Blåse ut litt steam- barnehagen

B

Elsker forumet
Må bare få det ut. Har vært veldig fornøyd med barnehagen så langt,han begynte i august. I forrige uke hadde han øott diverse sykdom. Denne uka var det planleggingsdag på mandag. På tirsdag gråt han ved levering og litt mer, og i går gråt han så nye i barnehagen at jeg hentet han hjem etter to timer. Både vi og barnehagen målte feber, men det hadde han ikke.

Hjemme er han som før , kanskje litt mer trøtt om kveldene men han er ikke i dårlig form slik vi ser. Både i dag og tirsdag måtte jeg selv følge han inn med matboksen fordi ingen voksne er klare og tar han. Når han da gråter kan jeg jo ikke bare kaste han inn på avdelingen heller. Så tok jeg opp i dag at det er for få voksne og at jeg ikke kan levere han på den måten, noen må ta i mot han. Den ansatte prøvde å være imøtekommende, men lyktes ikke da hun ble veldig defensiv. For det første kunne hun fortelle at det hadde vært tre voksne i morges, selv om jeg kun så to der inne og ingen av dem uansett hadde kapasitet å ta han i mot, og at de oppfattet at han ikke er i form. Mitt poeng var jo at noen må ta i mot han om morgenen. Jeg skjønner at de har sprengt kapasitet med mange nye, enkelte morgener der mange leverer samtidig og nye barn som gråter osv. Likevel, jeg må jo levere sønnen min til noen når det er en vanskelig periode. Normalt ville jeg nok bare kunne satt han på golvet der inne og gitt han matboksen sin,men ikke nå.

Må innrømme jeg ble litt provosert. Sa ikke noe mer der da enn at han jo er i full vigør hjemme og at han må bli møtt av noen. Jeg er hjemme i permisjon med en baby, men det kan jo ikke være slik at med en gang gutten gråter så skal de ringe meg så jeg henter han. Det får meg til å mistenke at de har så mye å ta tak i på avdelingen akkurat nå at fremfor å prøve å løse floken med vår gutt, velger de den enkle utveien og ber meg hente han og sier at han ikke er i form...

Synes alt i alt godt om de ansatte og barnehagen, men ble både skuffet og provosert over at de fremstiller det slik at vi sender en halvsyk gutt i bhg og ikke tar innover seg at noen må være der og overta han når han kommer med matpakken.
 
Tviler vel på at barnehagen ringer fordi det er den enkle utveien, men om gutten din bare gråter så må det jo være fint at de ringer ?

Noen tider på morningen er det dessverre vanskelig å få til at en går fra resten for å ta i mot ett barn dessverre. Vi prøver såklart så godt vi kan å ta i mot og gi hvert barn det trenger men ikke alltid vi kan gå bort for å ta i mot ett barn.

Hos oss er det forresten sånn at slle barn følges in på avd av foreldre.
 
Tenker du kanskje burde be om en samtale med avdelings leder så lager dere en god strategi sammen. Noen barn trenger l
At forelderene er der noen minutter lenger etter lang sykdom. Sette de til bords/komme inn i lek. Nå vet jeg ikke hvor gammelt ditt barn er men om mann tar en samtale på det finnes det som oftest løsninger ☺️
 
Har og en gutt som begynte i bhg i september i år. Han har vært en del borte grunnet sykdom og annet. Når han kommer tilbake etter blant annet sykdom , blir han utrygg og lei seg en periode i leveringssituasjonen. Går ofte en del dager før det roer seg.
Jeg er veldig nøye på at jeg gir han den tiden han trenger. Jeg er med han inn og setter han i gang med den leken han ønsker. Støtter opp under kontakt med andre barn og hjelper han å finne en voksen for kontakt. Ofte er de voksne på fort selv, men noen ganger er de litt travlere. Da hjelper jeg han med å få kontakt med de, gjerne gjennom samspill med det barnet den voksne allerede er i lek med eller lignende.
Etter en stund ser jeg at han finner roen og jeg spør om det er greit at mamma går. Noen ganger sier han da "hade mamma" , mens han noen ganger sier nei. Da blir jeg enda litt lenger. Andre gangen spør jeg ikke, men forbereder han på at nå må mamma gå om f. Eks fem minutter. Også gjentar jeg når fem min er gått at nå må mamma gå. De fleste gangene er han da klar.
I de skikkelig dårlige periodene ombestemmer han seg gjerne når jeg går ut døren og han kommer springende etter ut i gangen . setter meg da ned med han igjen og spør om han ikke var helt klar for at jeg skulle gå. Jeg møter han på følelsene samtidig som jeg tar kontakt med en voksen som hjelper med en overgang. Ofte blir han da invitert med på kjøkken for frokosttilberedning eller lignende. Ikke ofte det blir så langtrukket, men jeg har hvertfall hatt god effekt av å gjøre det slik i de vanskelige periodene.
Gutten er 2.5 år forresten.
 
