Bilyd på hjertet?

TGIF

Forelsket i forumet
Noen som har fått denne beskjed om barn som er rundt 4 år? Var hos legen idag, snuppa har ørebetennelse og syns også hosten hennes var stygg, så fikk legen til å lytte på henne. Første hun spurte om var om snuppa hadde vært født med bilyd på hjertet, svarte att nei ikke som jeg visste.. (var da på absolutt alle sjekker frem til jenta var 2,5år, hørte ikke noe om noen bilyd) Etter mye lytting, sa hun til slutt att hun gjerne ville ha oss inn til sjekk igjen når snuppa var frisk, for hun hadde nå funnet en bilyd på hjertet[:o] og att hvis denne vedvarte måtte vi til videre utredning på sykehuset.. fikk ikke så mye mer info enn det, sliten som jeg selv er etter to uker m konstant sykdom hos meg selv og mine kjære her i hus orket jeg ikke dra ut info, hun sa bare att jeg ikke skulle bekymre meg, men hallo... d tror jeg er umulig.. noen andre som har opplevd noe slik?

Ikke for å skremme, men mamma fikk høre det samme da hun var på 4års kontroll med lillebroren min. De hadde vært på alle kontroll pluss et par ekstra og ikke fått vite noe tidligere. Han er i dag 9år, og har vært igjennom flere inngrep men han er enda ikke helt frisk[&o]

ORIGINAL: Kranglefanten

Ikke for å skremme, men mamma fikk høre det samme da hun var på 4års kontroll med lillebroren min. De hadde vært på alle kontroll pluss et par ekstra og ikke fått vite noe tidligere. Han er i dag 9år, og har vært igjennom flere inngrep men han er enda ikke helt frisk[&o]

Auda,, det var ikke kjempe hyggelig lesing nei... håper og ber om att det kun er pga sykdommen hennes nå att det er slik lyd der.. hørtes veldi lite hyggelig ut med din bror.. Håper han blir helt frisk snart da..[:)]

ORIGINAL: Miemor84

Auda,, det var ikke kjempe hyggelig lesing nei... håper og ber om att det kun er pga sykdommen hennes nå att det er slik lyd der.. hørtes veldi lite hyggelig ut med din bror.. Håper han blir helt frisk snart da..[:)]

Vi får krysse fingrene for det[:)]

Har hjulpet mamma opp gjennom tiden, og for noen mnd siden var vi på møte med fylkeslegen, helsesøster, legen som tok kontrollene men ikke fant det ut og den nye legen som oppdaget det. Eneste han hadde å forsvare at han ikke hadde gjort jobben sin med var at den nye legen ikke var kompatibel til å fastslå noe så alvorlig som bilyd[>:][&:] Fylkeslegen kunne ikke annet enn å le, og legen fikk refs samt "dømt" til å oppfriske almennepraksis kunnskapene sine gjennom sykehuspraksis på legevakta.[8D]

Legen fikk på en måte "straff" for at han ikke hadde gjort det han skulle, men det veier jo ikke opp for det at lillebroren min har måttet gå igjennom så mye. Legene på rikshospitalet mente at om det hadde vært oppdaget tidligere hadde det kanskje vært lettere å reparere.

Jeg syns det er bra at legen som undersøkte datteren din ville ha en oppfølging, og ikke bare feide det under teppet og gamblet på at det kunne ha noen med sykdommen å gjøre, selv om det er det vi alle håper på[:)]

ganske mange som lever med slike bilyder... og leger i norge er veldig flinke på hjerte... Både sambo og småen min er hjertesyk og vi blir tatt veldig godt vare på av helsevesen... (for ikke snakke om komme fort til hos lege/legevakt om det skulle være snakk om å oppsøke de for nesten hva som helst[8D])

ORIGINAL: Miemor84

Vi får krysse fingrene for det[:)]

Har hjulpet mamma opp gjennom tiden, og for noen mnd siden var vi på møte med fylkeslegen, helsesøster, legen som tok kontrollene men ikke fant det ut og den nye legen som oppdaget det. Eneste han hadde å forsvare at han ikke hadde gjort jobben sin med var at den nye legen ikke var kompatibel til å fastslå noe så alvorlig som bilyd[>:][&:] Fylkeslegen kunne ikke annet enn å le, og legen fikk refs samt "dømt" til å oppfriske almennepraksis kunnskapene sine gjennom sykehuspraksis på legevakta.[8D]

Legen fikk på en måte "straff" for at han ikke hadde gjort det han skulle, men det veier jo ikke opp for det at lillebroren min har måttet gå igjennom så mye. Legene på rikshospitalet mente at om det hadde vært oppdaget tidligere hadde det kanskje vært lettere å reparere.

