født mars 10 og han har allerede selene på øverste hakk så vi må sannsynligvis kjøpe nytt før han blir storebror uansett. vi hadde ikke isofix i midten på passat. har ikke det på touranen heller. det er vel ikke utrygt å sette en i midten, har du sjekket trygg trafikk sine sider? evt send en epost til de for å spør, de har alltid svart meg veldig fort!

Vi måtte bytte sete da han var rundt 7 mnd. Ikke fordi han hadde vokst ut av det, men fordi han hylte hele bilturen i det. Da han fikk nytt sete og kom litt høyere opp og så ut vinduene, ble han en helt annen unge å ha i bil.

Vi har ikke Isofix i midten nei, så det blir å feste base eller bilstol med setebelter. Skal sende en mail til trygg trafikk jeg, takk for tipset :) Har sjekket sidene deres, men fant ikke noe om akkurat det. Storebrors bilstol har beltebase og er godkjent for midtsetet, så vi ender vel opp med det om det blir plass dersom det går greit med støttebeinet.

Jeg mente på besafe izi combi x3, den er mindre enn x2 og er flere fra mitt terminforum som har samme problem at guttene har selene på øverste hakk allerede! Vi har isofix på det setet, og det kan kun stå bakover med isofix, ikke seler.

tjukka_igjen skrev:
Jeg mente på besafe izi combi x3, den er mindre enn x2 og er flere fra mitt terminforum som har samme problem at guttene har selene på øverste hakk allerede! Vi har isofix på det setet, og det kan kun stå bakover med isofix, ikke seler.

Hehe, ja det blir noe annet. Han sitter bra i den så langt iallefall. Er en stund siden vi justerte selene, så husker ikke hvilket hakk det er på. Vil tro de er øverst... Vi har beltebase siden vi ikke hadde isofix i den forrige bilen vår.

Selene skal gå rett ut fra skuldrene.

Pearls skrev:
For å få plass til 3 barnestoler så burde man ha en bil med 3 seter(hele) baki. Vi måtte kjøpte ny bil 

Ikke si det da Hvilken bil endte dere opp med?

de fleste flerbruksbiler har 3 individuelle seter. vi har touran, den er litt liten syns jeg. hvertfall til det Besafe setet.

Back
Topp