Har du mulighet til å levere ett annet tidspunkt? Snakk med pedleder eller bhglærer på avdeling, eventuelt styrer. De kan vel kartlegge når det er roligst på morgenen så kunne det vært ett alternativ til levering? Eller når alle vakter er på plass, slik at dere blir møtt av noen?

Skjønner godt at du synes dette er vanskelig ❤️ Som barnehagelærer selv kan jeg skjønne at de i barnehagen også føler seg utilstrekkelig i en slik situasjon. Vi skulle så gjerne ha vært blekkspruter. Jeg pleide å ha både tre og fire unger i fanget og rundt halsen på morgenen, men jeg synes det å bli møtt er viktig! Det setter mye standard for resten av dagen, spesielt på småbarns hvor mange er sårbare og utrygge. Dette har også vært viktig for meg som mor i min datter sin barnehage, og det var jeg tydelig på fra dag en. Det har aldri vært ett problem.

Spør om møte med dem så kan dere sammen legge en slagplan ❤️
Lykke til!
 
Har og en gutt som begynte i bhg i september i år. Han har vært en del borte grunnet sykdom og annet. Når han kommer tilbake etter blant annet sykdom , blir han utrygg og lei seg en periode i leveringssituasjonen. Går ofte en del dager før det roer seg.
Jeg er veldig nøye på at jeg gir han den tiden han trenger. Jeg er med han inn og setter han i gang med den leken han ønsker. Støtter opp under kontakt med andre barn og hjelper han å finne en voksen for kontakt. Ofte er de voksne på fort selv, men noen ganger er de litt travlere. Da hjelper jeg han med å få kontakt med de, gjerne gjennom samspill med det barnet den voksne allerede er i lek med eller lignende.
Etter en stund ser jeg at han finner roen og jeg spør om det er greit at mamma går. Noen ganger sier han da "hade mamma" , mens han noen ganger sier nei. Da blir jeg enda litt lenger. Andre gangen spør jeg ikke, men forbereder han på at nå må mamma gå om f. Eks fem minutter. Også gjentar jeg når fem min er gått at nå må mamma gå. De fleste gangene er han da klar.
I de skikkelig dårlige periodene ombestemmer han seg gjerne når jeg går ut døren og han kommer springende etter ut i gangen . setter meg da ned med han igjen og spør om han ikke var helt klar for at jeg skulle gå. Jeg møter han på følelsene samtidig som jeg tar kontakt med en voksen som hjelper med en overgang. Ofte blir han da invitert med på kjøkken for frokosttilberedning eller lignende. Ikke ofte det blir så langtrukket, men jeg har hvertfall hatt god effekt av å gjøre det slik i de vanskelige periodene.
Gutten er 2.5 år forresten.
Dette er min opplevelse også. Han føler seg sårbar etter sykdom og da må det være en roligere fase. Jeg har feks hentet han tidligere i slike faser. Virker litt som om bhg ikke vil ha oss der,me bare levere og forsvinne. Det kan jeg også forstå, fordi det er litt forstyrrende hvis det er voksne som ikke jobber der mye og sikkert fordi de er redde for at noen ikke skal ha vett til å gå igjen. Gutten nærmer seg 2 år, og jeg prøver også å være litt tydelig ved levering sånn at han skal slippe å lure om jeg blir værende eller ikke feks. Synes det er veldig uheldig at jeg må følge han inn med matpakken,for han kjenner ikke rutinen slik, avskjeden drar i langdrag og så blir han usikker på om jeg skal bli værende der. Men jeg går ikke fra han bor han står og gråter og ingen ansatte overtar og tar grep. Hvis dette fortsetter blir jeg å begynne å levere etter frokost i en periode, fordi da leveres færre barn og jeg antar at noen kan ha tid å ta i mot han da.