Jeg syns det er bra at legen som undersøkte datteren din ville ha en oppfølging, og ikke bare feide det under teppet og gamblet på at det kunne ha noen med sykdommen å gjøre, selv om det er det vi alle håper på[:)]

Ja det er jo alle tiders, endelig funnet en lege som tar både meg og lille snuppa på alvor, de finnes det ikke mange av, så frem til den 13 mars skal jeg bare krysse fingre[:)]

Kjære tid, enkelte leger skulle hatt en støvel opp bak, dummeste jeg har hørt, godt han fikk noe "straff" da, men ærlig talt, stakkar din bror som må gjennom alt det her pga en fiasko av en lege.. urettferdig.. [:'(] Dere får noen kryssede fingre herfra om att det snart blir orden på alt så han blir 100%[:)]

ORIGINAL: nancy drew

ganske mange som lever med slike bilyder... og leger i norge er veldig flinke på hjerte... Både sambo og småen min er hjertesyk og vi blir tatt veldig godt vare på av helsevesen... (for ikke snakke om komme fort til hos lege/legevakt om det skulle være snakk om å oppsøke de for nesten hva som helst[8D])

Det høres jo bra ut trossalt, kjedelig å feile noe men skal man førstens gjøre det er det godt å bli tatt på alvor[:)] blir spennende neste gang vi skal til legen da, håper inderlig d er m sykdom som sagt, men godt å høre att man har ett system som fungerer dersom hun skulle ha en slik type lidelse...

Det ble oppdaget en bilyd på hjertet til minstesnupp på 6 mnd kontrollen. Ble raskt henvist videre til Ullevål for kontroll der. En laaang ultralydundersøkelse senere (ikke så lett med en 8 mnd gammel baby), så ble det fastslått et bittelite hull i en skillevegg i hjertet. Ingen fare, ikke noe å gjøre, noe som mest sannsynlig vil gro igjen av seg selv. Men som hun sa, ikke alltid det gjør det, uten at det utgjør noen fare for det.

Så det kan bare være det hos gutten din og, en liten medfødt skjønnhetsfeil i hjertet (kardiologen som kalte feilen til snuppa det) som bare ikke har lukket seg ennå.

Men synes nesten det er rart dere ikke ble henvist videre med en gang. Det ble vi, trengte ingen flere undersøkelser.

Min mor og min far har levd hele livet med bilyd på hjertet uten noen problemer[;)]

Ønsker dere lykke til[:)]

ORIGINAL: Lykketrolle

Det ble oppdaget en bilyd på hjertet til minstesnupp på 6 mnd kontrollen. Ble raskt henvist videre til Ullevål for kontroll der. En laaang ultralydundersøkelse senere (ikke så lett med en 8 mnd gammel baby), så ble det fastslått et bittelite hull i en skillevegg i hjertet. Ingen fare, ikke noe å gjøre, noe som mest sannsynlig vil gro igjen av seg selv. Men som hun sa, ikke alltid det gjør det, uten at det utgjør noen fare for det.

Så det kan bare være det hos gutten din og, en liten medfødt skjønnhetsfeil i hjertet (kardiologen som kalte feilen til snuppa det) som bare ikke har lukket seg ennå.

Men synes nesten det er rart dere ikke ble henvist videre med en gang. Det ble vi, trengte ingen flere undersøkelser.

Grunnen til att vi ikke ble sendt videre med en gang var fordi legen ville se om det hadde sammenheng med forkjølelsen/ørebetennelsen som hun har nå og som vi i utgangspunktet oppsøkte legen for, for dersom den var vekke når hun var frisk var det bare en lyd som kom sammen luftveisinfeksjonsen vistnok., så håper jo nå att det er det:)

Godt å høre det ikke var noe kjempe alvorlig med snuppa di da[:)] Håper alt går bra med henne videre også:)

ORIGINAL: *p!nk smile*

Min mor og min far har levd hele livet med bilyd på hjertet uten noen problemer[;)]

Ønsker dere lykke til[:)]

Det var jo godt å høre!![:D] Mao er det ikke alti like farlig da...

Tusen takk for det!![:)]

Jeg har bilyd på hjertet, men er ikke typisk "hjertesyk" fordet. Legen lyttet bare litt ekstra på hjertet da jeg var på kontroll som liten,for å sjekke at det ikke var noe forandring. Ikke noe som jeg merker selv, var mamma som fortalte det til meg i voksen alder[;)]

mange som får bilyd på hejrte nåpr de er syke minstemann vår fikk det når hun hadde rs virus når hun var 4 uker men gikk over når hun var blitt frisk igjen...

De fant det på meg for tre år siden, har absolutt ingen problemer med det. Jenta mi og har det, heller ikke et problem. Er masse folk som lever med det, mange vet det ikke engang. Lykke til!

Tusen takk til alle her som har svart!![:D] Hjertet mitt er vertfall litt lettere etter å hørt alle disse gladmeldingene, så takker veldi for dem. Takker selvfølgelig for alle innslag, kjedelig å høre om de som ikke er fullt så heldige, men godt å høre att man får så god oppfølging dersom det skulle vise seg å være noe... så får vi her i hus bare krysse fingre, håpe og be litt om att det ikke er noe alvorlig her og att livet atter en gang går videre[:)]

Back
Topp