Blå, kalde lepper, men ellers i god form

Bustefrøken

Forelsket i forumet
Vi har et barn på ett og et halvt år. Nå i høst har hun noen dager hatt blå lepper, og leppene kjennes ganske kalde. Det ser ut som om hun har spist blåbær. Jeg har lagt merke til det når hun spiser frokost og/eller på vei til barnehagen. Jeg har også fått beskjed om at hun har vært sånn i barnehagen. Når leppene er blå og kalde er hun kald på hendene, og de ser litt marmorerte ut (som da hun var nyfødt). Hun er ellers i normalt god form de dagene dette har skjedd, så jeg har ikke tatt henne til legen. Men jeg lurer på hva dette kommer av? Er det noe vi bør få sjekket?
 
Hei,

Jeg så nettopp et barn med samme problemstilling. Det foreldrene ofte er redd for er hjertefeil. Det manifesterer seg nært sagt aldri på denne måten. Da et det leppecyanose (blå lepper) hvis barnet anstrenger seg som ved amming f.eks. Ofte svetting samtidig og ofte dårlig vektoppgang.
Barnet jeg så var frisk og det tror jeg ditt er også. Vi vet ikke helt årsaken til dette fenomenet, men vi tror det har med en helt ufarlig, litt ustabil hudsirkulasjon å gjøre. Kommer typisk ved avkjøling. Barnet vokser det av seg.

Hilsen Kristin
 
Back
Topp