Jeg forstår godt at du vurderer å pumpe å gi på flaske for dette er ingen god situasjon og befinne seg i men jeg håper jeg kan bidra til at du finner ut av dette slik at du slipper å gå over til fullpumping for det er mer arbeid enn om barnet dier av deg. Men heldigvis har vi muligheten til å pumpe og flaskemate dersom det blir nødvendig
For at jeg skal kunne vurdere det her så må jeg vite mer om hva som skjer. Fint hvis du kan forsøke å svare på følgende:
*Hva gjør barnet når hun kommer til brystet,gaper hun? legger hun tungen ned i munnen?
*Hvordan er dietaket? Har hun mye bryst inni munnen? Ser du kjevebevegelser ved ørene? Får hun smilehull i kinnene?
*Kommer det lyd når hun dier? Klikke- eller "slurpelyd"?
*Endrer dietaket seg underveis?
*Endrer hun "oppførsel" ved brystet under ammingen? Hvordan er hun når hun begynner å amme (rolig/urolig/sint) og blir det bedre/verre underveis? Hvis oppførselen endrer seg, når skjer det (etter ca hvor mange minutter).
*Hvordan har vektutviklingen vært?
*Hvordan ser brystknoppene ut etter at hun har spist? Har de normal form og farge eller er de flatklemte eller hvite?
*Hvor på brystknoppen har du sår? Hvis du ser for deg at du har en klokke hvor brystknoppen er midten og klokka 12 er rett oppover, hvilket tall er sårene ved da?
*Har hun kavet sånn som dette helt fra hun ble født?
*Hvordan føler du at melkeproduksjonen din er?
Når du har svart på dette så kan jeg si mer om hva som ligger bak dette og hva som er lurt å gjøre videre.
Det høres ut som om dere burde fått en ammeobservasjon ved ammepoliklinikk, finnes det i nærheten av deg? Jeg tenker at man må vurdere om tungebåndet er løsnet tilstrekkelig eller om det er noe annet som er årsak til at hun glipper av brystet. Dersom du ikke har ammepoliklinikk tilgjengelig så gå til helsesøster eller fastlege og be dem ringe Nasjonal kompetansetjeneste for amming på tlf 23 07 54 00 mens du er der, og så vil de veilede helsesøster/lege i akkurat hva de skal se etter og hva du kan gjøre. Det er ikke mulig å ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming selv, de er der for å veilede helsepersonell.