Nå som han har vært syk er det ekstra viktig at det ikke skjærer seg allerede ved levering synes jeg, da blir det i alle fall ikke noen god dag for han.
 
Vi må også følge henne fra gangen og inn på avdelingen, MEN det er selvfølgelig en ansatt som hilser på barna når de kommer og som de får sitte på fanget til om de er lei seg. De må jo også registrere at de har kommet. Jeg hadde aldri satt henne fra meg på gulvet og gått liksom.
Man sier selvsagt hei, det gjør vel alle. I hi står det at hun selv måtte følge inn, var det jeg svarte på
 
Har du mulighet til å levere ett annet tidspunkt? Snakk med pedleder eller bhglærer på avdeling, eventuelt styrer. De kan vel kartlegge når det er roligst på morgenen så kunne det vært ett alternativ til levering? Eller når alle vakter er på plass, slik at dere blir møtt av noen?

Skjønner godt at du synes dette er vanskelig ❤️ Som barnehagelærer selv kan jeg skjønne at de i barnehagen også føler seg utilstrekkelig i en slik situasjon. Vi skulle så gjerne ha vært blekkspruter. Jeg pleide å ha både tre og fire unger i fanget og rundt halsen på morgenen, men jeg synes det å bli møtt er viktig! Det setter mye standard for resten av dagen, spesielt på småbarns hvor mange er sårbare og utrygge. Dette har også vært viktig for meg som mor i min datter sin barnehage, og det var jeg tydelig på fra dag en. Det har aldri vært ett problem.

Spør om møte med dem så kan dere sammen legge en slagplan ❤️
Lykke til!
Ja, jeg forsøkte jo å snakke med pedleder i dag. Som svar på at ingen møtte han og tok han i mot sa hun at de var tre stk på jobb i morges. Men det kan jo være 10 stk på jobb for min del, det hjelper jo ikke hvis ikke noen overtar gutten når han kommer i bhg. Skjønner absolutt problemet deres. I morges var de 2 stk der inne, hvor den tredje var vet jeg ikke, for så aldri det mennesket. Begge de to var opptatte med barns om gråt. Det har vært tilvenning på 3 små siste to ukene, og jeg forstår der. Men i den fasen som gutten min er nå, må noen ta han i mot sånn at det ikke skjærer seg helt allerede fra morgenen av. Og selv om jeg forstår at de har mye å gjøre,så er min jobb ikke å forstå de ansatte men å være mor for mitt barn og sørge for at han blir ivaretatt.

Fortsetter dette blir jeg å levere etter frokost, sånn at ungene i all hovedsak er kommet og noen har tid å møte han. Jeg ble veldig provosert da den ansatte overhodet ikke kommenterte at gutten opplevde å ikke bli tatt vare på av noen, men bare kommentere at de var 3 stk på jobb i dag.

Jeg synes også det er bra de ringer når han gråter så mye - men når alt de svarer med er hvir mye folk de var på jobb, men jeg opplevde at ingen møtte sønnen min likevel - da tenker en del av meg at de ikke har kapasitet, og heller ikke har så mye mer kapasitet senere på dagen pga de har så mange nye barn. Dermed frykter jeg at de ikke har tid til å hjelpe sønnen min over kneiken nå etter sykdom, og da er det lettere at de bare ringer og jeg henter. De vet jo jeg er hjemme med babyen. Vi må jo heller prøve å løse saken, når både jeg og far etterhvert er i jobb så kan vi ikke ha gutten hjemme i to uker fordi han var syk én av dagene.

Skal se an til og med mandag, da har gutten fått helga på seg og kanskje er det annerledes da. Fortsetter det og jeg opplever at bhg ikke t at tak, da blir jeg å ta det opp og om så være med gutten i deler av dagen sin i bhg.
 
