"Bivirkning" av amming

Mortens skogmus

Glad i forumet
Jeg har et enormt håravfall for tiden. Så mye at jeg faktisk blir litt redd. Delammer så lurer på om ammingen kan være grunnen??
Tilogmed mamma som nettopp har mistet håret pga cellegift reagerer på hvor mye hår som blir med hvis jeg dra fingrene gjennom håret. Er i grunn veldig glad for at jeg har (hatt) veldig tykt hår..

Veldig vanlig å miste ekstra mye hår etter fødsel (man mister visst mindre mens man går gravid, og det blir "tatt igjen" etterpå), og spesielt hvis man ammer. Jeg husker da de fleste i barselgruppa en periode følte de fikk viker, og slet med sånn "pannelugg" som plutselig vokste ut.... Hvis det er noen trøst, så vokser det ut igjen, og det er helt normalt.

Jeg og mistet store mengde hår de første mnd etter svangerskapet, gav seg etter 4-5 mnd.
Det er helt normalt.

Helt normalt, og jeg gjorde det med nr. 2 også, selv om jeg ikke ammet. 

Ble redd selv av og til..! Men det gikk seg til igjen. Men ikke alle får igjen like pent hår.. 

Helt normalt :) 

jeg mistet mye hår da jeg ammet jenta, var så ille at jeg var helt uten hår i bahodet og nakken

Åååå litt letta nå, når jeg se svarene her!!! Synes det bare er så rart at det begynner nå etter 3mnd, men får håpe at det er som dere sier og at jeg ikke blir hårløs...kunne det bare hatt samme virkningen på leggene

har ingenting med amming å gjøre. mange i barselgruppen min som ikke ammet mistet også masse hår. det er vanlig etter svangerskap - enten du ammer eller ikke.

Mortens skogmus skrev:
Åååå litt letta nå, når jeg se svarene her!!! Synes det bare er så rart at det begynner nå etter 3mnd, men får håpe at det er som dere sier og at jeg ikke blir hårløs...kunne det bare hatt samme virkningen på leggene

Sånn cirka da det begynte på meg også.

Har også hatt det på samme måte med alle tre. Starta da ungene var 3-4 mnd og varte i 4-6 mnd. Viker og nå senere pannelugg som står rett opp - herlig

Jeg mistet også mye hår en stund etter at jeg hadde født. Det var hår over alt! Dro jeg hånda gjennom håret, skulle man tro jeg snart kom til å miste alt som var der! Men det sluttet etter hvert å falle av så mye. Har ikke røytet noe hår siden da. Først nå jeg røyter litt bare.

Jeg mista enormt med hår da jeg ammet førstemann, faktisk så ille at jeg fikk viker på hver side av panna. Så helt jævlig ut, for å si det rett ut..

Har ikke begynt å miste noe enda, lever i håpet om å slippe..!

Jeg mistet masse hår ca 6måneder etter fødsel, og da ammet jeg ikke. Tror ikke det har noe med amming og gjøre, tror nok man mister uansett..

Har ingenting med amming å gjøre, men med hormonforandringene i kroppen etter fødselen. Nå (når babyen er ca 3 mnd) er alle gravidhormonene ute av kroppen. Da du var gravid, mistet du sannsynligvis mye mindre hår enn vanlig. Det er fordi kroppen "holder på" alt som kan være nyttig i graviditeten - og på ett eller annet tidspunkt i menneskenes historie har nok hår vært viktig - for varme kanskje?
Det som skjer nå er at du mister det håret du "skulle" ha mistet i svangerskapet. Derfor blir det så mye om gangen. Jeg ser selv helt på trynet ut for tiden - her har jeg sluttet  å miste håret for ca en mnd siden, og har fått en "flott" liten lugg som står dønn opp

Det skjer med så og si alle, og det gir seg etter etpar måneder.

Jeg og mistet masse, hadde veker /viker i håret for jeg mista så mye! men det kom tilbake etter amme slutt! er nok veldig vanlig!

Jeg begynte for en liten stund siden, men tror ikke det har med amming å gjøre da jeg bare ammet  i en måned.

Mistet ikke et hårstrå i svangerskapet, nå faller det av i dotter - nesten sånn at jeg gruer meg til å dusje! Jeg har tynt hår i utgangspunktet, så det er ikke sånn at jeg har så mye hår å miste heller. Satser på at jeg slipper viker:)

Takk for svar jenter:-) Får bare krysse fingrene for at det stopper snart...Har da så masse annet på kroppen jeg kan miste enn håret.(som feks mage og pupper)

Jeg har aldri ammet, men jeg mistet så MYE hår at jeg nesten ikke turte å gre meg eller å se ned i dusjen. Var skremmende mye!

Altså jeg har født et barn, men ikke ammet. Sånn. Formulerte meg ikke helt riktig i første innlegget mitt.

Back
Topp