Bilvalg og barnevogn

2Mammaer2barn

Flørter med forumet
Vi trenger tips og råd til bilvalg!

Vi har en stasjonsvogn fra før men skal selge min bil som blir typ hovedbil. Men vi tenker på Nissan Qashqai 2014 mod, eller Mitsubishi Outlander 2010 mod, eller kanskje en skoda octavia 2012 mod, den er jo størst, men helt lyst på suv, men nissan ser så lite ut i bagasjerommet. Er det noen som har nissan qashqai 2014 mod(pga da fikk de 430L bagasjerom) med barnevogn og lite hundebur? Vi har lyst på emmaljunga vogn. Hvor stor blir den når den blir lagt sammen? Er det noen som har erfaringer? Budsjett på bil er 150 000kr og så ny som mulig helst. Da blir det nissan, men igjen mindre bagasjerom. Så vi aner ikke hva vi skal velge. Vil ihvertfall ha plass til bilbur til staff(liten hund) og barnevogna :)

Noen erfaringer?

Kan ikke så mye om bilder men samboeren og jeg har diskutert en Subaru Forrester, de har ganske heftig stort bagasjerom så vidt jeg vet, og man får sitte ganske høyt i den også :)

Har ikke erfaring med bilene du spør om, men har en Emmaljunga Edge Duo, og den tar rimelig stor plass. Vi hadde en V70, og fikk knapt plass til hundebur (typ setter, border colle-størrelse hundebur) og vogna. Og da hadde vi ikke plass til noe mer om vi ikke stappa under vogna og oppi bag. Noe bedre når vi tok i bruk sportsdelen.

Mulig andre Emmaljunga-vogner tar mindre plass, da :)

Edit: Må legge til at vi hadde fire faste lufthjul på understellet. Vil tro det finnes smekrere understell!

Ei venninne av meg har en VW Caddy life og hun har flere hunder (store).
Kjører selv Caddy og er meget fornøyd med sittestilling etc. Disse kan du få i en utgave som er ekstra lange og har god plass i bagasjerommet. Ingen SUV, men god bakkeklaring og du sitter i en helt ok høyde med god oversikt.
Ellers er jo alle de bilene du nevner gode biler.
Men kan dessverre ikke svare for om det er plass til en Emmaljunga cvogn :-(

Ingen erfaring med bilene som blir nevnt, men vi har en prius+seven som har rimelig stort bagasjerom med plass til det vi trenger og en yaris som knapt nok har plass til ukeshandling i bagasjerommet :D

Vi hadde en outlander 2010 modell :) vi var veldig fornøyd med den, stort bagasjerom også dersom man har hundegitter og kan stable til taket. Har hatt to nyere outlandere etter det, og da ble bagasjerommet mye mindre :bored: men syns jeg husker at simo vogna vår (lik størrelse som emmaljunga) måtte stå på tvers allikevel, og da er det vel for trangt med hundebur ved siden av? Noen i fam hadde Qashqai, tror det var det samme? En bror hadde dog octavia, og der gikk vogna på langs slik at det kunne vært et bur ved siden av. Simo og Emmaljunga er veldig store, man får litt sjokk når man setter de i bagasjerommet.... :)

Vi hadde en outlander 2010 modell :) vi var veldig fornøyd med den, stort bagasjerom også dersom man har hundegitter og kan stable til taket. Har hatt to nyere outlandere etter det, og da ble bagasjerommet mye mindre :bored: men syns jeg husker at simo vogna vår (lik størrelse som emmaljunga) måtte stå på tvers allikevel, og da er det vel for trangt med hundebur ved siden av? Noen i fam hadde Qashqai, tror det var det samme? En bror hadde dog octavia, og der gikk vogna på langs slik at det kunne vært et bur ved siden av. Simo og Emmaljunga er veldig store, man får litt sjokk når man setter de i bagasjerommet.... :)