Tviler vel på at barnehagen ringer fordi det er den enkle utveien, men om gutten din bare gråter så må det jo være fint at de ringer ?

Noen tider på morningen er det dessverre vanskelig å få til at en går fra resten for å ta i mot ett barn dessverre. Vi prøver såklart så godt vi kan å ta i mot og gi hvert barn det trenger men ikke alltid vi kan gå bort for å ta i mot ett barn.

Hos oss er det forresten sånn at slle barn følges in på avd av foreldre.
Vi følger barnet inn på avdelingen, kler av i garderobe og leverer barnet over grinda inn til selve rommet der ungene oppholder seg. Barnet skal bli tatt i mot ved grinda der. De går med andre ord ikke fra barna for å møte én (det hadde jo vært idiotisk planløsning i bhg i så fall)

Det er fint at de ringer når han bare gråter, men mistenker at det er en enkel vei ut når de er for lite folk og for mange barn som krever mer enn vanlig. De ønsker jo ikke han skal gråte,men har ikke kapasitet til å prøve å gjøre noe med det slik jeg ser det.
 
Skjønner godt at dette provoserer deg ❤️
Be om en samtale med avdelingsleder, da er det mye lettere å få snakket ordentlig sammen i steder for å lure råå hva den mente med drt, osv. Da får man snakket sammen og du kan spørre hva de pleier å gjøre ved tilbakefall, og gi tips til hvordan ditt barn kan bli møtt på morgenen.
Kanskje vet den ansatte når det er mindre trøkk og når det kunne passe å levere, sånn siden du er i perm og kanskje har det noe mer fleksibelt på grunn av det :)

Her sier vi ha det ved inngangen, og barnet går inn selv, mens foreldre legger matboks i kjøleskapet. Eller forelder viser barnet til en voksen, og voksne tar alltid imot utrygge barn.
 
Tenker du kanskje burde be om en samtale med avdelings leder så lager dere en god strategi sammen. Noen barn trenger l
At forelderene er der noen minutter lenger etter lang sykdom. Sette de til bords/komme inn i lek. Nå vet jeg ikke hvor gammelt ditt barn er men om mann tar en samtale på det finnes det som oftest løsninger ☺️
Han er 21 mnd gammel. At barn av og til gråter både ved levering og større deler av dagen, det skjer jo. Men man må jo prøve å løse det, og det blir i alle fall ikke bedre når han opplever at ingen kommer og overtar ansvaret for han så og si. Jeg sto der og vurderte å ta av jakke og åpne posen til babyen og bli der til noen kunne overta, men akkurat da klarte den ene ansatte å få laget plass til gutten sånn at han tok seg av av. Da forlot jeg, men gutten hadde jo da dessverre giret seg veldig opp. Håper det skal gå bedre etter helga. Ble bare så skuffet over at det ikke etter min mening ble tatt på alvor at han gråter og ingen møter han ved levering.
 
Han er 21 mnd gammel. At barn av og til gråter både ved levering og større deler av dagen, det skjer jo. Men man må jo prøve å løse det, og det blir i alle fall ikke bedre når han opplever at ingen kommer og overtar ansvaret for han så og si. Jeg sto der og vurderte å ta av jakke og åpne posen til babyen og bli der til noen kunne overta, men akkurat da klarte den ene ansatte å få laget plass til gutten sånn at han tok seg av av. Da forlot jeg, men gutten hadde jo da dessverre giret seg veldig opp. Håper det skal gå bedre etter helga. Ble bare så skuffet over at det ikke etter min mening ble tatt på alvor at han gråter og ingen møter han ved levering.
Forstår virkelig din frustrasjon ☺️ men be om en samtale. Så finner dere nok en løsning som funker. ☺️ Evig optimist ☺️
 
Skjønner godt at dette provoserer deg ❤️
Be om en samtale med avdelingsleder, da er det mye lettere å få snakket ordentlig sammen i steder for å lure råå hva den mente med drt, osv. Da får man snakket sammen og du kan spørre hva de pleier å gjøre ved tilbakefall, og gi tips til hvordan ditt barn kan bli møtt på morgenen.
Kanskje vet den ansatte når det er mindre trøkk og når det kunne passe å levere, sånn siden du er i perm og kanskje har det noe mer fleksibelt på grunn av det :)

