Bioteknologiloven

Noto

Andre møte med forumet
Som sikkert de fleste her har fått med seg så ble jo loven endret i fjor med tanke på fosterdiagnostikk.
For meg var det litt sjokk å innse at de nye retningslinjene ikke er satt ut i praksis da jeg er over 35 år og dette var noe jeg nå trodde jeg hadde fått en rett til.

Det jeg lurer litt på er vel egentlig hvordan praksis er/har vært for dere som har vært på UL i uke 11 eller senere. Mine venninner har istor grad tatt tidlig ultralyd og fått tilbakemeldinger på nakkefold. Noen har fått hørt f. Eks, "ja dette skal jeg egentlig ikke se etter uttale meg om men dette ser veldig bra ut" o. L.

Alt har med andre ord vært i orden, men hva skjer da egentlig om man får motsatt beskjed?
For slik jeg tolker lovverket har man da inntil nye retningslinjer er utarbeidet ikke krav på videre utredning og må forholde seg til uvissheten i nærmere 30 uker??

Eller er det forskjell på teori og praksis i dette tilfellet? Er ikke superbekymra, skjønner bare ikke helt praksisen.. o_O

Du blir henvist videre hvis man ser noe galt på ultralyd. Ellers er det mange her (inkl meg) som bestiller nipt test fra utlandet som man tar hjemme (en blodprøve). De kan taes fra uke 9 og er mye mer nøyaktig enn kub testen eller nakkefoldscanning. Det koster litt er eneste bakdelen.

Så privat tidlig ultralyd er en slags bakvei/gråsone?

Ja, men tidlig ultralyd er veldig unøyaktig for å finne noe galt (iallefall når vi snakker om trisomier). Jeg ville heller tatt en nipt test eller kub test i værste fall.

Ja, men tidlig ultralyd er veldig unøyaktig for å finne noe galt (iallefall når vi snakker om trisomier). Jeg ville heller tatt en nipt test eller kub test i værste fall.

Ok, jeg har lest litt i tråden og vurderer i og for seg nipt test fra ultralydklinikken.dk også. Synes det virker rart at blodprøven kan "overleve" postgangen. På legekontoret settes jo blodprøver i en sånn ristemaskin av en grunn har jeg antatt. Men virker jo som flere her har brukt dette før :happy:

Er i uke 9, så haster muligens litt da for å få svar før utgangen av uke 12. Hvor lang tid tar det ev. å skulle få time for abort hvis det værst tenkelig scenario skulle være tilfelle. Eller da er kanskje ikke 12 ukers grensa så farlig? Ved alvorlig kromosomfeil mener jeg. Er helt grønn på dette:meh:

Ok, jeg har lest litt i tråden og vurderer i og for seg nipt test fra ultralydklinikken.dk også. Synes det virker rart at blodprøven kan "overleve" postgangen. På legekontoret settes jo blodprøver i en sånn ristemaskin av en grunn har jeg antatt. Men virker jo som flere her har brukt dette før :happy:

Er i uke 9, så haster muligens litt da for å få svar før utgangen av uke 12. Hvor lang tid tar det ev. å skulle få time for abort hvis det værst tenkelig scenario skulle være tilfelle. Eller da er kanskje ikke 12 ukers grensa så farlig? Ved alvorlig kromosomfeil mener jeg. Er helt grønn på dette:meh:

De trenger bare noen små dna biter i fra blodprøven så det er ikke noe problem å hente dette ut selv om blodprøven sendes i posten. Det er et antikoagulerende stoff i blodprøveglasset som gjør at blodet holder seg fint :) Det er mange blodprøver som ikke er spesielt sensitive for frakt :)

Du får somregel lov å terminere hvis det påvises kromosonfeil rett etter uke 12, men er jo best å gjøre det tidligst mulig. Lillafrosk her inne fikk vel kittet fra ultralydklinikken.dk i posten etter 2 dager, så det kan gå fort. Svaret får du ca etter 10 dager :)

De trenger bare noen små dna biter i fra blodprøven så det er ikke noe problem å hente dette ut selv om blodprøven sendes i posten. Det er et antikoagulerende stoff i blodprøveglasset som gjør at blodet holder seg fint :) Det er mange blodprøver som ikke er spesielt sensitive for frakt :)

Du får somregel lov å terminere hvis det påvises kromosonfeil rett etter uke 12, men er jo best å gjøre det tidligst mulig. Lillafrosk her inne fikk vel kittet fra ultralydklinikken.dk i posten etter 2 dager, så det kan gå fort. Svaret får du ca etter 10 dager :)

Jepp, kom fra DK til min by (og klar for henting) etter 2 dager. Bad dem sende det mandagsmorgen, og det var klart onsdagsmorgen. Nå orket jeg ikke hente det i nærmeste by, så det var ikke før i dag jeg fikk det fysisk LEVERT, men det er bare fordi jeg bor i utkanten, og ikke hadde det travelt med å få tak i det.

