Blåbærsaft - hvilken effekt?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Har en diskusjon med ei venninne. Hun mener at blåbærsaft (til de små) er bra når de er harde i magen. Jeg mener det binder magen. Tar jeg helt feil?[8|]

ORIGINAL: DjevelensLilleEngel

Blåbærsaft virker lett stoppene. Det er garvestoffer i blåbær som stopper diare og det er rikelig med blå-fargestoffer som både hemmer vekst av bakterier og virus. [;)]

Så dà er det riktig at det binder magen?[;)]

hm.. Hvis den er kokt tror jeg den binder magen. Men saft som ikke er kokt ut virker avførende..[:)]

Blåbær saft BINDER magen. Ikke lurt å gi blåbærsaft til noen med treg mage i hvertfall.

blåbær saft binder magen uansett om den er tynnet ut, kommer i naturlig form (altså blåbær). om den spises eller drikkes binder den magen. derfor man skal bruke/drikke det når en har diare.....

ORIGINAL: Christel!

hm.. Hvis den er kokt tror jeg den binder magen. Men saft som ikke er kokt ut virker avførende..[:)]

Hvor har du lest det? Eller hørt det?

ORIGINAL: Christel!

det er veldig feil

Har lært at det virker begge veier, jeg..

da Maren hadde spy/diare syke så sa de på legevakten at jeg skulle gi henne blå bærsaft, men det som virket best mot diare var tørket blåbær. (legen ba meg plukke inn masse blåbær i blåbær sesongen å tørke det[8|])

Klippet ut fra skogselskapet.no:

"Blåbær - Blått til lyst?

Myter og folketro, eller egner blåbær seg virkelig til medisinsk bruk?

Blåbær (Vaccinium myrtillus) er en svært vanlig plante i Norge og er å finne i hele landet. Tørkede blåbær er et gammelt, velprøvd middel mot diare, blodgang og hemorroider. I den senere tid har det vært forsket mye på blåbær og dens helsebringende effekter. I dag kan vi konstatere at blåbær gir mer enn god saft og syltetøy. Nyere forskning har vist at blåbær kan nyttes som medisin i flere tilfeller."

[;)]

Blåbær og ukokt blåbærsaft har alltid virket avførende på min gutt som har vært plaget med hard mage helt siden han har vært liten. Så det virker nå avførende på han iallefall[:)]

Har en diskusjon med ei venninne. Hun mener at blåbærsaft (til de små) er bra når de er harde i magen. Jeg mener det binder magen. Tar jeg helt feil?

Du tar ikke feil, når snuppa mi var 18 mnd fikk hu veldig diare. Da fikk jeg beskjed av legen å gi henne blåbær saft.

Back
Topp