Her sier vi ha det ved inngangen, og barnet går inn selv, mens foreldre legger matboks i kjøleskapet. Eller forelder viser barnet til en voksen, og voksne tar alltid imot utrygge barn.
Vi har jo vært gjennom dette før en runde med han, men da var det kapasitet i bhg til å ta seg av han slik som han trengte, mens denne gangen er nok kapasiteten hos de ansatte veldig presset. Likevel, det er jo barnet mitt jeg overlater til dem, og vi betaler også for plassen. Klandrer ikke de ansatte, for de satt jo fastlåst med minst to skrikende barn hver, men da når ingen kan ta i mot gutten min blir det feil uansett hvor gode grunner som finnes. Da mp vi se på hva som kan gjøres! Sist gang følte jeg liksom at vi jobbet sammen om å få leveringen men også dagen hans til å være bra, denne gangen opplevde jeg mer at det ikke var lov å påpeke at han jo må bli tatt vare på av noen andre hvis jeg skal kunne gå.

Kjøleskap og alt det er innenfor grinda, så rutinen som de ansatte foretrekker er at barn med matboks leveres over grinda, og så tar de barnet med og setter matboks på plass.
 
Forstår virkelig din frustrasjon ☺️ men be om en samtale. Så finner dere nok en løsning som funker. ☺️ Evig optimist ☺️
Ja, vi finner nok en løsning og sånt som dette går seg til. Men blir noe mer på vakt når de ikke ser problemet med at ingen møtte han to av dagene denne uka. Det samme vil jo gjelde andre barn som kommer etter at de voksne sine fang er fylt opp, eller for den saks skyld hvilket barn som helst som kommer. Jeg ble skuffet over at de ikke selv syntes det var litt dumt at det kommer gråtende barn som ingen møter og tar vare på før det virkelig er snørr og tårer og har gått flere minutter. Vil jo også ta lengre tid før han er trygg igjen i bhg hvis det blir mye slikt.
 
Ville bedt om en samtale med ped.leder. Ha gjerne med notater med fokus på din opplevelse og dine bekymringer.

Har som ped.leder selv opplevd å få mail hvor en virkelig må granske egen praksis og gå noen runder med seg selv, avd og hele bhg (knyttet til mattilbud)
Jeg formidlet én ting, men hvordan budskapet ble tatt i mot var noe helt annet. Satt (etterhvert) stor pris på at hun faktisk sa ifra og at vi kunne ha en dialog. Og, det førte faktisk til endringer hos oss.

Håper det ordner seg for dere, veit av egen erfaring hvor ufattelig vondt det er å levere når barnet stritter i mot med hele seg :Heartred
 
Ville bedt om en samtale med ped.leder. Ha gjerne med notater med fokus på din opplevelse og dine bekymringer.

Har som ped.leder selv opplevd å få mail hvor en virkelig må granske egen praksis og gå noen runder med seg selv, avd og hele bhg (knyttet til mattilbud)
Jeg formidlet én ting, men hvordan budskapet ble tatt i mot var noe helt annet. Satt (etterhvert) stor pris på at hun faktisk sa ifra og at vi kunne ha en dialog. Og, det førte faktisk til endringer hos oss.

Håper det ordner seg for dere, veit av egen erfaring hvor ufattelig vondt det er å levere når barnet stritter i mot med hele seg :Heartred
Skal vente og se,men blir det mer av samme blir jeg nok å ta det opp. Det er bedre at de sier at de har dårlig kapasitet på morgenen enn å ikke si noe om det. Så lenge vi jobber sammen for at han skal ha det bra,er jeg fornøyd. Det er fælt når han skriker store deler av dagen. Han er ellers veldig fornøyd og koser seg der, så vi må jo tilbake til det.
 
