Biltur med prematurt barn?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Noen av dere som har erfaring med å reise med et prematurt barn?

Hun er 2 uker nå, ble født uke 35+3, men er veldig liten for alderen. Jeg har familie på andre siden av landet og vi hadde planer om å ta turen dit om 2 uker fordi jeg kjenner et sterkt behov for å dra hjem en tur etter en tøff fødsel og fordi det er veldig mange der borte som har veldig lyst til å møte den lille. Problemet er bare den lange bilturen (8 timer).

Vi har besafe izi go modular, den har nyfødt innlegg, men er fremdeles ganske stor for henne. (Kjøper gjerne en ny om noen kan anbefale en som er bedre for små barn!) Til nå har vi brukt et håndkle under for å få henne litt opp slik at hun ligger litt mer rett og ikke krøket med hodet bøyd nedover. Problemet er bare at så små barn ikke bør «sitte» så lenge av gangen. I tillegg blir jo sikkerheten til stolen redusert når hun er så liten og vi må støtte opp med håndkle. Så en biltur på 8 timer blir jo veldig mye. Vi regner jo med å måtte stoppe ganske ofte og ha litt lange pauser slik at hun får spise og flyttet litt på seg.

Spørsmålet er bare om det i det hele tatt er forsvarlig å reise? Og hvor ofte bør vi i så fall ha pauser og hvor lenge bør de vare?
Jeg vil jo ikke prioritere mitt behov for å reise hjem en tur over hva som er bra for henne. Vi kunne jo alltids tatt tog, men på grunn av smittesituasjonen som er på vei oppover så har jeg ikke lyst til å ta tog. Bil er det absolutt enkleste og beste.

Så er det noen av dere med erfaring rundt dette? Hva hadde dere gjort?

Eneste som kunne vært aktuelt vil jeg tro er maxi cosi jade. Den har gjort det overraskende godt i tester, og er designet for premature og/eller syke barn som av ulike årsaker ikke kan sitte i en vanlig babybilstol.

Stoppe ofte er også en mulighet. Men vekt på babyen? Jeg synes izi go er en ganske liten stol. Mine 2 første veide 2.7 kg og hadde maxi cozi setet som de var for små for. Kjøpte da besafe fordi det var mindre og fikk da en unge på 3490 gram. Litt ironisk. Men det nye setet til maxi cozi ser ganske lite ut. Vi har ikke kjørt bil i mer enn maks 4 timer i strekk med så små. Var vel 12 timer når nr 2 var 6 mnd.

Hvor stor er hun da?

Nå er hun 2160gram. Hun ammer stort sett, men får nå 3 måltider til dagen på flaske/sonde med tilskudd av proteiner, fett og vitaminer. Nå får hun mest sannsynlig ut sonden sin i morgen. Hun har oppfølging fra sykehuset ut neste uke. Tidspunkt for reisen så er hun 4 uker, hvor stor størrelsesmessig hun er da vet jeg jo ikke ennå.

Stoppe ofte er også en mulighet. Men vekt på babyen? Jeg synes izi go er en ganske liten stol. Mine 2 første veide 2.7 kg og hadde maxi cozi setet som de var for små for. Kjøpte da besafe fordi det var mindre og fikk da en unge på 3490 gram. Litt ironisk. Men det nye setet til maxi cozi ser ganske lite ut. Vi har ikke kjørt bil i mer enn maks 4 timer i strekk med så små. Var vel 12 timer når nr 2 var 6 mnd.

Nå er hun 2160gram. Planlegger ikke å reise før om 2 uker om det først blir noe av.

Er det mulig å ta nattog med sovekupé eller hurtigruta med lugar feks, sånn at dere kan holde dere for dere selv? :)
Da utsettes dere kanskje ikke for mer smitte enn ved biltur med overnatting?

Er det mulig å ta nattog med sovekupé eller hurtigruta med lugar feks, sånn at dere kan holde dere for dere selv? :)
Da utsettes dere kanskje ikke for mer smitte enn ved biltur med overnatting?

Jeg vil helst ikke ha henne et sted hvor det kan oppså store folkemengder, så togstasjoner er ikke aktuelt. Det går ikke båt den strekningen heller. Da er det mer aktuelt å overnatte et sted mellom eller utsette turen. Var bare litt spesielt akkurat den helga som jeg ville få til.

