Her har jeg så mange meninger at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal begynne
Den kort versjonen er at jeg er for at bioteknologiloven skal utvides for å kunne hjelpe flere, i Norge, og at den er altfor streng i dag. Jeg mener både eggdonasjon, PGD, hatching, surrogati osv osv burde vært lov her slik som i våre naboland. Det er ikke forskjell på egg og sperm med tanke på likestilling, men jeg ser argumentet om at det er et stort inngrep for donor ved donasjon av egg, derfor må det solide regler på plass for å sikre at prosessen blir best mulig etisk.
Det kan diskuteres mye frem og tilbake om barns rett til å vite opphav, men ser vi på praksis fra sæddonasjon og hva som skjedde da donor måtte være åpen i Norge (plutselig ekstrem mangel på donorer over natta), så mener jeg at anonymitet burde være mulig, eller i alle fall opp til den enkelte donor, både ved donasjon av egg og sperm.
Det viser seg som Lykkeliten sier at IVF lønner seg. Dette fordi barna blir født inn i familier der de er virkelig ønsket og dermed havner i trygge omgivelser. Dette er derfor personer som med stor sannsynlighet vil være store ressurser for samfunnet i fremtiden. Jeg sier ikke at ikke vanlig fødte barn ikke er det, men ved IVF luker man ut uegnede foreldre og dermed sikres barnet en trygg og god oppvekst, og en befolkningsvekst av stabile skattebetalere.
I den samme sammenhengen er det tøft for det enkelte ufrivillig barnløse par å stå i den situasjonen de gjør. Ved å ikke lykkes utsettes de for store psykiske påkjenninger som igjen kan skape tapere i arbeidslivet (depresjon, sorg osv). Om disse kan hjelpes og løftes opp vil de også kunne leve fullverdige liv som igjen tjener fellesskapet.
Nå ble jeg veldig politisk på slutten her, men tenker det er ganske tydelig at jeg støtter en oppmykning av loven