Bivirkninger på blodfortynnende

ElskerJesus♡

Ut på landet☘️
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Skuddårsspirene 2024
Hei igjen ;)

Eg har siden forrige svangerskap i Mai hatt elvablest og angioødem. Teorien til legen er at kroppen reagerer feil på varme/kulde, men generelt ingen aning koffer eg får utslett og hovne opp. Når det fortsatte etter svangerskap også var det meir forunderlig. Eg har vært dekka fra topp til tå med elvablest, og hatt så heftige hevelser i lepper og angioødem på lunger at det har vært full utrykning. Siste vekene har vært rolig, litt utslett og noken få ganger hovne lipper. Men, etter eg starta på blodfortynnande på mandag har eg hatt hovne lepper (type mega botox lepper) kvar dag. Ser jo at både elvablest og hovne lepper er bivirkninger, men veldig usikker på om de e tilfeldig og.

Er det vanlig å hovne opp? Andre som opplever det? Eventuelt andre ting? Eg reagere så fort at sist gjekk eg fra normal til å håpe eg overlevde til ambulanse kom på 15min, og eg bur 1,5t fra nærmaste sjukehus :nailbiting: har heldigvis alltid gått fint. Men føle eg pushe ei grensa nå ja.

Og de ska seiast at eg aldri har reagert allergisk på noko i heila mitt liv. Så å plutselig reagera på varme og/eller kulde e rett og slett lol...
 
Hei igjen ;)

Eg har siden forrige svangerskap i Mai hatt elvablest og angioødem. Teorien til legen er at kroppen reagerer feil på varme/kulde, men generelt ingen aning koffer eg får utslett og hovne opp. Når det fortsatte etter svangerskap også var det meir forunderlig. Eg har vært dekka fra topp til tå med elvablest, og hatt så heftige hevelser i lepper og angioødem på lunger at det har vært full utrykning. Siste vekene har vært rolig, litt utslett og noken få ganger hovne lipper. Men, etter eg starta på blodfortynnande på mandag har eg hatt hovne lepper (type mega botox lepper) kvar dag. Ser jo at både elvablest og hovne lepper er bivirkninger, men veldig usikker på om de e tilfeldig og.

Er det vanlig å hovne opp? Andre som opplever det? Eventuelt andre ting? Eg reagere så fort at sist gjekk eg fra normal til å håpe eg overlevde til ambulanse kom på 15min, og eg bur 1,5t fra nærmaste sjukehus :nailbiting: har heldigvis alltid gått fint. Men føle eg pushe ei grensa nå ja.

Og de ska seiast at eg aldri har reagert allergisk på noko i heila mitt liv. Så å plutselig reagera på varme og/eller kulde e rett og slett lol...


Oisann! Dette hørtes skremmande og alvorleg ut. Ein skal ikkje tulle med allergier.
Eg går på blodfortynnande, men har ikkje opplevd allergiske reaksjonar, heldigvis!
Men eg ville ikkje ha sluppet taket i det. Oppsøk legen din igjen. Kanskje det fins alternativer til medisinen du går på?
 
Hei igjen ;)

Eg har siden forrige svangerskap i Mai hatt elvablest og angioødem. Teorien til legen er at kroppen reagerer feil på varme/kulde, men generelt ingen aning koffer eg får utslett og hovne opp. Når det fortsatte etter svangerskap også var det meir forunderlig. Eg har vært dekka fra topp til tå med elvablest, og hatt så heftige hevelser i lepper og angioødem på lunger at det har vært full utrykning. Siste vekene har vært rolig, litt utslett og noken få ganger hovne lipper. Men, etter eg starta på blodfortynnande på mandag har eg hatt hovne lepper (type mega botox lepper) kvar dag. Ser jo at både elvablest og hovne lepper er bivirkninger, men veldig usikker på om de e tilfeldig og.

Er det vanlig å hovne opp? Andre som opplever det? Eventuelt andre ting? Eg reagere så fort at sist gjekk eg fra normal til å håpe eg overlevde til ambulanse kom på 15min, og eg bur 1,5t fra nærmaste sjukehus :nailbiting: har heldigvis alltid gått fint. Men føle eg pushe ei grensa nå ja.