Nå skal prøven taes på.. blir onsdag at min mor har anledning til å forsøke stikke meg, så får ikke sendt det igjen før da. :)

Betaler man hele prisen før tilsendelse? Tror vi så på en som heter panorama basis 3900,-
Er det den du har bestilt?

Ja. Betaler via Paypal.. bare husk at dette er i DKK. :)
Betalte 5000,- DKK for min. Det er 6800-noe norske + gebyrer, så det ble litt under 7100 NOK.

Ja. Betaler via Paypal.. bare husk at dette er i DKK. :)
Betalte 5000,- DKK for min. Det er 6800-noe norske + gebyrer, så det ble litt under 7100 NOK.
Ikke sant, tok ikke høyde for kursen.
Det er ikke det at jeg ikke har råd, men føler meg litt snytt når dette er noe jeg og andre gravide har fått en lovfestet rett til, også må man drive å stikke seg selv og sende blodprøve ut av landet for mange tusen kr.. :mad:

Det er ikke det at jeg ikke har råd, men føler meg litt snytt når dette er noe jeg og andre gravide har fått en lovfestet rett til, også må man drive å stikke seg selv og sende blodprøve ut av landet for mange tusen kr.. :mad:

Blir jo kostende for alle som ikke har rett, selv når det blir lovliggjort.. Men at man ikke skal få lov til å spørre helsepersonell om hjelp til å ta prøven (noen gjør likevel), og at noen får lov av det offentlige - mens de private som ønsker å ta denne ikke får lov enda.....

Det er dessverre sånn at bare fordi noe er lovfestet betyr det ikke at landet er rigget for å kunne gjøre endringene over natten. Da abortloven tredde i kraft i 1978 tok det 2-3 år før det faktisk var mulig å få tatt abort sånn uten videre.
Noe av problemet nå er at det ikke er nok tilgjengelig kvalifisert personell til å gjennomføre de nye lovendringene.

Det er dessverre sånn at bare fordi noe er lovfestet betyr det ikke at landet er rigget for å kunne gjøre endringene over natten. Da abortloven tredde i kraft i 1978 tok det 2-3 år før det faktisk var mulig å få tatt abort sånn uten videre.
Noe av problemet nå er at det ikke er nok tilgjengelig kvalifisert personell til å gjennomføre de nye lovendringene.
Gode poeng!
Nå tenkte jeg i første omgang på kubtest, og det er jo en "enkel" blodprøve i tillegg til en tidlig ultralyd. Tidlig ultralyd er det jo tydeligvis ganske god kapasitet på, når man flere steder kan få time på dagen, og flertallet(?) velger allrede å ta det. Så synes det lukter motvilje til å gi klarsignal, ev. kjøpe tjenestene fra private aktører i en overgangsperiode.
Ev. kunne man gradvis ha senket aldersgrensen inntil man hadde nok kompetanse på plass.

Blir jo kostende for alle som ikke har rett, selv når det blir lovliggjort.. Men at man ikke skal få lov til å spørre helsepersonell om hjelp til å ta prøven (noen gjør likevel), og at noen får lov av det offentlige - mens de private som ønsker å ta denne ikke får lov enda.....
Ja, alltid lurt på denne "magiske" grensen ved 38, men det er det jo heldigvis ryddet opp i nå.
Ikke misforstå, unner absolutt de over 38 å få ta prøven, skjønner bare ikke at det er så sort hvitt at hun på 37,5 ikke kan få betale det av egen lomme her til lands.

Ja, alltid lurt på denne "magiske" grensen ved 38, men det er det jo heldigvis ryddet opp i nå.
Ikke misforstå, unner absolutt de over 38 å få ta prøven, skjønner bare ikke at det er så sort hvitt at hun på 37,5 ikke kan få betale det av egen lomme her til lands.

Litt firkanta, ja. :)

Back
Topp