Bivirkninger - antidepressiva

HøstVinterMamma75

Blir kjent med forumet
Er det her vanlige bivirkninger å få av antidepressiva?

- Ømme bryst
- Murringer ved eggstokkene
- Masse luft i magen
- Hyppig vannlating
- Tidvis halsbrann

??? Nytt for meg å gå på det...

Ja, vet :p

Men, kan ikke være det, da jeg ble sterilisert etter sistemann, febr i 2011.

Så jeg undrer på hva det da kan komme av?!??

Vil IKKE ha sånne symptomer/bivirkninger :/

Tja, hvem vet...

I januar fikk jeg tanta den 2, og jammen kom a` ikke innom en tur igjen den 24, i kun 2,5 dag. Så jeg vet nesten ikke hvordan syklusen er nå. Begynte på medisinen i januar. Så er nok den som krølla med tanta :/

Kommer nok an på hvilke antidepressiva du tar?
Ville lest på pakningsvedlegget. Der står det meste..

Sertralin Bluefish heter de. Har sett der, men fant ikke akkurat de tingene der...

Signerer på bivirkninger av graviditet, gitt.

Men ikke noe av det der har jeg hatt de gangene jeg har gått på det. Men bivirkningslista er langt som et vondt år på de fleste medisiner, så selv om det kanskje ikke er de mest vanlige, så er det slik for deg. Ellers kan du jo høre med legen.

Ja, sto ufattelig masse på listen over bivirkninger :/

Jeg får høre litt med legen ja. Evt høre om å bytte type, eller evt slutte med den type medisiner. Er utbrent, og legen mener jeg har en depresjon som følge av det.

Ja, men ingen av de der. Jeg fikk bare en utrolig rastløs kropp.. urolige ben og armer. Holdt på å bli gal :P

Hva mener du Senator Malin, ingen av de der?

HøstVinterMamma75 skrev:
Hva mener du Senator Malin, ingen av de der?

Jeg fikk bivirkninger, men ingen av de du nevnte!

Okei. Syns det er merkelige bivirkninger, hvis det er det ja... :/

Hvis det er en type SSRI:
Noen får kvalme, treg mage, diaré eller andre symptomer fra mage/tarm kanalen. Noen får seksuelle bivirkninger i form av nedsatt seksuell lyst, forsinket eller manglende utløsning.

Bivirkninger:

