Bilyd på hjertet...

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
...hos hunden vår. Han skulle til veterinær i dag for den årlige tannrensen og vaksina, og før de skulle bedøve ham så hadde de lytta på ham og hørt en bilyd. Så da ringte de for å høre om vi hadde merket noe på almenntilstanden hans i det siste. De ringte fordi narkose kan være en større risiko ved bilyd..Men siden han ikke jar vært noe annerledes i det siste valgte de å fortsette, for tannrensen må gjenomføres, og det gikk bra. Men er det andre her med erfaring på det området? Han har en grad 3 på skalaen fra 1-5

Ikke hørt om det på hund, men samboern har bilyd på hjertet. fant ut for 1 år siden at han har en medfødt feil der hvor en klaff ikke kan stenge for blodet, så det kommer litt blod der det ikke skal komme, men de gjør ikke noe med det siden han kan leve helt fint med det sa de. Han har ekstremt høyt blodtrykk og går på medesin også, så syns det var litt rart. Han er ikke 30 engang.

Det burde jo være tilfelle på hunden også ville jeg tro at han klarer seg greit med bilyden, men du kan jo snakke litt mer med vetrinærene og kanskje fra forskjellig plasser.

Lykke til med vofsen, skjønner godt at du tenker litt på det og spesielt når det er en 3'er noe som er litt over halvparten. Kan jo hende vetrinærene kan si litt om hvordan hunder lever med dette og om de lever helt vanlig osv.

Takk for svar. Nå gjør de ingenting siden det ikke ser ut til å plage ham. Han er 6 år, og på tannrensen i fjor var det ingen bilyd når de lyttet på ham. Så det har kommet i løpet av året. Noe som kunne skje når de ble eldre. Men hvis han blir slappere, begynner å hoste, gå ned i vekt osv så måtte vi kontakte dem sånn at de kunne henvise oss til et sted de kunne ta ultralyd og sånn.

Vi hadde en katt med bilyd på hjertet (viste seg å være en alvorlig hjertefeil) Veterinæren vår brukte gass istedet for full narkose i forbindelse med tannrens og kastrering, fordi det var mindre risikofullt.

Vår hund fikk og påvist bilyd på hjertet sist han var på sjekk sist da han var 8 år. Vi fikk ikke beskjed om noen grad, bare at han fint kunne leve i 5 år til. Men vi merker at han ikke er like sprek lenger, også tar vi han ikke med på skitur og sykkeltur lenger, ser for meg at ikke det er så bra for han.

min hund som nå bor hos min tante fikk påvist bilyd på hjerte helt plutselig da han var rundt 5-6 år da jeg var inn med han fr tannrens og diverse...
fikk beskjed om at han foreløpig kunne leve greit med det, sklle følge med å se om han plutselig ble mer "gammelhund" om du skjønner, da kunne han få medisiner.
Han er nå 12 år og ble plutselig sånn gammelhund for noen mndr. siden, mye tynnere, veldig rolig og hang litt med hodet, da fikk han medisiner for det.
Han ble for kort tid siden værreda viste det seg at han har fått alvorlig hjertesvikt og væske i buken. han får nå sterkere medisiner og er for øyeblikket bedre enn på lenge, livlig, leken og kosete, men han blir nok ikke så mye eldre, må se han ann hele tiden nå:(

Men han levde jo godt med det i 6-7 år før det utviklet seg:-D

Har skjønt at de kan leve en god stund likevel, så ser vel for meg at han her også gjør det. Men ble veldig overrasket da veterinæren ringte, for han virker jo som han er den samme gamle. Så mest sannsynlig påvirkes han ikke så mye. Men nå kjenner jeg at jeg overtolker alt han gjør, hoster han eller er drømmer han bare, er han ekstra sliten osv.. Men vi får bare se det an. Takk for svar :)

jeg også reagerte på alt på den måten i starten, men det er mest sannsynlig ikke ne med det for hvertfall her var han som vanlig helt til det utviklet seg videre noe som som sagt tok lang tid:)

Back
Topp