Blææh! :(

Needlepin

Februar 2014 sin Miss Ammetåke
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
♡ Maibarna ♡
Ååh, skikkelig nedtur etter kontroll på sykehuset i dag!!
Felix legger ikke på seg nok :(
Han legger på seg da, men det er alt for lite i forhold til hva han burde.
Så nå "får han ikke lov" til å fortsette i samme kurve, han må opp opp opp.. Litt usikker på hva som skjer videre da. Er på sykehuset enda og skal måltidsveie han et par måltider nå i dag for å dobbelt sjekke at han får i seg så mye mat som jeg føler og mener at han gjør (merker jo det på mengden jeg pumper ut etter han har spist). Så hvis han ikke spiser 30-40 ml, men 20ml (slik legen antar) så må vi inn på sykehuset -igjen! for å måltidsveie alle måltider og/eller gi flaske i tillegg etter ammingen..
Eller så er alternativet å pumpe hjemme og gi hvert måltid på flaske for å være sikker på at han får i seg nok. Da må han også få noe de kaller FM85 - en type protein pulver for premature som sørger for rask vektoppgang.

Dilemmaet da er: Bo på sykehuset og måltidsveie hver gang amme og gi flaske.

eller..
Bo hjemme og ikke amme, men pumpe og gi fra flaske og tilsette protein morgen/kveld.

Jeg heller mot å ta han me hjem og kontrollere matinntaket ved å gi flaske.. Har mest lyst til å fullamme, men det viktigste for meg er at lillegull legger på seg nok. Så kan jeg jo prøve å gå over til amming etter hvert ;)

Eller hva sier dere, hva hadde dere valgt?

Last edited:
Jeg tror jeg ville valgy sykehuset fordi da slipper dere å reise fram og tilbake samt at dere har kyndige folk rundt dere :-)

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

Jeg forstår godt du vil være hjemme. Vi fikk ikke til å amme, på sykehuset var det bare mas og stress. Jeg hadde nok vært hjemme og gjort flaskegreien. Men nå har vi jo erfaring fra nettopp det også så..

Jeg tror jeg hadde vært hjemme.. Mer ro og trivsel for deg, og dermed også baby:) Tenker du kan gå over til amming når ting er på stell:)

Så leit :-(
Vet ikke helt sikkert,men tror kanskje jeg hadde fortsatt med flaske hjemme.Lite ro,og mye forskjellige folk på sykhuset som jeg iallefall hadde blitt lei

Vet ikke hva jeg hadde gjort. Håper dere finner en god løsning for dere og lille Felix.

Når min første kom seks uker førtiden hadde jeg samme dilemma... Han la ikke på seg nok, så jeg måtte velge, bli på sykehuset med vektkontroller, tett oppfølging osv, eller gå over til flaske å få dra hjem...
Jeg dro hjem... Vet nå at det var et dårlig valg, fordi det ble jo ikke noe av min plan om å pumpe og gi flaske. Jeg mistet melken etter tre uker hjemme. Sikkert fordi det ble for mye stress også ble jeg sår av pumpa.
Så hadde jeg måtte ta valget på nytt med den erfaringen jeg har nå hadde jeg nok blitt på sykehuset litt til...
Håper dere tar et valg som fungerer godt for dere :-) Masse lykke til iallfall. :-)

Så lei beskjed å få nå. vår første tulle kunne jeg ikke amme med, så det ble flaske. Og være hjemme gav oss avslapping og kos. Så hadde sikkert valgt det. Men hør hva legen sir lg hva magefølelsen din sier:-) dette går så bra så

Så leit! Jeg ville vært hjemme fordi jeg har et barn fra før. Hadde jeg vært førstegangs ville jeg nok ha holdt ut på sykehuset. Det er nok veldig vanskelig nå i begynnelsen, men jeg håper kurven går i riktig retning snart. Dette får du til :) Velg å vær der du føler du får mest ro.