Og de ska seiast at eg aldri har reagert allergisk på noko i heila mitt liv. Så å plutselig reagera på varme og/eller kulde e rett og slett lol...

Hei, jeg går på klexane og merker ingen bivirkninger av de utenom blåmerker der jeg setter de (sprøyter).

Men har erfaring med elveblest som plutselig kommer. For min del begynte det i midten av 20-årene, og det ble verre og verre. Begynte derfor å skrive ned alt jeg hadde spist og gjort i en dagbok, de dagene jeg fikk elveblest. Det gikk som regel over om jeg tok antihistaminer. Legen hjalp lite, elveblest kan komme av så mangt sa han. Til slutt så jeg ett mønster i hva jeg hadde spist når jeg fikk elveblest, selv om jeg dog ikke fikk elveblest hver gang jeg spiste det men om jeg var i aktivitet etterpå. Til å begynne med måtte jeg opp i høy puls for å få elveblest, til slutt "holdt" det å gå opp en trapp 1 etg. Kuttet ut matvaren på eget initiativ siden legen ikke hjalp, og elveblesten (pluss andre mageproblemer) ble borte. Fikk så i meg (mye av) matvaren ved en feil, og havnet på akutten med anafylaktisk sjokk 15 min etter inntak av matvaren. Der ble jeg henvist til yrkesallergologisk avdeling på sykehuset og allergi ble påvist, egentlig en aktivitetsutløst variant men som til slutt ikke trengte aktivitet for å utløses. Nå trenger du absolutt ikke ha matallergi som det jeg har, men for å i det hele tatt ha sjanse for å kunne finne ut hva som forårsaker elveblesten ville jeg skrevet dagbok over hva du gjør, hvilke produkter du har brukt og hva du spiser de dagene du får det. Håper du finner ut av det og evnt kan få en epipen eller noe som kan gi deg trygghet :)

Evnt spørre om du kan bli henvist med en gang til yrkesallergologisk avdeling. Det hadde spart meg for en tur på akutten ihvertfall, men så fant de jo fort allergien min der når jeg allerede kunne pinpointe den for de.
 
Det er ikke så vanlig med kraftige bivirkninger av blodfortynnende, men det betyr ikke at du ikke kn ha det. Jeg ville ha tatt en tur til legen.

Men forstår jeg det rett at disse opplevelsene med elveblest og ambulanse skjedde da du ikke var gravid eller hadde gått på blodfortynnende?

De fleste gravide får faktisk større lepper enn vanlig, enten de legger merke til det eller ikke, så det kan også være normalt. Det samme med små hevelser i kroppen.
Jeg ville uansett tatt en ny tur til legen for å høre hva hen tenker er mest sannsynlig og hva du skal gjøre fremover/evt rpøve en annen blodfortynnende. Acetylsalisylsyre som er virkestoffet i den medisinen du står på, er oppgitt som kjent utløsende årsak, men om du ikke gikk på det tidligere behøver ikke dette å ha noe si.
 
Det begynte når eg var ca 6 veker på vei forrige svangerskap, og har hatt elvablest konstant siden då, då gjekk eg ikkje på blodfortynnande. Dette er også snakk om akutte hevelser som føles som du får bedøvelse hos tannlege ;)

Får det når eg sover, så stort sett kun om nettene. Finner ingen linker til mat eg spiser eller aktivitet eg gjer, foruten å sove. Å ha rett temperatur på soverommet er nøkkelen. Er temperaturen generelt høy ute er eg dekka av elvablest, men er det kaldt slik som nå er det små utslett, som kommer på nettene.

Når det er sagt gjekk eg på antihistaminer fram til denne graviditeten, då gjekk eg over til eteriske oljer, og heilt fram til då har aldri antihistaminene tatt utslettene, kun kløen. Den blandingen eg bruker av eteriske oljer som antihistamin tar både kløen og utslettene. Sjølv om dei kommer tilbake kvar natt :wtf: værre med hevelsene og lungene, for eg tør ikkje bruke blandingen innvortes enda (må auke litt kunnskap først), men heldigvis har det ikkje vært så mykje (fram til hovne lepper nå, som trulig ikkje e allergisk reaksjon men bivirkning).

Sto det var vanlig bivirkning, men vist få får det så :confused:
 
Back
Topp