Kvalme er den mest vanlige bivirkningen. Disse bivirkningene er doserelaterte og ofte forbigående ved fortsatt behandling. Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Diaré (18%), kvalme (24%), munntørrhet (14%). Kjønnsorganer/bryst: Ejakulasjonssvikt (14%). Nevrologiske: Svimmelhet (11%), somnolens (13%), hodepine (21%). Psykiske: Insomni (19%). Øvrige: Utmattelse (10%). Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Abdominale smerter, brekninger, forstoppelse, dyspepsi, flatulens. Hjerte/kar: Palpitasjoner, hetetokter. Hud: Utslett, økt svette. Infeksiøse: Faryngitt. Kjønnsorganer/bryst: Seksuell dysfunksjon, erektil dysfunksjon. Luftveier: Gjesping. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi. Nevrologiske: Parestesier, tremor, hypertoni, smaksforstyrrelse, oppmerksomhetsforstyrrelse. Psykiske: Depresjon, endret personlighet, mareritt, angst, agitasjon, nervøsitet, nedsatt libido, bruksisme. Stoffskifte/ernæring: Anoreksi, økt appetitt. Øre: Tinnitus. Øye: Synsforstyrrelser. Øvrige: Brystsmerte. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Øsofagitt, dysfagi, hemorroider, økt spyttsekresjon, tungeproblemer, sure oppstøt. Hjerte/kar: Takykardi, hypertensjon, rødme. Hud: Periorbitalt ødem, purpura, alopesi, kaldsvette, tørr hud, urticaria. Infeksiøse: Øvre luftveisinfeksjon, rhinitt. Kjønnsorganer/bryst: Vaginalblødning, seksuell dysfunksjon (kvinner). Luftveier: Bronkospasme, dyspné, neseblødning. Muskel-skjelettsystemet: Osteoartritt, muskelsvakhet, ryggsmerte, muskeltrekninger. Nevrologiske: Kramper, ufrivillige muskelsammentrekninger, unormal koordinasjon, hyperkinesi, amnesi, hypoestesi, taleforstyrrelser, postural svimmelhet, migrene. Nyre/urinveier: Nokturi, urinretensjon, polyuri, pollakisuri, miksjonsforstyrrelser. Psykiske: Hallusinasjoner, eufori, apati, unormale tanker. Undersøkelser: Vektreduksjon, vektøkning. Øre: Smerter i øret. Øvrige: Illebefinnende, frysninger, feber, asteni, tørste. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Blod/lymfe: Lymfeadenopati. Gastrointestinale: Melena, blodig avføring, stomatitt, sår på tungen, tannproblemer, glossitt, munnsår. Hjerte/kar: Myokardinfarkt, bradykardi, hjertesykdom, perifer iskemi. Hud: Dermatitt, bulløs dermatitt, follikulært utslett, unormal hårstruktur, unormal kroppslukt. Infeksiøse: Divertikulitt, gastroenteritt, otitis media. Kjønnsorganer/bryst: Menoragi, atrofisk vulvovaginitt, balanopostitt, genital utflod, priapisme, galaktoré. Lever/galle: Unormal leverfunksjon. Luftveier: Laryngospasme, hyperventilering, hypoventilering, pipende pust, problemer med stemmen, hikke. Nevrologiske: Koma, choreoatetose, dyskinesi, hyperestesi, sensoriske forstyrrelser. Nyre/urinveier: Oliguri, urininkontinens, urinretensjon. Psykiske: Konversjonsnevrose, legemiddelavhengighet, psykotiske lidelser, aggresjon, paranoia, selvmordstanker/handlinger, somnambulisme, prematur ejakulasjon. Stoffskifte/ernæring: Hyperkolesterolemi, hypoglykemi. Undersøkelser: Økt ALAT og ASAT, unormal sæd. Øye: Glaukom, forstyrret tåredannelse, blind flekk i synsfeltet, dobbeltsyn, lysømfintlighet, blodutredelse i øyets fremre kammer, utvidede pupiller. Øvrige: Svulster, skjelettlidelser, hernia, fibrose på injeksjonsstedet, redusert legemiddeltoleranse, unormalt ganglag, skade, vasodilaterende inngrep. Ukjent frekvens: Blod/lymfe: Leukopeni, trombocytopeni. Endokrine: Hyperprolaktinemi, hypothyreose, SIADH. Gastrointestinale: Pankreatitt. Hjerte/kar: Unormale blødninger (f.eks. neseblødning, gastrointestinal blødning eller hematuri. Hud: Sjeldne rapporter om alvorlige hudbivirkninger (SCAR): F.eks. Stevens-Johnsons syndrom og epidermal nekrolyse, angioødem, ansiktsødem, lysømfintlighet, hudreaksjoner, kløe. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjon, allergisk reaksjon, allergi. Kjønnsorganer/bryst: Gynekomasti, uregelmessig menstruasjon. Lever/galle: Alvorlige leverhendelser (inkl. hepatitt, gulsott og leversvikt). Muskel-skjelettsystemet: Artralgi, muskelkramper. Nevrologiske: Bevegelsesforstyrrelser, (inkl. ekstrapyramidale symptomer som hyperkinesi, hypertoni, gnissing av tenner eller unormal gange, synkope, serotoninergt syndrom (inkl. agitasjon, forvirring, diaforese, diaré, feber, hypertensjon, rigiditet og takykardi), akatisi og psykomotorisk rastløshet. Psykiske: Angstfylte drømmer, selvmordstanker/handlinger. Stoffskifte/ernæring: Hyponatremi. Undersøkelser: Unormale kliniske laboratoriefunn, endret platefunksjon, økt serumkolesterol. Øye: Unormalt syn. Øvrige: Perifert ødem. Seponering av sertralin (spesielt brått behandlingsavbrudd) medfører vanligvis seponeringsreaksjoner. Svimmelhet, sensoriske forstyrrelser (inkl. parestesier), søvnforstyrrelser (inkl. insomnia og intense drømmer), agitasjon eller angst, kvalme og/eller brekninger, tremor og hodepine er de mest vanlige reaksjoner. Disse symptomene er som regel milde til moderate, og opphører av seg selv, men hos noen kan de være alvorlige og/eller ha forlenget varighet. En gradvis nedtrapping av dosen anbefales. Klinisk signifikant hyponatremi er observert hos eldre pasienter, som kan ha en større risiko for denne bivirkningen. Samlet bivirkningsprofil hos barn og ungdom er generelt lik den som ble sett hos voksne. Følgende bivirkninger er rapportert i kontrollerte kliniske studier med barn og ungdom: Svært vanlige (≥1/10): Hodepine (22%), insomnia (21%), diaré (11%), og kvalme (15%). Vanlige (≥1/100 til <1/10): Brystsmerte, mani, feber, brekninger, anoreksia, kraftige humørsvingninger, aggresjon, agitasjon, nervøsitet, oppmerksomhetsforstyrrelser, svimmelhet, hyperkinesi, migrene, somnolens, tremor, synsforstyrrelser, munntørrhet, dyspepsi, mareritt, utmattelse, urininkontinens, utslett, akne, neseblødning, flatulens. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): EKG QT-forlengelse, selvmordsforsøk, kramper, ekstrapyramidale forstyrrelser, parestesier, depresjon, hallusinasjoner, purpura, hyperventilering, anemi, unormal leverfunksjon, økt ALAT, cystitt, Herpes simplex, otitis externa, smerter i øret, smerter i øyet, utvidede pupiller, malaise/ sykdomsfølelse, hematuri, utslett med pustler, rhinitt, skade, vektreduksjon, muskelrykninger, unormale drømmer, apati, albuminuri, pollakisuri, polyuri, brystsmerte, menstruasjonsforstyrrelser, alopesi, dermatitt, hudlidelser, unormal kroppslukt, urticaria, gnissing av tenner, rødme. Ukjent frekvens: Ufrivillig vannlating. Epidemiologiske studier, hovedsakelig gjennomført på pasienter >50 år, viser økt risiko for benfrakturer hos pasienter som bruker SSRI- og TCA-preparater. Mekanismen bak denne risikoen er ukjent.

SSRI? Sertralin Bluefish heter de...

Hjelpes, for en liste :/

SSRI er en type antidepressiva, men dette var en annen type.
Uansett, på felleskatalogen står det at det er det samme som Zoloft, den lista jeg fant stod under Zoloft.

Okei, takk skal du ha :)

Klarer ikke utfra den meeeega lange lista å finne akkurat det jeg nevnte, men mulig jeg overså.

Flatulens er muligens luft i magen, siden lufta kalles flatus:P
Det er alt jeg kan hjelpe deg med... hehe.

Back
Topp