Vi har jo vært gjennom dette før en runde med han, men da var det kapasitet i bhg til å ta seg av han slik som han trengte, mens denne gangen er nok kapasiteten hos de ansatte veldig presset. Likevel, det er jo barnet mitt jeg overlater til dem, og vi betaler også for plassen. Klandrer ikke de ansatte, for de satt jo fastlåst med minst to skrikende barn hver, men da når ingen kan ta i mot gutten min blir det feil uansett hvor gode grunner som finnes. Da mp vi se på hva som kan gjøres! Sist gang følte jeg liksom at vi jobbet sammen om å få leveringen men også dagen hans til å være bra, denne gangen opplevde jeg mer at det ikke var lov å påpeke at han jo må bli tatt vare på av noen andre hvis jeg skal kunne gå.

Kjøleskap og alt det er innenfor grinda, så rutinen som de ansatte foretrekker er at barn med matboks leveres over grinda, og så tar de barnet med og setter matboks på plass.

Hvor mange barn er de og hvor mange voksne?
Håper dere Finner en løsning ja, kan være den du snakket med gikk i forsvar heller enn å se på det du sier som forslag til forbedring, så det kan være lettere å få til en bedre samtale rundt det når man sitter alene og snakker. Likevel skulle jeg som deg ville ønske at den voksne jobbet med og ikke mot i forsvar :)
Her sa de rett ut at det var bra å levere rundt 9 eller etterpå i perioden hvor han var litt utrygg ved levering fordi de da var fullbemannet.
 
Skal vente og se,men blir det mer av samme blir jeg nok å ta det opp. Det er bedre at de sier at de har dårlig kapasitet på morgenen enn å ikke si noe om det. Så lenge vi jobber sammen for at han skal ha det bra,er jeg fornøyd. Det er fælt når han skriker store deler av dagen. Han er ellers veldig fornøyd og koser seg der, så vi må jo tilbake til det.
Det går også an å ringe i sovetid f.eks, da har man gjerne tid til å snakke. Spør om ped.leder har noen råd for å gjøre leveringen lettere. Da engasjerer man i større grad, og forhåpentligvis kommer de mer på banen. Hos oss tar noen avskjed med å vinke i vinduet, de har da en avtale med forelder om dette. Andre må få satt seg ned med matpakka, og andre igjen har trengt avledning. Da i form at en voksen møter, er veldig på, og barnet får f.eks være med på en oppgave "kan du hjelpe meg, nå må vi på kjøkkenet for å...".
Kjente plutselig at jeg savnet jobben nå jeg...!
 
Hvor mange barn er de og hvor mange voksne?
Håper dere Finner en løsning ja, kan være den du snakket med gikk i forsvar heller enn å se på det du sier som forslag til forbedring, så det kan være lettere å få til en bedre samtale rundt det når man sitter alene og snakker. Likevel skulle jeg som deg ville ønske at den voksne jobbet med og ikke mot i forsvar :)
Her sa de rett ut at det var bra å levere rundt 9 eller etterpå i perioden hvor han var litt utrygg ved levering fordi de da var fullbemannet.
Nå tror jeg faktisk det er 17 barn og 5 voksne? Er ikke helt sikker, der er blitt flere barn og en ekstra voksen. Jeg bare konstaterte og gå tilbakemelding om at i morges var det for andre gang denne uka ingen som egentlig hilste han velkommen og tok over ved levering. Jeg understreket at de to som var der hadde hendene fulle, men at jeg ikke kan gå før noen andre har tatt over. Synes veldig godt om de ansatte der og vet gutten liker de alle veldig godt, men føle dette ble et lite tillitsbrudd i dag. Ikke bare skjer det en slik ting, som jo kan skje en morgen masse unger levers tidlig og mange gråter, men det var liksom viktigst å få frem at de ikke bare var to ansatte men tre om morgenen og at han uansett ikke var i form. Ble nesten litt målløs, for vi ser han er det selv hjemme. I går da jeg hentet han gråtende,begynte han allerede i garderoben å tulle og le, og hjemme var han seg selv . Men de ansatte i bhg mente at han var i dårlig form. Javel, tenkte jeg. Føler liksom at de forsøker å skyve det over på oss, som om i sender en syk gutt i bhg.
 
Back
Topp