Nå er hun 2160gram. Hun ammer stort sett, men får nå 3 måltider til dagen på flaske/sonde med tilskudd av proteiner, fett og vitaminer. Nå får hun mest sannsynlig ut sonden sin i morgen. Hun har oppfølging fra sykehuset ut neste uke. Tidspunkt for reisen så er hun 4 uker, hvor stor størrelsesmessig hun er da vet jeg jo ikke ennå.
Ok, min var vel rundt 3 kg da vi kjørte like langt. Det gikk ingrunn veldig fint, stopp når barnet gir uttrykk for ubehag var beskjeden vi fikk. Min sov stort sett hele veien

Jeg vil helst ikke ha henne et sted hvor det kan oppså store folkemengder, så togstasjoner er ikke aktuelt. Det går ikke båt den strekningen heller. Da er det mer aktuelt å overnatte et sted mellom eller utsette turen. Var bare litt spesielt akkurat den helga som jeg ville få til.
Tenkte ikke på togstasjonen, der vil det selvfølgelig være en del folk selv om dere har kupé :rolleyes: Håper dere finner en god løsning da!

Jeg ville ha spurt på sykehuset eller helsestasjon en ved neste kontroll jeg :)
Både med tanke på reise med prematur og smitterisikovurdering av å reise.

Jeg har også fått barn i samme uke som du og ca samme vekt. Ville som de over anbefaler, at du snakker med helsesøster på neste kontroll. Det vi fikk beskjed om er at barnet ikke skal være andre steder enn hjemme og ute i vogn på tur frem til de er 3 kg. Så hør med helsesøster om du kan ta barnet med til andre:)

Vi dro hjem med en på 1590g sist, to dager etter termin. Hun var sterk i kroppen, sank ikke noe særlig sammen, men vi kjørte likevel minimalt før hun nærmet seg 3000g, siden babystolene tross alt er designet for vanlige babyer. Men det var heller aldri snakk om å bare holde seg hjemme, selv om vi isolerte oss mye. Måtte jo f.eks til helsestasjonen etterhvert.

Har født to premature og dysmature barn og i likhet med flere her kjørte vi minimalt før de nærmest seg 3 kg og de passet oppi bilstolen. Det var det vi fikk anbefalt fra sykehuset og kjente at akkurat der turte jeg ikke ta noen sjanser. Vi unngikk også å ta de med der de var mye mennesker, men tok i mot besøk av nærmeste familie som ikke hadde noe symptomer på sykdom. Hadde nok vært ennå mer forsiktig i disse tider. Når de nærmet seg 3 kg, spiste selv og hadde generelt bedre allmentilstand/immunforsvar så begynte vi å ta de med på korte besøk hos andre. Nr 1 var veldig sensitiv på lyd og inntrykk så for å unngå overstimulering måtte vi være sosiale i små doser. Nr 2 tålte litt mer inntrykk.

Ok, min var vel rundt 3 kg da vi kjørte like langt. Det gikk ingrunn veldig fint, stopp når barnet gir uttrykk for ubehag var beskjeden vi fikk. Min sov stort sett hele veien
Har født to premature og dysmature barn og i likhet med flere her kjørte vi minimalt før de nærmest seg 3 kg og de passet oppi bilstolen. Det var det vi fikk anbefalt fra sykehuset og kjente at akkurat der turte jeg ikke ta noen sjanser. Vi unngikk også å ta de med der de var mye mennesker, men tok i mot besøk av nærmeste familie som ikke hadde noe symptomer på sykdom. Hadde nok vært ennå mer forsiktig i disse tider. Når de nærmet seg 3 kg, spiste selv og hadde generelt bedre allmentilstand/immunforsvar så begynte vi å ta de med på korte besøk hos andre. Nr 1 var veldig sensitiv på lyd og inntrykk så for å unngå overstimulering måtte vi være sosiale i små doser. Nr 2 tålte litt mer inntrykk.

Ja det er vel det sykehuset anbefaler her også. Hun her er ikke så veldig var på lyder. Ja i disse tider så er jeg spesielt obs. Får helt angst av andre mennesker når vi er ute for det virker ikke som om folk bryr seg om smittefaren lenger. Turen blir i hvert fall satt på vent, så får vi heller revurdere det etterhvert. Kjøpte ny bilstol i dag, den maxi cosi jade. Den hadde vist fått den beste scoren på alle sikkerhetstestene, så nå trenger vi i hvert fall ikke bekymre oss for hvordan hun sitter i stolen de gangene vi først må ut.

Vi kjørte fra østlandet til nordnorge da nr 2 var 2.5mnd. Husker ikke hvor stor han var da, men var 2010g da han ble født i uke 34+6. Vi hadde mange stopp, og overnattinger. Tok kjøringa som en tur også. Satt fint i bilstolen, og sov hele tiden.

Back
Topp