Okay, ja kanskje vi får plass til både vogn og bur i qashqai hvis vogna blir satt litt på høykant, outlander er dyrere og derfor e virderer qashqai, da får jeg nyere bil og mindre km til samme pris, så vanskelige valg altså... vil jo ha flere barn senere og så kanskje kjøpe større bil senere om noen år, men med 2 barn,vogn og hund så må bilen romme det ihvertfall:p

Okay, ja kanskje vi får plass til både vogn og bur i qashqai hvis vogna blir satt litt på høykant, outlander er dyrere og derfor e virderer qashqai, da får jeg nyere bil og mindre km til samme pris, så vanskelige valg altså... vil jo ha flere barn senere og så kanskje kjøpe større bil senere om noen år, men med 2 barn,vogn og hund så må bilen romme det ihvertfall:p
Du kan jo ta vogna litt fra hverandre, løsne baggen fra understellet og evt ta av hjula :) Da blir det plass på høykant. Det gjorde vi hvis vi skulle langt og hadde mye med, men man vil jo helst slippe det i hverdagen. Hvor ofte har dere med hundebur?

Vi har også hund og trenger større bil. Vi har landet på at vi kjøper en outlander :happy:

Broren min har Nissan, og den er knøttliten. De har ikke plass til noen ting føler jeg, og klager alltid på det. Må teste ut alle vogner for å se om de passer først, og det blir bra trangt der med både vogn og hundebur kan jeg tenke meg

Dessverre ingen erfaring med bilene eller emmaljunga, men vi kjører stasjonsvogn selv, en Kia cee'd med romslig bagasjerom.

Jeg vil tro at dere fint kan få en brukt til deres budsjett og kjøper dere hos kia-forhandler så har de alle ett års bruktbilgaranti faktisk.

Bare vær obs på at outlanderens form på bagasjerommets åpning er litt smalere enn selve bagasjerommet.. hadde et dobbelt hundebur vi ikke fikk inn i outlander, men fikk inn i en liten Ford focus stasjonsvogn, selv om det i utgangspunktet var mindre. Så bur og vogn kan bli trangt.

Min erfaring er at bur og vogn fort blir trangt, med mindre begge deler er veldig nette. Det kan lønne seg å prøve litt i praksis først ;)
Jeg kjøpte en Ford grand tourneo connect, eneste bilen jeg fikk plass til dobbelt hundebur og fortsatt hadde plass til vogn. Men vogna (Edge duo) måtte demonteres sånn at jeg til slutt ikke orka å ha med hundene i bilen :rolleyes:

Vi driver og ser på en nyere versjon av Mitsubishi outlander fordi den har 600l bagasjerom noe som veldig få andre biler har. Vi har både hund (labrador) og vogn men vogna er liten og veldig sammenleggbar (britax). Så trooor det skal gå. Har en Volvo v50 nå og den er ihvertfall alt for liten. Noen som vet om man får 2 bilstoler og et barn i midten i outlander ?

Vi driver og ser på en nyere versjon av Mitsubishi outlander fordi den har 600l bagasjerom noe som veldig få andre biler har. Vi har både hund (labrador) og vogn men vogna er liten og veldig sammenleggbar (britax). Så trooor det skal gå. Har en Volvo v50 nå og den er ihvertfall alt for liten. Noen som vet om man får 2 bilstoler og et barn i midten i outlander ?
Nei, det må være et smalt barn uten pute ;) vi har outlander med to barnestoler og skal ha med en tenåringsnevø til fjellet i helga :hilarious: har forberedt han på vondt i baken og armene, da stolene stikker ut. Jeg har sittet der selv med sykt barn, måtte sitte skrått fremover og det var ikke behagelig. Mye annet bra med bilen, bagasjerommet er «stort» avhengig av hva man sammenligner med :) husk at liter ikke alltid er liter, det må være utnyttbart. Hundegitter hjelper masse, da man kan stable i høyden. Stor vogn tar opp masse av plassen dog, men kjenner ikke Britax så det kan jo sikkert gå bra :) vi har nyere outlander, men må bytte da vi må ha tre barnestoler i baksetet nå. Outlander med diesel er forresten større enn Phev, hva ser dere på?