Takk for synspunkter og meninger! ;)
Er ikke alltid like lett å ta alle mulige valg :/
Har jo to til hjemme så har jo lyst til å være hjemme så sant det er forsvarlig..
Jeg fikk faktisk et tredjevalg! :D
Siden Felix spiste 38ml første gang og 31ml andre gang, viste han at han klarer å ta nesten optimal mengde selv (de vil helst han skal ta 40ml).
Så dermed får jeg ta han med hjem igjen i dag og fortsetter ammingen hjemme som før, men gir flaskemåltid morgen og kveld med FM85 oppi :))))
Han klarer å spise rett mengde selv, men bruker opp energien på å faktisk spise.
Skal tilbake på ny kontroll på tirsdag og har han ikke gått nok opp da må jeg velge en av de første alternativene..

Last edited:
Jeg tror jeg ville valgy sykehuset fordi da slipper dere å reise fram og tilbake samt at dere har kyndige folk rundt dere :-)

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

Hadde nok gjort det hvis jeg bodde et stykke unna.. Men er så heldig at jeg bor gangavstand til sykehuset, tar 2min med bil ;)
Må jevnlig på kontroller for å sjekke vekta uansett, så når han blir skrevet ut må vi følges opp på helsestasjonen.. Like lang (kort) vei til hs ;p

Kan ikke du få veie hjemme? En kollega av meg fikk en gutt litt før termin, men ikke prematur. De slett med ammingen, fikk like vel reise hjem, men gutten gitt ned i vekt. Det endte med at de kjøpte/leide vekt og fikk ha kontrollen hjemme. Når gutten fikk til "sugemekanismen" la gutten på seg også.

Jeg ville fortsatt å amme hjemme men gitt tillegg i flaske etterpå. Du vet jo da ikke nøyaktig hvor mye han får i seg ved amming, men du klarer vel aldri å tvinge i en baby mer enn det han vil ha, men ved å gi flaske etterpå så slipper han hvertfall å jobbe for maten. Du får jo en viss følelse av hvor mye han drikker av puppen og så gi 20 ml på flaske i tillegg - da har han hvertfall fått mer enn 20. Gi flaske med en tutt melken renner godt av så han slipper å jobbe så hardt for den, sikkert sliten etter amming først.

Det går an å kjøpe babyvekt å ha hjemme da! :)

Kan ikke du få veie hjemme? En kollega av meg fikk en gutt litt før termin, men ikke prematur. De slett med ammingen, fikk like vel reise hjem, men gutten gitt ned i vekt. Det endte med at de kjøpte/leide vekt og fikk ha kontrollen hjemme. Når gutten fikk til "sugemekanismen" la gutten på seg også.

Har ikke direkte problem med ammingen, han spiser selv og er sugelysten :) På sykehuset i dag fikk vi bekreftet at han spiser ca det han skal (i hvertfall de to måltidene vi sjekja) problemet er at han sliter seg ut på å spise.. Han bruker opp energien sin på å spise, derfor må han ha tilskudd. Det er lettere for de å spise fra flaske, da bruker de ikke så mye energi.
Felix har kun gått opp ca 600gr fra fødselsvekta si og er 6 uker i morgen. Så han går opp, bare ikke nok.. Så nå satser vi på at FM85-en gjør susen ;)

Jeg ville fortsatt å amme hjemme men gitt tillegg i flaske etterpå. Du vet jo da ikke nøyaktig hvor mye han får i seg ved amming, men du klarer vel aldri å tvinge i en baby mer enn det han vil ha, men ved å gi flaske etterpå så slipper han hvertfall å jobbe for maten. Du får jo en viss følelse av hvor mye han drikker av puppen og så gi 20 ml på flaske i tillegg - da har han hvertfall fått mer enn 20. Gi flaske med en tutt melken renner godt av så han slipper å jobbe så hardt for den, sikkert sliten etter amming først.

Det går an å kjøpe babyvekt å ha hjemme da! :)

Det er sant, er jo et glimrende alternativ! :D
Jeg har plenty melk, så er jo bare til å pumpe ut etterpå å gi det til han i stedenfor å legge det i frysen ;p

Last edited:
Back
Topp