Blå castello?

LilleTuppa

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Står så forferdelig mye forskjellig på nett, og finner liksom ikke et presist svar. Så er det noen her som veit om det er "trygt" å spise dette?

Har så lyst på castello, druer og kjeks nå at jeg krepperer snart :excited001

D skal stå på pakken om denne pasterisert eller ikke :) er den der skam det være ok :)

Hva med parmesan ost? Pakningene i butikken ved meg er ikke på norsk, og står bare "melk"... Bruker det vanligvis i alt, men har ikke gjort det etter jeg bevisst prøvde å sjekke pakningen og ikke fant svar.

Ja, den er pasteurisert. Takk gud for det! Da kan jeg nyte med god samvittighet :D

Hva med parmesan ost? Pakningene i butikken ved meg er ikke på norsk, og står bare "melk"... Bruker det vanligvis i alt, men har ikke gjort det etter jeg bevisst prøvde å sjekke pakningen og ikke fant svar.
Har lest på kostråd for gravide at parmesan er OK!

Trygge oster
Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til listeria. Smelteost og kremoster av alle typer er trygt. Listeria trives heller ikke i hvitoster som for eksempel Norvegia og Jarlsberg, eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

I følge matportalen så kan de ikke det :
Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier)

Så jeg had ikke spist det, fordiom jeg har veldig lyst på:o

Det frarådes å spise myke oster selv om de er pastorisert. Harde oster som er pastorisert kan man trygt spise. Men listeria vokser fortere i myke oster og kan derfor oppstå etter pastorisering. Jeg hadde ikke tatt sjansen!

:eek: jaja, da får jeg la være. Skal ikke være lett skjønner jeg :P

Husk at ikke all ost er ok for det om den er pasteurisert!
Vi spiser mye ost og kjeks, men noen av favorittene måtte dessverre ryke :(
Brie er feks ikke bra ( selv om den er pasteurisert)

Alle Tine meierier sine oster (også blåmugg) er laget av pasteurisert melk, så jeg har lest på deres sider at man kan spise de. Jeg spiser i alle fall Norzola. Ikke i store mengder, men litt nå og da

Her er Tines inngående info til gravide om ost: http://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/artikler/trygg-ost-for-gravide
Om myke oster og muggost står det; Det har imidlertid blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men vil du være helt trygg, så unngå dem under svangerskapet. Hvis du likevel ønsker å spise myke muggoster, bør de være ferskest mulig. Antallet listeriabakterier øker over tid og kan være høy ved slutten av datostempelet.

Back
Topp