Biting i bhg - hvordan reagerer du?

Det viktigste for meg hadde vært kommunikasjonen med barnehagen. Så lenge jeg kunne føle meg trygg på at de ansatte jobbet med saken og gjorde det de kunne for å forhindre det hadde jeg ikke blitt opprørt, selv om det er vondt når barnet ditt kommer hjem med bitemerker. Hadde det derimot skjedd flere ganger at barnet kom hjem med tannmerker og ingen fortalte deg på forhånd at det har forekommet biting, da hadde jeg tatt det opp.

Jeg er selv pedagogisk leder og vi hadde senest i dag foreldremøte der vi blant annet snakket om konflikthåndtering, da særlig med tanke på biting. Personlig tror jeg det nesten hadde vært verre å få vite at gutten min til stadighet bet, selv om det selvsagt også hadde vært fælt om han gjentatte ganger ble bitt.

Dersom det er en engangshendelse og personalet tok det seriøst tror jeg ikke jeg ville reagert veldig, slikt kan skje fort.
Dersom det var et gjentakende problem, eller personalet bagatelliserte det, ville jeg ha tatt det opp med ledelsen

Jenta mi ble bitt noen ganger i bhg når hun var yngre.

Fornuften min gjorde at jeg ikke overreagerte mot personalet i bhg, men mors-instinktet mitt var nok litt hysterisk :P
Jeg tok det bare ikke ut over noen.

Blir du sint/opprørt eller slikt om barnet ditt blir bitt?

Fikk tlf idag fra bhg pga de lurte om minsten hadde fått stivkrampen, han hadde blitt bitt av et annet barn og det hadde gått hull på huden. Det gikk jo helt fint heldigvis. Jeg tenkte ikke noe mer over det egentlig etter tlf-samtalen, det er jo slikt som skjer. Men når jeg skulle hente han så hadde jeg en lengre samtale med to av de ansatte, de var veldig opptatt av å forklare hva som hadde skjedd. Det var visst flere foreldre som reagerte kraftig på slikt så derfor måtte vi snakke om det. Så da lurer jeg på om jeg undervurderer biting, om det er et "større problem" at det forekommer? Eller om noen foreldre bare "overreagerer"?
Oi, akkurat som om jeg skulle skrevet dette selv :eek: Opplevde akkurat det samme for to uker siden. Jeg syntes faktisk at det var rart de ringte, for han hadde ikke grått engang. Jeg ble så paff at jeg spurte om de ville jeg skulle hente han. Fikk samme forklaring på samtalen som deg, men jeg regner med at biting er normalt på en 1-2 års avdeling i bhg.

Tenker at sånt skjer.. på småbarnsavdeling er det ganske vanlig. Mye frustrasjon og lite (verbalt)språk.
Hadde ikke blitt sint. Stoler på at de voksne på avdelingen gjør jobben sin!

Hadde ikke blitt sinna nei.

Er selv pedagogisk leder og jobber på småbarn. Har ikke vært så mye biting, et par episoder.
Er mye mer dytting synes jeg, men de mener det jo ikke. Er for å komme frem selv, eller for å verne om leka de har.
Snakker mye om at man skal stryke og kose i stedet for å dytte.

2 år er noe helt annet, tenker på eldre :) Men i en alder 2 år der de jo også "stor" nok til å vite at biting ikke er løsning. Er ikke snakk om mobbing fra et barn (eller som voksen, om noen skulle tro det) men jeg tenker da på over tid og samme barna.

Men som jeg også sa, så ordner det seg jo som oftest, før det eventuelt dette skjer, og jeg tenkte som sagt på mine da som er litt større enn 2 :)

Et barn på to år er faktisk ikke i stand til å avgjøre at biting ikke rette måtte å håndtere en konflikt på. Mange toåringer sliter enda med språket og da er bitingen en form for kommunikasjon fra deres side. Skremmende at folk har slike holdninger ovenfor andres små barn! Det er ikke akkurat slik at det er foreldrenes feil at de biter. Det er rett og slett deres måte å si fra på. Dette må jobbes med men er noe som tar tid.

Jeg har ett barn som har blitt bitt, og ett barn som biter. Barnehagen jobber med begge deler og det vil som regel alltid være ett barn som biter i en barnehage. Dette er jo en form for kommunikasjon til barnet, der barnet har dårlig med språk!
Jeg forstår ikke at noen kan mene at bitern skal bytte avdeling? Er det da kun for å beskytte meg og mitt? For bitern vil fortsatt bite, antageligvis mer i frustrasjon av å bytte avdeling også, bytte voksene man er trygg på osv. Så da vil jo andre barn bli rammet? Er det greit så lenge det ikke er mitt barn? Ser foreldrene i barnehagen kun sitt barn?
Jeg blir i hvert fall ikke sur om mitt barn blir bitt, det er en risiko ved å gå i barnehage.

Spørs litt på alder og språk.
Biting er jo dessverre en kommunikasjons metode for små barn uten språk.

Selv tenker jeg at det ikke er så mye å gjøre med det, men at det sikkert løsner når språket kommer.

Blir litt overrasket av noen svar, fordi biting i en småbarns avd må man forstå at skjer, foreldrene til ungen som biter må ha det utrolig vondt som får beskjed ofte om at barnet ditt har bitt igjen! Huff

Klarer ikke å bli sint for sånt. Sant skjer på småbarns avdeling. Min 2 åring har aldri bitt noen, men blitt bitt av en vi omgås mye. Derimot er min fæl til å dytte. Dette er bare kommunikasjon. Det er vanskelig der og da, men det går over når de lærer å uttrykke seg.

Jobber i bhg. Det er sjelden et barn biter en gang - det er gjerne samme barn som biter ofte. Dette går gjerne utover de samme barna flere ganger. Om det skjer en gang så er det nok ikke smertemessig eller følelsesmessig værre for barnet som det går utover enn om det blir slått en gang. Dersom det skjer gjentatte ganger så er det anderledes. Derfor reagerer foreldrene sterkere. Du har jo enkelte barn som slår ofte også (ikke bare tilfeldig innimellom) og det blir jo det samme. Forskjellen med bitt er at menneskebitt er farlig mtp bakterier. Det blr regnes som en alvorlig ulykke på samme måte som et hardt slag eller fall fra høyde. Så ja.. Grunn til å reagere.

Sent from my iPhone using BV Forum

Her har minstejenta på 3 år kommet hjem med bitemerke 3 ganger det siste året (senest i dag). Det er to forskjellige jenter som har bitt henne (hun har "sladret"). Jeg blir ikke sint av den grunn, men blir litt frustrert dersom vi ikke får nok informasjon om det som har skjedd. Har full forståelse for at de ikke har lov til å fortelle hvem som har bitt, men jeg vil gjerne vite hva som har skjedd. Frøkna mi har 3 storesøsken, så hun er vant med å være litt fysisk og brutal for å få det som hun vil. Min første tanke de gangene hun har blitt bitt er at hun kanskje har bitt eller slått først. Jeg vil gjerne vite det dersom et av mine barn gjør noe sånt mot andre barn slik at vi kan samarbeide med bhg om å få gjort noe med det.
Tenker at det er ganske naturlig med litt sånt i en småbarnsavdeling og jeg har også sett på nært hold hvor vanskelig det er for foreldrene til "biterne". Hjelper iallefall ikke med sinne!

Back
Topp