Vi trenger tips og råd til bilvalg!

Vi har en stasjonsvogn fra før men skal selge min bil som blir typ hovedbil. Men vi tenker på Nissan Qashqai 2014 mod, eller Mitsubishi Outlander 2010 mod, eller kanskje en skoda octavia 2012 mod, den er jo størst, men helt lyst på suv, men nissan ser så lite ut i bagasjerommet. Er det noen som har nissan qashqai 2014 mod(pga da fikk de 430L bagasjerom) med barnevogn og lite hundebur? Vi har lyst på emmaljunga vogn. Hvor stor blir den når den blir lagt sammen? Er det noen som har erfaringer? Budsjett på bil er 150 000kr og så ny som mulig helst. Da blir det nissan, men igjen mindre bagasjerom. Så vi aner ikke hva vi skal velge. Vil ihvertfall ha plass til bilbur til staff(liten hund) og barnevogna :)

Noen erfaringer?

Jeg har en Nissan Qasquai men den er 2008-modell så bagasjerommet er nok noe mindre enn 2014-modellen. Vi må kjøpe ny bil når vi blir fire for Quasquaien er altfor liten både i kupeen og i bagasjerommet. Med storebror ble det problematisk hver gang vi reiste og måtte ha med vogna (Simo Kombi) for den tok hele bagasjerommet. Nå blir den bilen gubbens pendlerbil og så vurderer vi en Ford S-Max eller en Nissan X-trail som ny hovedbil. Nå er jeg nemlig forsynt av altfor liten plass. Men ellers har vi vært veldig godt fornøyde med Nissanen. Veldig god å kjøre, kommer frem overalt og lite feil bortsett fra normal slitasje.

Nei, det må være et smalt barn uten pute ;) vi har outlander med to barnestoler og skal ha med en tenåringsnevø til fjellet i helga :hilarious: har forberedt han på vondt i baken og armene, da stolene stikker ut. Jeg har sittet der selv med sykt barn, måtte sitte skrått fremover og det var ikke behagelig. Mye annet bra med bilen, bagasjerommet er «stort» avhengig av hva man sammenligner med :) husk at liter ikke alltid er liter, det må være utnyttbart. Hundegitter hjelper masse, da man kan stable i høyden. Stor vogn tar opp masse av plassen dog, men kjenner ikke Britax så det kan jo sikkert gå bra :) vi har nyere outlander, men må bytte da vi må ha tre barnestoler i baksetet nå. Outlander med diesel er forresten større enn Phev, hva ser dere på?

Vi ser på en 2015-modell diesel. Er den større da? Vi har en smal jente som kan sitte i midten men dumt hvis det blir veldig trangt:facepalm: hvilken bil skal dere ha da?

Vi ser på en 2015-modell diesel. Er den større da? Vi har en smal jente som kan sitte i midten men dumt hvis det blir veldig trangt:facepalm: hvilken bil skal dere ha da?
Større i bagasjerommet, men ikke baksetet. Det hjelper litt hvis en av barnestolene ikke står med isofix men med belte, da kan den dyttes til siden.

Vi har en Ford tourneo connect vi vurderte å selge, det utsettes minst til vi er ferdig med bagvogn nå. Heelt fantastisk, barnevennlig bil!! Gigantisk bagasjerom, skyvedører, sitter høyt og godt. Den er ikke så kul å se på, og skulle hatt 4wd, men det får komme senere :D

Vedlegg

• Screenshot_20190219-152330_Gallery.jpg
    Screenshot_20190219-152330_Gallery.jpg
    33,3 KB · Visninger: 16
Back
Topp