blåskjell!??

• Trådstarter Trådstarter SmulteTrulte
  • Opprettet Opprettet
S

SmulteTrulte

Guest
kan vi spise blåskjell nå? eller er det fy mat når man er gravid? 6 år siden jeg var gravid sist, så masse som har gått i glemmeboken :p

Henger meg på med et spørsmål her jg, hva med reker?? Reker på planen her i kveld, men jeg ble plutselig usikker :P

Henger meg på med et spørsmål her jg, hva med reker?? Reker på planen her i kveld, men jeg ble plutselig usikker :p

Fisk og sjømat

Fisk er en god kilde til mange næringsstoffer, og folk flest anbefales å spise mer fisk. Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken, og fisk som pålegg flere ganger i uken. Spis ulike typer fisk. Halvparten av fisken bør være fet fisk.
DETTE BØR DU UNNGÅ:

• Rakfisk (bakterier).
  • Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

VÆR SPESIELT OPPMERKSOM PÅ:
    • Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).
    • Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi eller påleggsild selv, se Riktig behandling av fisk til sushi fra Mattilsynet(bakterier).

:thumright
      Kos deg med reker ;)

akkurat kost meg meg fiskesuppe med laks,blåskjell og reker! var himmelsk godt. snille flinke mannen min <3

Back
Topp